داروی ALS Relyvrio در آزمایش بالینی شکست خورد و ممکن است از بازار خارج شود

یکی از معدود درمان هایی که سازمان غذا و دارو برای اسکلروز جانبی آمیوتروفیک تایید کرده است، در یک آزمایش بالینی بزرگ شکست خورده است و سازنده آن روز جمعه گفت که در حال بررسی است که آیا آن را از بازار خارج کند یا خیر.

این دارو که Relyvrio نام دارد، کمتر از دو سال پیش با وجود سوالاتی در مورد اثربخشی آن در درمان اختلال عصبی جدی تایید شد. در آن زمان، بازبینان FDA به این نتیجه رسیدند که هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد این دارو می تواند به بیماران کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند یا سرعت از دست دادن عملکردهایی مانند کنترل عضلات، گفتار یا تنفس بدون کمک را کاهش دهند.

اما آژانس تصمیم گرفت به جای اینکه دو سال منتظر نتایج یک کارآزمایی بالینی بزرگ بماند، به این دارو چراغ سبز نشان دهد، و به استناد داده‌هایی که نشان می‌دهد درمان بی‌خطر بوده و ناامیدی بیماران مبتلا به بیماری است که اغلب طی دو تا پنج سال منجر به مرگ می‌شود. از آن زمان، حدود 4000 بیمار در ایالات متحده این درمان را دریافت کرده اند، پودری که با آب مخلوط شده و از طریق لوله تغذیه بلعیده شده یا بلعیده شده است که قیمت آن 158000 دلار در سال است.

اکنون، نتایج یک کارآزمایی 48 هفته‌ای با 664 بیمار در دست است و نشان می‌دهد که این درمان بهتر از دارونما عمل نکرده است.

جاستین کلی و جاشوا کوهن، روسای مشترک شرکت داروسازی آمیلیکس، سازنده این درمان، در بیانیه‌ای گفتند: ما شگفت‌زده و عمیقاً ناامید شده‌ایم. آنها گفتند که برنامه های خود را برای این دارو ظرف هشت هفته اعلام خواهند کرد که “ممکن است شامل خروج داوطلبانه” دارو از بازار باشد.

“ما در تصمیم گیری های خود بر اساس دو اصل اساسی هدایت خواهیم شد: انجام آنچه که برای افراد مبتلا به A.LS مناسب است، اطلاع رسانی توسط مقامات نظارتی و جامعه ALS، و عمل به آنچه علم به ما می گوید.” بای گفت. کوهن گفت.

تنها دو داروی ALS دیگر در ایالات متحده تایید شده است: ریلوزول، تایید شده در سال 1995، که می تواند بقا را چندین ماه افزایش دهد، و edaravone، تایید شده در سال 2017، که می تواند پیشرفت را تا حدود 33 درصد کند کند.

آقای کلی و آقای کوهن حدود یک دهه پیش، زمانی که در مقطع کارشناسی در دانشگاه براون بودند، Relyvrio را طراحی کردند. ایده آنها این بود که ترکیب taurursodiol، مکملی که گاهی برای تنظیم آنزیم های کبدی استفاده می شود، و سدیم فنیل بوتیرات، دارویی برای اختلال اوره در کودکان، می تواند با جلوگیری از اختلال عملکرد دو ساختار در سلول ها، از نورون های مغز در برابر آسیب در بیماری هایی مانند ALS محافظت کند: میتوکندری و شبکه آندوپلاسمی

FDA معمولاً به دو کارآزمایی بالینی متقاعدکننده نیاز دارد، معمولاً مطالعات فاز 3، که بزرگتر و جامع تر از مطالعات فاز 2 هستند. برای بیماری های جدی با درمان های کمی در دسترس، آژانس ممکن است یک کارآزمایی به همراه داده های تاییدی اضافی را بپذیرد. داده‌های مربوط به Relyvrio فقط از یک مطالعه فاز 2 که در آن 137 بیمار دارو یا دارونما دریافت کردند، و همچنین یک مطالعه تکمیلی که برخی از بیماران را پس از پایان کارآزمایی با مصرف آگاهانه دارو دنبال کردند، به دست آمد.

این آژانس در ابتدا توصیه کرد که شرکت برای تایید دارو تا زمانی که فاز 3 آزمایشی آن در سال 2024 تکمیل نشده است، درخواستی ندهد. گروه‌های حامی ALS کمپین شدیدی را برای متقاعد کردن FDA به تجدید نظر در این زمینه به راه انداختند.

در مارس 2022، کمیته ای متشکل از مشاوران مستقل FDA با اختلاف اندکی حکم کرد که درمان هنوز اثربخشی آن ثابت نشده است. بررسی کنندگان خود FDA. آژانس سپس به Amylyx اجازه داد تا داده‌های بیشتری را ارسال کند و گام غیرمعمول را برای برنامه‌ریزی دومین جلسه کمیته مشورتی مستقل در سپتامبر 2022 برداشت. در گزارشی که در آنجا ارائه شد، داوران آژانس او گفت که آنها داده های جدید را ناکافی می دانند.

در آن جلسه، دکتر D.، مدیر وقت دفتر علوم اعصاب FDA. بیلی دان از شرکت پرسید که اگر این درمان تایید شود اما بعداً در مرحله 3 آزمایشی شکست خورد، داوطلبانه فروش دارو را متوقف می کند یا خیر.

آقای کلی پاسخ داد که “اگر آزمایش موفقیت آمیز نباشد، ما آنچه را که برای بیماران مناسب است، از جمله حذف داوطلبانه محصول از بازار، انجام خواهیم داد.”

این تعهد و اظهارات عاطفی بیماران و پزشکان، هفت عضو کمیته مشورتی را متقاعد کرد که از تایید حمایت کنند و تنها دو نفر مخالف بودند. در اواخر همان ماه، FDA تأیید کرد و نوشت که «ابهام در مورد شواهد اثربخشی وجود دارد» اما «با توجه به ماهیت جدی و تهدیدکننده زندگی ALS و نیاز برآورده نشده قابل توجه، این سطح از عدم اطمینان قابل قبول است». این مثال.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *