ایگو، پوتین یا جت ها؟ دلایل نگرش اوربان به سوئد گیج کننده است.

19 ماه از وعده های شکست خورده و لفاظی های تهاجمی طول کشید تا مجارستان سرانجام ورود سوئد به ناتو را تایید کند.

بسیاری از ناظران تعجب کردند که چرا مجارستان در حالی که از قبل عضویت این کشور اسکاندیناوی در اتحاد نظامی را تایید می کند، پاهای خود را به تعویق می اندازد.

به گفته پیتر اونگار، قانونگذار اپوزیسیون، این سوال حتی اعضای حزب حاکم مجارستان، فیدز، را شگفت زده کرد. او گفت که پیش از رای روز دوشنبه در پارلمان برای پذیرش گسترش ناتو، یکی از نمایندگان فیدز به او نزدیک شد و پرسید: “در سوئد چه خبر است؟”

اینکه یکی از اعضای حزب حاکم نخست‌وزیر ویکتور اوربان از یک سیاستمدار رقیب توضیح خواست، نشان می‌دهد که حتی متحدان رهبر مجارستان، چه رسد به رقبای وی، از تأخیر کشورشان در گسترش ناتو چقدر شگفت‌زده شده‌اند.

آقای اونگار، یک مترقی مجارستانی که مادرش، ماریا اشمیت، محافظه‌کار برجسته و متحد دیرینه آقای اوربان است، گفت: «همه اینها قابل درک نیست. آقای اونگر افزود: “هیچکس نمی فهمد مشکل چیست.”

او از ذکر نام نماینده ای که با او تماس گرفت خودداری کرد و گفت که فیدز خواستار پایبندی و پذیرش بی چون و چرای تصمیمات آقای اوربان است، صرف نظر از اینکه آنها چقدر تعجب آور به نظر می رسند. (دولت به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.)

هنگامی که پارلمان سرانجام روز دوشنبه رای داد، حمایت قاطع از عضویت سوئد را ارائه کرد. زولتان کواچ، وزیر ارتباطات بین المللی، او آن را “لحظه ای تاریخی” اعلام کرد با اشاره به اینکه “مجارستان به امنیت اروپا علاقه دارد” و اینکه سوئد “همپیمان قوی و قابل اعتماد” خواهد بود.

با این حال، قابلیت اطمینان مجارستان به طور فزاینده ای مورد تردید قرار می گیرد.

دولت درخواست های فنلاند و سوئد ناتو را در ژوئیه 2022 به پارلمان ارائه کرد، اما رای گیری آنها را به تأخیر انداخت. فنلاند در مارس سال گذشته توسط مجارستان پذیرفته شد، اما 11 ماه دیگر طول کشید تا پارلمان به سوئد برسد.

آقای اوربان و مقامات دولتی طیف وسیعی از توضیحات متفاوت و گاهی اغراق آمیز را برای این تاخیر ارائه کرده اند، از جمله شکایت در مورد ارجاع به مجارستان در کتاب های درسی مورد استفاده در مدارس سوئد.

برخی از منتقدان دولت، مانند پیتر کرکو، مدیر سرمایه سیاسی، یک گروه تحقیقاتی منتقد فیدز، منیت آقای اوربان و تمایل او برای قرار گرفتن در مرکز به عنوان رهبر یک کشور کوچک با قدرت اقتصادی یا نظامی اندک را مقصر دانستند. توجه

منتقدان مستعد توطئه به یک معامله محرمانه بین آقای اوربان و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر وی. پوتین مشکوک شدند و به این نکته اشاره کردند که مجارستان، تنها رهبر اتحادیه اروپا از 27 رهبر ملی اتحادیه اروپا، از زمان ملاقات و دست دادن با آقای پوتین عکس گرفته شده است. آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در دو سال پیش.

اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نزدیک شدن آقای اوربان با روسیه چیزی غیر از ابراز تمایل او به حفظ روابط خوب با مسکو، منبع اصلی انرژی، و اجتناب از درگیر شدن در جنگ در همسایه اوکراین است. .

این موضع، که در تضاد با مواضع رهبران اروپایی است که حمایت از اوکراین را یک امر اخلاقی و امنیتی ضروری می‌دانند، به فیدز کمک کرد تا در آخرین انتخابات سراسری مجارستان در آوریل 2022، پیروزی قاطع، چهارمین پیاپی خود را به دست آورد.

نظریه ایگو شاید مبنای بیشتری داشته باشد. مکث مجارستان، هرچند ناخواسته، مطمئناً توجه آقای اوربان و کشورش را که فقط 10 میلیون نفر جمعیت دارد و تنها 1 درصد از تولید اقتصادی اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد، جلب کرده است.

با نگرانی از تاخیر طولانی، یک هیئت دو حزبی متشکل از سناتورهای آمریکایی در اوایل ماه جاری به پایتخت مجارستان، بوداپست، راهپیمایی کردند تا نشان دهند که مجارستان جدی گرفته می شود. وزرای دولت و نمایندگان مجلس فیدز همگی از ملاقات با سناتورها خودداری کردند. این غافلگیری بود که دولت و دستگاه رسانه ای آن را به عنوان دلیلی بر اینکه مجارستان تصمیمات خود را گرفته و نمی توان آن را تحت فشار قرار داد ستایش کرد.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان گفت: دیدار از سناتورهای آمریکایی و تلاش برای تحت فشار قرار دادن آنها ارزش ندارد.

از اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد که روز جمعه به بوداپست سفر کرد تا سعی کند آقای اوربان را متقاعد کند که موضع سرکش خود را در مورد عضویت سوئد کنار بگذارد، استقبال گرم تری صورت گرفت. او برای تحقق این امر، وعده افزایش همکاری های نظامی و صنعتی بین کشورها را با خود به همراه داشت.

مدت کوتاهی پس از ورود وی به بوداپست، شرکت هوانوردی سوئدی ساب اعلام کرد که قراردادی را با دولت سوئد برای تحویل چهار فروند جنگنده جدید گریپن به مجارستان امضا کرده است.

آقای کریسترسون که قبلاً گفته بود تنها پس از تایید عضویت کشورش در ناتو توسط مجارستان از بوداپست دیدن خواهد کرد، وعده ساب برای افتتاح یک مرکز تحقیقاتی در مجارستان را با خود آورد.

شاید مهمتر از آن، دیدار نخست وزیر سوئد باعث رضایت آقای اوربان از یک حساب شخصی قدیمی شد. آقای کریسترسون در حالی که در سال 2019 به عنوان یک عضو پارلمان اروپا خدمت می کرد، با حمایت از درخواست ها برای اخراج فیدز از بلوک قدرتمند قانونگذاران میانه رو و محافظه کار، به آقای اوربان ضربه تحقیرآمیزی وارد کرد.

فیدز برای جلوگیری از شرمساری اخراج کنار رفت.

آگوستون مراز، مدیر موسسه Nezopont، یک مرکز تحقیقاتی که از طرف دولت نظرسنجی می کند، گفت که مهمترین جنبه دیدار آقای کریسترسون نه تنها گسترش همکاری نظامی بود، بلکه نخست وزیر سوئد مجبور بود برای این کشور لبخند بزند. دوربین ها به همراه آقای اوربان

آقای مراز گفت: “او طرفدار بزرگ آقای اوربان نیست، اما برای پذیرفته شدن در ناتو باید لبخند بزند.”

او افزود که بدون آن، آقای اوربان به سختی به رای دهندگان اصلی روستایی خود توضیح می داد که چرا مجارستان پس از ماه ها تاخیر، اعتراض خود به سوئد را کنار گذاشته و به آن اجازه داده است به ناتو بپیوندد. او گفت: “این باید توضیح داده می شد و توضیح این است که با نخست وزیر سوئد توافقی وجود داشت.”

توافقنامه همکاری نظامی که از ماه‌ها پیش در حال انجام است، ارتباط چندانی با عضویت سوئد در ائتلاف غربی نداشت و به گفته دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران، با موضوع ناتو مرتبط شد تا آقای اوربان بتواند به سود ملموس اشاره کند. . به دلیل سیاست مسدود کردن

این سیاست، حداقل در ابتدا، با الگوی آشنای به چالش کشیدن افکار جریان اصلی و تاکید بر حاکمیت مجارستان، به ویژه در مبارزات مکرر مجارستان با اتحادیه اروپا مشهود بود. مجارستان همچنین ماه ها بسته کمک مالی به اوکراین را مسدود کرد، اما تحت فشارهای شدید در اول فوریه، تنها چند هفته پس از آن که اتحادیه اروپا 10 میلیارد دلار بودجه مسدود شده برای مجارستان را آزاد کرد، آن را رها کرد.

در همین حال، دولت کشور را با بیلبوردهایی با عکس اورسولا فون در لاین، رئیس شعبه اجرایی اتحادیه اروپا در بروکسل تزئین کرده است و از شهروندان خواسته است در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنند: “بیایید به آهنگ آنها نرقصیم.”

اما با گذشت زمان و ترکیه، تنها کشوری که عضویت سوئد را مسدود کرده بود، پذیرش این کشور اسکاندیناوی را در ژانویه تایید کرد. با وجود اینکه آقای اوربان در 24 ژانویه قول داد سوئد را «در اولین فرصت ممکن» بپذیرد، تأخیر در مجارستان ادامه یافت. حتی در میان برخی از متحدان دولت باعث ایجاد حیرت فزاینده شد.

هنگامی که نمایندگان اپوزیسیون در 5 فوریه برای رای گیری در مورد پذیرش سوئد، جلسه فوق العاده پارلمان را فراخواندند، فیدز جلسه را تحریم کرد.

آقای مراز، یکی از حامیان فیدز که با رهبری آن ارتباط دارد، گفت که تحریم صرفاً واقعیت سیاسی داخلی مجارستان را منعکس می کند. او گفت: “ما در یک دموکراسی قطبی شده زندگی می کنیم و این بدان معناست که تاریخ پذیرش سوئد توسط مخالفان تعیین نمی شود.”

اما او اذعان کرد که مجارستان از سرعتی که ترکیه، یک شریک اقتصادی و سیاسی نزدیک، پس از بیش از یک سال انتظار به سرعت عضویت سوئد را تایید کرد، شگفت زده شد. آقای مراز گفت: “آقای اوربان وقتی به قولش مبنی بر اینکه مجارستان آخرین کشور نخواهد بود، عمل نکرد، راحت نبود.”

اما در نهایت، آقای اوربان به چیزی که می‌خواست رسید، که شامل قطعه بزرگی از کیک متواضع آقای کریسترسون و داستانی قابل قبول برای گفتن به حامیانش بود.

آقای مراز گفت: “سبک سیاست مجارستان، سر و صدا کردن و جنگیدن است.” دیگران، به ویژه اسکاندیناوی ها و مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل که متعهد به سازش هستند، ممکن است رویکرد مجارستان را دوست نداشته باشند. اما آقای مراز گفت: “این کار می کند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *