درخواست سازمان ملل برای قطع کمک به فلسطینی ها: به روز رسانی زنده جنگ اسرائیل و حماس

آژانس سازمان ملل که به فلسطینی‌ها کمک می‌کند برای نسل‌ها یک راه حیاتی در نوار غزه بوده است و مدت‌ها قبل از متهم شدن برخی از کارکنان این آژانس به دست داشتن در حمله به رهبری حماس در 7 اکتبر، محل اختلاف با اسرائیل بود. اسرائيل.

ادعای اسرائیل ضربه جدی به اعتبار آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا وارد می کند. این ادعا هم از سوی سازمان ملل مطرح شد که گفت کارگران متهم را روز جمعه اخراج کرده و تحقیقات را آغاز کرده است و هم آمریکا که گفته بود برخی از کمک های مالی به آژانس را به حالت تعلیق درآورده است.

در اینجا نگاهی دقیق تر به سازمان و کار آن داریم.

آنروا چه می کند؟

UNRWA طیف وسیعی از خدمات اجتماعی را به افرادی که به عنوان پناهندگان فلسطینی از جنگ های پیرامون ایجاد اسرائیل و فرزندان آنها در غزه، کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل، اردن، لبنان و سوریه ثبت نام کرده اند، ارائه می دهد.

این سازمان به ویژه در غزه که اکثریت جمعیت بیش از دو میلیون نفر در آن زندگی می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان پناهنده ثبت شده است. غزه برای مدت طولانی تحت محاصره رژیم صهیونیستی بوده و حماس که اکثر کشورهای جهان آن را یک گروه تروریستی می دانند، تحت کنترل است. دولت هیچ کشوری مسئولیت مدیریت منطقه را بر عهده نمی گیرد و تشکیلات خودگردان فلسطین که اختیارات محدودی در کرانه باختری دارد، عملاً در نتیجه جنگ قدرت با حماس در سال 2007 از غزه اخراج شد.

UNRWA مدارس، کلینیک های پزشکی، پناهگاه ها و زمین های بازی را در سراسر منطقه می سازد و راه اندازی می کند. غذا، کمک مسکن، وام های اضطراری و حتی بر جمع آوری زباله ها نظارت می کند. این یکی از بزرگترین کارفرمایان غزه است که 13000 کارگر دارد که بیشتر آنها فلسطینی هستند. تقریبا نیمی از بزرگسالان بیکار هستند.

هکتور شارپ، رئیس دفتر حقوقی آژانس، در مصاحبه ای در ماه اکتبر گفت: اساساً ما در چندین دهه گذشته یک دولت موازی در غزه را اداره کرده ایم.

اتهامات علیه آنروا چیست؟

کاملاً مشخص نیست.

مقامات سازمان ملل و آمریکا به ادعاهایی مبنی بر «دست داشتن» برخی از کارکنان آنروا در حملات 7 اکتبر پرداختند، اما توضیحی در مورد آن حادثه ندادند یا نگفتند که آیا این حادثه شامل بدترین جنایاتی است که در آن روز انجام شده است یا خیر.

وزارت امور خارجه اعلام کرد که 12 کارمند متهم و اخراج شدند – UNRWA تعداد آنها را اعلام نکرد – اما مشخص نیست که آنها چه نوع شغلی انجام داده اند یا چقدر ارشد بودند. هنوز مشخص نیست که آیا تحقیقات منجر به چنین ادعاهای بیشتری می شود یا خیر.

رابطه آنروا با اسرائیل چیست؟

اسرائیل مدتهاست که آنروا را به تبانی با حماس، کمک به شستشوی مغزی مردم غزه با تبلیغات ضد اسرائیلی، و چشم پوشی از شبه نظامیان حماس که به اسرائیل راکت شلیک می کنند و شبکه وسیعی از تونل ها را در منطقه راه اندازی می کنند، متهم کرده است.

حماس مدیریت عمومی غیرنظامی کمی در غزه را کنترل می کند. بنابراین افراد و سازمان های تحت کنترل آن ناگزیر با سازمان تعامل دارند. اما دامنه و ماهیت این همکاری موضوع بسیاری از ادعاهای رقیب بوده است.

اسرائیل همچنین با برچسب پناهندگی به کسانی که در خارج از اسرائیل متولد شده اند، مخالف است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تا آنجا پیش رفت که آژانس را به بدتر کردن وضعیت فلسطینی ها به جای کاهش آن متهم کرد و از سازمان ملل خواست تا آژانس را منحل کند.

آهرون برگمن، مدرس ارشد در کالج کینگ لندن و متخصص در مناقشه اعراب و اسرائیل، استدلال می کند که مقامات اسرائیل از مدت ها قبل به کشورهای عرب هشدار داده اند که “آنها می خواهند مشکل پناهندگان فلسطینی حل نشده باقی بماند تا دائماً تراژدی فلسطین را یادآوری کنند.” ” . از نظر اسرائیلی ها، آنروا ابزاری برای حل نشدن مشکل پناهندگان فلسطینی است.

با این حال، برخی کارشناسان می گویند که با وجود اظهارات عمومی خصمانه، اسرائیل که غزه را از سال 1967 تا 2005 اشغال کرده بود، برای تضمین ثبات غزه به این سازمان نیاز داشت. آن عرفان، کارشناس حقوق پناهندگان فلسطینی در دانشگاه کالج لندن، می گوید: «در پشت صحنه، اسرائیل اغلب از کار آنروا حمایت می کند.

چرا آنروا تأسیس شد؟

UNRWA در سال 1949 برای کمک به حدود 700000 فلسطینی که در طول جنگ های مربوط به تأسیس آن از اسرائیل فرار کردند یا از اسرائیل تبعید شدند و توسط اسرائیل از بازگشت منع شدند، تأسیس شد.

بسیاری از آنها در کمپ های پناهندگانی که آژانس به ایجاد آنها کمک کرد مستقر شدند، که از آن زمان به مناطق شهری فقیر تبدیل شده اند.

فلسطینی‌ها تنها گروه پناهنده‌ای هستند که حمایت‌شان تحت دستور جهانی دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیست.

UNRWA تقریباً به طور کامل از طریق کمک های داوطلبانه کشورهای عضو سازمان ملل تأمین می شود. ایالات متحده آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین تامین مالی را تامین می کنند.

این موسسه که گفته بود حتی قبل از شروع جنگ فعلی با کمبود بودجه مواجه بود، خواستار تامین مبلغ زیادی برای رفع نیازهای اضافی شد.

نقش آنروا در این جنگ چه بود؟

از زمانی که اسرائیل عملیات بمباران و اشغال اراضی خود را در تلافی حمله 7 اکتبر آغاز کرد، آنروا مسئولیت اصلی تلاش برای محافظت از آواره‌های غزه را بر عهده گرفت که اکنون تقریبا 90 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

این آژانس مدارس، کلینیک ها و دفاتر خود را به پناهگاه های اضطراری پر ازدحام تبدیل کرد و همچنین کمپ های چادری بزرگی برپا کرد. همچنین نقش شدیدی در توزیع غذا، آب و دارو بسیار مورد نیاز دارد.

همچنین درد و رنج مردم غزه را به اشتراک گذاشت، جایی که وزارت بهداشت اعلام کرد بیش از 25000 نفر در این جنگ کشته شده اند. این آژانس گفت 152 کارمند در میان کشته شدگان هستند و 141 تأسیسات آسیب دیده یا تخریب شده اند.

مگان ویژه و بن هوبارد به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *