جنگ اسرائیل و حماس: به روز رسانی زنده – نیویورک تایمز

به گفته دو مقام فلسطینی، یک دیپلمات اتحادیه اروپا و یک نفر چهارم که از این موضوع مطلع است، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد در روزهای آینده، مشاور اقتصادی نزدیک خود، محمد مصطفی را به عنوان نخست وزیر منصوب کند.

مقامات و تحلیلگران می گویند که اگر آقای عباس رسماً آقای مصطفی را منصوب کند، این به معنای رد تلاش های بین المللی برای تشویق رهبر هشت ساله فلسطین برای قدرت بخشیدن به نخست وزیری مستقل است که بتواند اقتدار اسکلروتیک را احیا کند.

در حالی که آقای عباس مصمم به انتصاب آقای مصطفی بود که مدت‌ها در رده‌های بالای قدرت بوده است، او همچنان در حال انجام رایزنی‌های نهایی با کشورهای عربی قبل از امضای فرمان ریاست‌جمهوری بود که به آقای مصطفی موظف شد دولت جدید تشکیل دهد. که فلسطینی بود. مقامات و یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفتند. آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند زیرا مجاز به تماس با رسانه ها نبودند.

آقای عباس ممکن است نظر خود را تغییر دهد و تصمیم برای انتصاب آقای مصطفی تنها در صورتی قطعی می شود که آقای عباس حکمی را امضا کند. زمانی که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نخست وزیری را منصوب کرد، آن شخص سه هفته فرصت دارد تا دولت تشکیل دهد، اما طبق قوانین اساسی فلسطین، در صورت لزوم می تواند این دوره را دو هفته دیگر تمدید کند.

محمد مصطفی در سال 2013.اعتبار…مجدی محمد / آسوشیتدپرس

در اواخر فوریه، نخست وزیر محمد شتیه استعفای کابینه خود را با استناد به نیاز به تشکیل یک دولت جدید که “واقعیت در حال ظهور در نوار غزه را در نظر بگیرد” ارائه کرد. دولت آقای شتیه به ظرفیت حفاظتی خود ادامه داد.

حماس در 7 اکتبر از غزه حمله مرگبار به اسرائیل را رهبری کرد و اسرائیل با بمباران و اشغال شدید پاسخ داد و قول داد که کنترل این گروه بر منطقه را بشکند. اما این وقایع سوالات دشواری را در مورد چگونگی اداره و بازسازی غزه پس از جنگ ایجاد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات اداری محدودی در کرانه باختری دارد. در جنگ قدرت در سال 2007 کنترل غزه را به حماس از دست داد.

ایالات متحده در ماه‌های اخیر خواستار اصلاحات در تشکیلات خودگردان منفور فلسطین شده بود، به این امید که در نهایت بتواند زمام حکومت در غزه را پس از جنگ به دست گیرد. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ایفای چنین نقشی از سوی مقامات را رد کرد.

بخش بزرگی از مردم فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین را آلوده به فساد، سوء مدیریت و همکاری با اسرائیل می دانند. آقای عباس 88 ساله مدت‌هاست که بر اساس فرمان حکومت می‌کند و نفوذ گسترده‌ای بر سیستم قضایی و دادستانی دارد و مناطق تحت کنترل این مقام فاقد پارلمانی کارآمد هستند. از سال 2005 هیچ انتخابات ریاست جمهوری در سرزمین های فلسطینی و از سال 2006 هیچ انتخابات پارلمانی برگزار نشده است.

به گفته دیپلمات های غربی، اگرچه دولت بایدن به عباس نگفته است که چه کسی را به عنوان نخست وزیر منصوب می کند، اما نسبت به ظهور یک شخصیت مستقل ابراز امیدواری کرده است که بتواند مورد پذیرش فلسطینی های عادی، جامعه جهانی و اسرائیل باشد. آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند زیرا مجاز به صحبت با رسانه ها نبودند.

به گفته تحلیلگران، در تشکیلات خودگردان فلسطین، نخست وزیر قرار است بر کار وزارتخانه ها نظارت کند، اما عباس اغلب در فرآیند تصمیم گیری دخالت می کند.

ناصر القدوه، وزیر خارجه سابق، که نامش به عنوان نخست وزیر احتمالی مطرح شده است، گفت که انتصاب آقای مصطفی “یک تغییر واقعی” نبود.

این به معنای جایگزینی یک کارمند به نام محمد با کارمند دیگری به نام محمد است، در حالی که عباس همچنان تمام کارت ها را در اختیار دارد. چه تغییری دارد؟» آقای قدوه، معروف به ابومازن، رقیب سرسخت آقای عباس، گفت. ابومازن می خواهد وضعیت موجود را حفظ کند. او می خواهد تمام قدرت را در دست بگیرد.»

آقای مصطفی، اقتصاددانی که در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن آموزش دیده است، علاوه بر خدمت به عنوان مشاور آقای عباس، صندوق سرمایه گذاری فلسطین را نیز اداره می کند که توسط رئیس هیئت مدیره منصوب می شود. او پیش از این وزیر اقتصاد و معاون نخست وزیر این مرجع بود.

آقای عباس هفته هاست که علامت می دهد که می خواهد آقای مصطفی را منصوب کند. در ژانویه، او آقای مصطفی را به کنفرانس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس فرستاد، جایی که سران کشورها و وزرای امور خارجه برای گفتگو درباره مسائل جهانی گرد هم می آیند.

در این کنفرانس، آقای مصطفی گفت که به نظر او تشکیلات خودگردان فلسطین می تواند حکومت خود را بهبود بخشد. او در گفتگوی گسترده با رئیس مجمع، بورگه برنده، گفت: «ما نمی‌خواهیم بهانه‌ای به کسی بدهیم. حکومت خودگردان فلسطین می تواند در ایجاد نهادهای بهتر عمل کند.

هر نخست وزیر آینده فلسطین احتمالاً با چالش های عظیمی مانند تلاش برای بازسازی نوار ویران شده غزه و تقویت اعتبار دولت مواجه خواهد شد.

جهاد حرب، تحلیلگر مستقر در رام الله، موافق است که انتصاب آقای مصطفی نشانه این است که آقای عباس قصد ندارد قدرت را کنار بگذارد، اما گفت که تصمیم در مورد دولت جدید باید تا زمانی که افکار عمومی هویت وزرا را بدانند محفوظ بماند. و چقدر می توانند اختیار و استقلال داشته باشند.

او گفت: ممکن است یک فرصت وجود داشته باشد، اما ممکن است مانند معمولاً یک فرصت از دست رفته را نیز ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *