به روز رسانی زنده جنگ غزه: نیروهای اسرائیلی از بیمارستان الشفاء خارج شدند

هزاران اسرائیلی روز یکشنبه خیابان‌های خارج از کنست، پارلمان اسرائیل، در اورشلیم را پر کردند تا در یکی از مهم‌ترین تظاهرات‌ها علیه دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، انتخابات زودهنگام برگزار کنند.

در حالی که انتظار می‌رود تظاهرات در اورشلیم چهار روز طول بکشد، برخی از تظاهرکنندگان قصد دارند در خیمه‌هایی در نزدیکی پارلمان بمانند. روز یکشنبه، چند نفر تابلوهایی را در دست داشتند که خواستار «برکناری فوری» نتانیاهو بودند، در حالی که برخی دیگر پوسترهایی در دست داشتند که خواستار برگزاری انتخابات بودند، روی آن نوشته شده بود: «آنهایی که تخریب می‌کنند نمی‌توانند اصلاح شوند».

دانشجوی الاد درایفوس، 25 ساله، گفت که اعتراض به دولت در بحبوحه جنگ تصمیم دشواری بود. اما وی افزود: اگر دولت نتواند به مسئولیت خود عمل کند، باید چیزی تغییر کند.

بسیاری از اسرائیلی ها در بحبوحه عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس از برگزاری تظاهرات علیه دولت خودداری کرده اند.

دکتر میکال بگین گفت: «ما شش ماه عقب بودیم. در ابتدا این احساس وجود داشت که ما باید به خاطر تلاش های جنگی متحد باشیم.

اما اکنون “بیشتر نیروهای ذخیره به خانه بازگشته اند، بسیاری از سربازان غزه را ترک کرده اند.” «نیاز ما به بسیج برای تلاش‌های جنگی شدید کاهش یافته است. اکنون می توانیم بگوییم که این دولت نمی تواند به خدمت ادامه دهد.»

آقای نتانیاهو یکشنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در اورشلیم و پیش از عمل جراحی برنامه ریزی شده خود به انتقادات و خواسته های معترضان پاسخ داد.

فراخوان برای برگزاری انتخابات در طول جنگ، درست قبل از پیروزی، اسرائیل را حداقل برای شش ماه فلج خواهد کرد. او گفت: “حدس من این است که به مدت هشت ماه. آنها مذاکرات برای آزادی گروگان های ما را فلج می کنند و در نهایت منجر به پایان جنگ بدون دستیابی به اهداف آن می شود و حماس اولین کسی خواهد بود که این را تمجید می کند. که همه چیز را توضیح می دهد.”

آقای نتانیاهو به دلیل امتناع از پذیرش مسئولیت شکست‌هایی که قبل از حملات حماس به اسرائیل در 7 اکتبر رخ داد و ناکامی‌اش در دستیابی به توافق با حماس برای بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده توسط ستیزه‌جویان به خانه، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. غزه

اما برخی نگران بودند که اعتراضات ممکن است دوباره درگیری ها را در داخل اسرائیل شعله ور کند که جنگ موقتاً از بین رفته است. در ماه‌های قبل از 7 اکتبر، اسرائیل درگیری‌های داخلی بزرگی را بر سر طرحی که توسط آقای نتانیاهو برای محدود کردن نفوذ قوه قضاییه حمایت می‌شد، تجربه کرده بود. تظاهرات گسترده علیه این تلاش ها هر هفته برگزار می شود و تظاهرکنندگان نخست وزیر را به تلاش برای تضعیف توازن قوا و دموکراسی در اسرائیل متهم می کنند.

ایتام هارل، یک سرباز ذخیره 23 ساله از اورشلیم، تظاهرکنندگان پرچم‌دار را که در نزدیکی دادگاه عالی اسرائیل تجمع کرده بودند، با احساسات متفاوت تماشا کرد.

آقای هارل گفت: «اعتراض مشروع و قابل ستایش است. اما وی افزود: اعتراضات می تواند ما را به گفتمان منفی که قبل از جنگ داشتیم برگرداند.

سازمان دهندگان ابراز امیدواری کردند که این اعتراض بتواند نظام سیاسی اسرائیل را متزلزل کند.

موشه رادمان، کارآفرینی که به سازماندهی این تظاهرات چهار روزه کمک کرد، در مصاحبه ای گفت: “من معتقدم که اسرائیل با یکی از سخت ترین لحظات تاریخ خود روبرو است.” ما به دولتی نیاز داریم که به نفع ملت عمل کند، نه برای منافع سیاسی و شخصی یک نخست وزیر.»

علیرغم محاکمه شدن آقای نتانیاهو به اتهام فساد، در اواخر سال 2022 پس از گذراندن بیش از یک سال در اپوزیسیون دوباره نخست وزیر شد. منتقدان او گفتند که پرونده های دادگاه بر تصمیم گیری او تأثیر گذاشته است.

آقای نتانیاهو به طور مداوم از انتقادات از دولت خود، از جمله نحوه رسیدگی به جنگ، عقب نشینی کرده است. او مدعی شد که دولتش خواهان “پیروزی کامل” علیه حماس است، اگرچه گمان می‌رود این گروه شبه‌نظامی تقریباً شش ماه پس از جنگ هنوز هزاران جنگجو دارد.

با نزدیک شدن به شب اول تحصن بیت المقدس، برخی از معترضان برای خوابیدن خیمه هایی برپا کردند. پلیس اسرائیل اعلام کرد که جمعیت معترضان را که مانع از عبور و مرور بودند متفرق کرد و یک نفر را دستگیر کرد.

جاناتان ریس مشارکت در گزارش از تل آویو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *