اپل به دلیل استفاده از اپ استور برای سرکوب رقابت توسط اتحادیه اروپا ۲ میلیارد دلار جریمه شد

اپل روز دوشنبه توسط قانونگذاران اتحادیه اروپا به دلیل خفه کردن رقابت بین رقبای پخش موسیقی، 1.8 میلیارد یورو (1.95 میلیارد دلار) جریمه شد. این مجازات سختی بود که غول فناوری در نبردی طولانی مدت بر سر نقش قدرتمندش به عنوان دروازه بان اپ استور اعمال شد. .

پنالتی، توسط تنظیم کننده ضد تراست اتحادیه اروپا اعلام شد، نتیجه تحقیقات پنج ساله است که توسط Spotify، یکی از بزرگترین رقبای آن، راه اندازی شده است. رگولاتورها اعلام کردند که اپل به طور غیرقانونی از تسلط اپ استور خود برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده می کند.

مارگرته وستاگر، معاون سیاست رقابت کمیسیون اروپا گفت: «برای یک دهه، اپل از موقعیت غالب خود در بازار در توزیع برنامه های پخش موسیقی از طریق اپ استور سوء استفاده کرده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: از این پس، اپل باید به توسعه دهندگان استریم موسیقی اجازه دهد تا آزادانه با کاربران خود ارتباط برقرار کنند. او افزود که اندازه این جریمه “هم نشان دهنده قدرت مالی اپل و هم آسیبی است که رفتار اپل به میلیون ها کاربر اروپایی وارد کرده است.”

اقدام کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا، آخرین مورد از یک سری مقررات و مجازات هایی است که فروشگاه App را هدف قرار می دهد. بیشتر اختلافات از آنجا ناشی می شود که اپل از برنامه ها برای استفاده از سرویس پرداخت درون برنامه ای خود برای فروش می خواهد. برای هر تراکنش تا 30 درصد کمیسیون مورد نیاز است. این هزینه ای است که بسیاری از توسعه دهندگان می گویند بیش از حد است.

ویراستاران هلندسالانه کره جنوبی آن‌ها قوانین یا دستوراتی را تصویب کردند که اپل را مجبور می‌کرد تا خدمات پرداخت جایگزین را مجاز کند، اما اپل تا حد زیادی مخالفت‌های تنظیم‌کننده‌ها را نادیده گرفت. در این کشورها گزینه های جایگزین را می دهد اما 27 درصد کارمزد دریافت می کند. این راه حلی است که رگولاتورها در کشورها به آن اعتراض کرده اند.

اپل اعلام کرد که به این تصمیم اعتراض خواهد کرد. اپل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حالی که ما به کمیسیون اروپا احترام می‌گذاریم، اما واقعیت‌ها این تصمیم را تایید نمی‌کنند».

در یک جلسه توجیهی ماه گذشته، اپل گفت که تنظیم‌کننده‌های اروپایی نزدیک به یک دهه است که به دنبال یک نظریه حقوقی برای روشن و خاموش کردن پرونده بوده‌اند. اپل این ایده را که کاربران اسپاتیفای نمی توانند از راه های دیگر در سرویس های موسیقی مشترک شوند را رد کرده است و می گوید Spotify در هشت سال گذشته بیش از 100 میلیون مشترک خارج از برنامه خود اضافه کرده است.

اپل همچنین اسپاتیفای را متهم کرد که انحصارگر است زیرا Spotify بیش از 50 درصد از تجارت پخش موسیقی اروپا را در اختیار دارد. گفته شد که Spotify از ابزارهای نرم افزاری ارائه شده توسط اپل و بیش از 119 میلیارد دانلود و به روز رسانی اپلیکیشن آن بهره می برد. این کار را بدون پرداخت هیچ پولی به عنوان کمیسیون به اپل انجام می دهد.

یکی از سخنگویان در بیانیه ای گفت: اساساً، شکایت آنها در مورد تلاش برای دسترسی نامحدود به تمام ابزارهای اپل بدون هیچ هزینه ای در ازای ارزشی است که اپل ارائه می دهد.

این جریمه موقعیت اتحادیه اروپا را به عنوان تهاجمی ترین تنظیم کننده بخش فناوری در جهان تقویت می کند. در سال‌های اخیر، این بلوک قوانینی در مورد حفظ حریم خصوصی داده‌ها، رقابت صنعتی، تعدیل محتوای محتوای آنلاین و هوش مصنوعی تصویب کرده است. در همین حال، تنظیم‌کننده‌های ضد انحصار گوگل، آمازون، مایکروسافت و متا را بررسی یا جریمه کردند.

این جریمه سنگین‌ترین جریمه‌ای بود که از سال 2016 به اپل اعمال شد، زمانی که کمیسیون اروپا به این شرکت دستور داد 13 میلیارد یورو برای مالیات پرداخت نشده به ایرلند منتقل کند. به عنوان نشانه ای از مدت زمانی که روند تجدید نظر می تواند طول بکشد، این پرونده هنوز در دادگاه های اتحادیه اروپا در حال پایان است.

این بلوک 27 کشوری عمدتاً با توسعه دهندگان در نوشتن قانون بازارهای دیجیتال در سال 2022 طرف شدند، که اپل را ملزم می کند آیفون را به روی فروشگاه های برنامه رقیب باز کند و به سازندگان برنامه اجازه دهد مستقیماً پرداخت ها را بپذیرند. این قوانین از روز پنجشنبه لازم الاجرا می شود.

اپل در سه ماهه آخر خود نزدیک به ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد و ۳۴ میلیارد دلار سود خالص گزارش کرده است.

ماه گذشته اپل اعلام کرد که با ارائه سه گزینه به توسعه دهندگان، از قانون جدید پیروی می کند. آنها می توانند به سیستم فعلی App Store پایبند باشند و تا 30 درصد کمیسیون فروش را ادامه دهند. یا می‌توانند پرداخت‌های جایگزین را بپذیرند و کمیسیون خود را به 17 درصد کاهش دهند، در حالی که برای هر بارگیری بالای یک میلیون، 50 سنت یورو دریافت کنند. در نهایت، آنها توانستند از کمیسیون اپل اجتناب کنند و از طریق فروشگاه های رقیب توزیع کنند، در حالی که همچنان هزینه دانلود اپل را پرداخت کردند.

بر اساس طرح اپل، Spotify و سایر برنامه‌ها می‌توانند مشتریان را در مورد قیمت‌های اشتراک آنلاین ارزان‌تر در برنامه‌های خود مطلع کنند.

پیشنهاد اپل برای اپ استور در اروپا با واکنش شدید توسعه دهندگان بزرگ و کوچک مواجه شده است که می گویند این پیشنهاد هم با متن و هم با روح قانون مطابقت ندارد.

اپل اعلام کرد که طرحش با قانون مطابقت دارد و خطر مواجهه کاربران آیفون با بدافزار، هرزنامه یا کلاهبرداری را به حداقل می رساند.

Spotify یکی از بزرگترین منتقدان اپل بوده است. سال‌ها، سرویس استریم موسیقی شکایت داشت که سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپ استور و کمیسیون 30 درصدی، آن را برای Apple Music که می‌تواند اشتراک‌ها را مستقیماً بدون پرداخت هزینه‌ای مشابه به فروش برساند، در مضیقه قرار داده است.

این قوانین همچنین تلاش های Spotify را برای گسترش تجارت خود به کتاب های صوتی و سایر خدمات مختل کرده است. تلاش کرد تا با هدایت مشتریان خارج از برنامه به جای پرداخت هزینه برای کتاب در برنامه، از هزینه های اپل جلوگیری کند. این فرآیندی است که او آن را دست و پا گیر و دشوار توصیف می کند.

اپل می‌گوید تصمیم Spotify برای پیوند دادن به وب‌سایت خود به این معنی است که مجبور نیست برای بسیاری از خدماتی که به نفع سرویس استریم موسیقی هستند، از جمله ابزارهای نرم‌افزاری و بهبودهای سخت‌افزاری مانند بهبود پخش رسانه، هزینه پرداخت کند. او همچنین شکایت کرد که Spotify در طول تحقیقات بیش از 60 بار با رگولاتورهای اروپایی ملاقات کرده است.

مدیر اجرایی اسپاتیفای، دانیل اک، سال‌ها از پیشرفت کند تحقیقات در اروپا شکایت کرده است. در طول این فرآیند، او به راه هایی اشاره کرد که کنترل اپل بر اپ استور، رقبا را در معرض ضرر قرار می دهد.

تا زمانی که سیاستگذاران اقدامی نکنند، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. آقای اک در سال 2022 درباره X نوشت، سایتی که قبلا با نام توییتر شناخته می شد. “من نمی توانم تنها کسی باشم که این مزخرفات را می بینم.”

مونیکا پرونچوک در گزارش های بروکسل مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *