پوتین می گوید مداخله مستقیم غرب در اوکراین منجر به خطر درگیری هسته ای می شود

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر وی. پوتین، گفت که اگر غرب به طور مستقیم در جنگ اوکراین مداخله کند و تهدیدهای خود علیه اروپا و ایالات متحده را در روز پنجشنبه در سخنرانی سالانه خود خطاب به ملت افزایش دهد، با احتمال درگیری هسته ای مواجه خواهد شد.

آقای پوتین گفت کشورهای غربی که به اوکراین در حمله به خاک روسیه کمک کردند “بالاخره باید بفهمند” که “همه اینها واقعاً تهدیدی برای درگیری با استفاده از سلاح های هسته ای و در نتیجه نابودی تمدن است.”

آقای پوتین گفت: ما همچنین سلاح هایی داریم که می تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. “آیا آنها این را نمی فهمند؟”

رهبر روسیه به اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در این هفته اشاره کرد که احتمال اعزام نیروهای ناتو به اوکراین را افزایش داد. کرملین گفت که این سناریو منجر به “اجتناب ناپذیری” درگیری مستقیم بین روسیه و ائتلاف غربی خواهد شد.

ایالات متحده و دیگر دولت های غربی عمدتاً به دنبال فاصله گرفتن از حملات اوکراین به خاک روسیه بوده اند و اظهارات آقای ماکرون در مورد امکان اعزام نیروهای غربی به اوکراین، سرزنش فوری سایر مقامات غربی را در پی داشت که چنین استقرارهایی را رد می کنند.

اما آقای پوتین اوکراین تحت اشغال روسیه را قلمرو روسیه می داند و از اظهارات آقای مکرون برای تقویت تهدید خود استفاده کرده است. آقای پوتین با اشاره آشکار به تهاجمات هیتلر و ناپلئون گفت: «ما سرنوشت کسانی را که زمانی سربازان خود را به خاک کشورمان فرستادند، به یاد داریم. اما اکنون عواقب آن برای مداخله‌گران بالقوه بسیار غم‌انگیزتر خواهد بود.»

تهدیدهای آقای پوتین در روز پنجشنبه در دقایق ابتدایی سخنرانی سالانه وی در مورد وضعیت کشور بیان شد، رویدادی کلیدی در تقویم کرملین که در آن رئیس جمهور برنامه ها و اولویت های خود را در یک سخنرانی تلویزیونی برای صدها مقام، قانونگذار و نماینده مجلس بیان می کند. سایر اعضای نخبگان حاکم روسیه.

امسال به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه که قرار است در تاریخ 15 تا 17 مارس در روسیه برگزار شود و در آن آقای پوتین برای یک دوره شش ساله دیگر نامزد خواهد شد، این سخنرانی اهمیت بیشتری پیدا کرد. او مطمئناً پیروز خواهد شد، اما کرملین یک کمپین تبلیغاتی هماهنگ قبل از رای گیری راه اندازی کرده است و سعی دارد از آن به عنوان مهر تایید عمومی برای حکومت آقای پوتین و در نتیجه جنگ او استفاده کند.

این سخنرانی در یک زمان حساس ژئوپلیتیکی مطرح شد: با گذشت بیش از دو سال از جنگ، روسیه ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست گرفته است، کمک‌های نظامی در کنگره ایالات متحده متوقف شده است، و دولت‌های غربی بر سر بهترین روش برای حمایت از اوکراین با هم اختلاف دارند.

آقای پوتین هیچ نشانه‌ای از کند کردن سرکوب مخالفان در داخل کشور نشان نمی‌دهد که با کشته شدن رهبر بازداشت‌شده آن، الکسی ناوالنی، ضربه سختی وارد شده است.

آقای پوتین در سخنرانی خود گفت: “سیستم سیاسی روسیه یکی از پایه های حاکمیت این کشور است.” اجازه نمی دهیم کسی در امور داخلی ما دخالت کند

آقای پوتین از زمانی که دو سال پیش تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، بارها تهدیدات هسته ای پنهانی علیه غرب انجام داده است و به دنبال تقویت زرادخانه عظیم هسته ای روسیه برای جلوگیری از حمایت اروپا و ایالات متحده از اوکراین است.

به نظر می رسد که او سال گذشته این لفاظی ها را کاهش داده است. اما او روز پنجشنبه به این موضوع بازگشت و تهدیدات خود را با این ادعا که آماده است مذاکرات کنترل تسلیحات با ایالات متحده را از سر بگیرد، ترکیب کرد. اما او پیشنهاد کرد که این تنها در صورتی است که واشنگتن نیز آماده گفتگو در مورد جنگ در اوکراین باشد.

آقای پوتین با اشاره به مذاکرات کوتاه مدت کنترل تسلیحات با واشنگتن که قبل از حمله روسیه انجام شد، گفت: “روسیه آماده گفتگو با ایالات متحده در مورد مسائل ثبات استراتژیک است.”

آقای پوتین با اشاره به اوکراین به وضوح افزود: “طبیعاً این کار باید تنها به صورت یک مجموعه واحد انجام شود، از جمله تمام جنبه هایی که بر امنیت کشور ما تأثیر می گذارد.”

با این حال، کاخ سفید تلاش های آقای پوتین برای قرار دادن ایالات متحده در مرکز هر گونه گفتگو درباره جنگ در اوکراین را رد کرده است. مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده از طرف اوکراین مذاکره نکرده و نخواهد کرد.

تهدیدهای آقای پوتین برای غرب تنها چند دقیقه از سخنرانی بیش از دو ساعته او را اشغال کرد. بیشتر گفتگوها بر مسائل اصلی داخلی مانند بزرگراه ها، مراقبت های بهداشتی، زیرساخت های انرژی و آموزش متمرکز بود.

اما آقای پوتین همه این اولویت های داخلی را مشروط به موفقیت تهاجم به اوکراین، که کرملین آن را “عملیات نظامی ویژه” نامیده است، تعیین کرده است. او هیچ جزئیات جدیدی در مورد اهداف جنگ یا چگونگی پایان آن ارائه نکرد و تنها گفت که روسیه قصد دارد «ریشه‌کن کردن نازیسم» را انجام دهد. این اشاره به ادعاهای دروغ مکرر او مبنی بر اینکه اوکراین توسط “نازی ها” اداره می شود، بود.

آقای پوتین در پایان سخنان خود گفت: من بر مهمترین نکته تاکید می کنم. “تحقق تمام برنامه هایی که امروز مورد هدف قرار گرفته است مستقیماً به سربازان، افسران، داوطلبان و همه پرسنل نظامی ما بستگی دارد که در حال حاضر در جبهه می جنگند.”

این نشانه این بود که آقای پوتین قصد دارد از انتخاب مجدد خود در ماه مارس برای نشان دادن روسیه به عنوان کشوری که درگیر جنگ است و اکثریت قاطع مردم پشت سر او هستند، استفاده کند. آقای پوتین سربازان و حامیان جنگ را “نخبگان واقعی” روسیه توصیف کرد و از برنامه آموزشی و سایر اقدامات با هدف ارتقای کهنه سربازان به پست های مدیریتی در زندگی غیرنظامی خبر داد.

آقای پوتین با اشاره به کهنه سربازان اشغال اوکراین گفت: “آنها باید در سیستم آموزشی، در آموزش جوانان، در انجمن های عمومی، در شرکت های دولتی، در تجارت، در دولت های ایالتی و محلی نقش های رهبری را ایفا کنند.” “آنها باید مناطق، شرکت ها و در نهایت بزرگترین پروژه های داخلی را رهبری کنند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *