اسرائیل مسئولیت حمله ای را که منجر به کشته شدن 7 امدادگر شد بر عهده گرفت: به روز رسانی زنده

به گفته آژانس امدادرسانی و مقامات بهداشتی غزه، هفت امدادگر از آشپزخانه مرکزی جهانی در نوار غزه هنگام تیراندازی به کاروان آنها در دوشنبه شب کشته شدند.

سازمان امدادرسانی در بلایای طبیعی که توسط سرآشپز اسپانیایی خوزه آندرس تأسیس شد، گفت که کاروان در حمله اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه خود پس از این حمله از “حادثه غم انگیزی که در آن نیروهای ما به طور ناخواسته به مردم بیگناه تیراندازی کردند” صحبت کرد. وی گفت که اسرائیل در ارتباط با این حادثه با دولت های خارجی در تماس است.

این چیزی است که ما می دانیم.

کاروان سه وسیله نقلیه تازه از یک انبار مواد غذایی خارج شده بود.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد کاروان پرسنل آشپزخانه مرکزی جهانی، متشکل از دو خودروی زرهی و یک خودروی سوم، اواخر روز دوشنبه هنگام خروج از انباری در دیرالبلاح، شهری در مرکز نوار غزه، هدف آتش‌بار قرار گرفت.

آژانس امدادرسانی گفت که ارتش اسرائیل از تحرکات امدادگران مطلع بوده است. به گفته این گروه، امدادگران بیش از 100 تن مواد غذایی که از طریق دریا به غزه آورده شده بود را در انبار تخلیه کرده بودند.

ویدئو و عکس های تایید شده توسط نیویورک تایمز نشان می دهد که کاروان چندین بار مورد اصابت قرار گرفته است. این فیلم نشان می دهد که سه خودروی سفید منهدم شده است که شمالی ترین و جنوبی ترین خودروها در فاصله یک مایلی و نیمی قرار دارند.

لوگوی World Central Kitchen بر روی اقلام موجود در فضای داخلی سوخته شمالی ترین و جنوبی ترین خودروها دیده می شود. خودروی میانی با سوراخی در سقفش باقی مانده بود که لوگوی گروه به وضوح مشخص شده بود. هر سه خودرو اگرچه از هم دور بودند اما در جاده ساحلی الرشید یا نزدیک آن بودند.

صبح روز سه شنبه مشخص نیست که چه نوع مهمات به خودروها اصابت کرده و آیا آن مواد منفجره از زمین پرتاب شده است، یک جت جنگنده یا یک پهپاد.

شش شهروند خارجی و یک فلسطینی کشته شدند.

ورلد سنترال کیچن گفت که یکی از کشته شدگان دو تابعیتی ایالات متحده و کانادا بوده و بقیه از استرالیا، بریتانیا، غزه و لهستان هستند. پستی با نام و سن قربانیان در وب سایت گروهارین گور، مدیرعامل این شرکت گفت: «ما غم از دست دادن خود را می‌خوریم.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که یکی از قربانیان، زومی فرانککام، شهروند استرالیایی و از مدیران ارشد در World Central Kitchen است. پنی وونگ، وزیر امور خارجه این کشور، گفت: «ادای احترامی که برای لالزاومی «زومی» فرانککام جریان دارد، داستان زندگی ای را روایت می کند که در طول بلایای طبیعی به خدمت به دیگران، از جمله هموطنان استرالیایی اش اختصاص یافته است. رسانه های اجتماعی.

به گفته وویسیچ باکون، شهردار این شهر، دامیان سوبول، امدادگر از شهر پرزمیسل در جنوب شرقی لهستان در این حمله جان باخت. او در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «هیچ کلمه‌ای برای توصیف احساسات افرادی که این مرد شگفت‌انگیز را می‌شناختند در حال حاضر وجود ندارد.

زومی فرانککام در ماه مارس.اعتبار…آشپزخانه مرکزی جهانی، از طریق رویترز
دامیان سوبول، سمت راست، در یک عکس بدون تاریخ.اعتبار…بنیاد زمین آزاد، از طریق آسوشیتدپرس

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا او در شبکه های اجتماعی گفت گفته شد که سه نفر از امدادگران کشته شده شهروند بریتانیا هستند. بی بی سی اسامی آنها را گزارش کرد: جان چپمن، جیمز هندرسون و جیمز کربی. رسانه های محلی بریتانیا آقای چپمن و هندرسون را به عنوان تفنگداران دریایی سلطنتی سابق معرفی کردند که بعداً به کار داوطلبانه بازگشتند.

به گزارش ورلد سنترال کیچن، جیکوب فلیکنگر، که در این حمله جان باخت، یک شهروند دوتابعیتی 33 ساله از ایالات متحده و کانادا بود و در تیم کمک رسانی این گروه کار می کرد.

به گفته هلال احمر فلسطین، پزشکان فلسطینی اجساد هفت قربانی را بیرون آورده و به بیمارستانی در دیرالبلاح منتقل کردند. این گروه گفته است که اجساد خارجی ها از غزه به مصر منتقل خواهد شد.

سیف ابوطاها، 25 ساله ساکن غزه که به عنوان راننده و مترجم در آشپزخانه مرکزی جهانی کار می کرد نیز در این حمله جان باخت. برادرش شادی گفت که آقای ابوطاها مرد جوانی بود که در تجارت پدرش کار می کرد و به خوبی انگلیسی صحبت می کرد.

آقای ابوتاها و دیگر کارمندان World Central Kitchen از فرصتی برای تخلیه کمک های غذایی که به شدت مورد نیاز بود، هیجان زده شدند. برادرش می‌گوید: «آن‌ها خیلی هیجان‌زده بودند، انگار به عروسی می‌رفتند. این آخرین باری بود که او را دید.

آقای کامرون در رسانه های اجتماعی گفت که “مهم است که کارکنان بشردوستانه محافظت شوند و بتوانند کار خود را انجام دهند”. او از اسرائیل خواست تا “فوراً آنچه اتفاق افتاده را بررسی کند و توضیح کامل و شفاف ارائه کند.”

به گفته جیمی مک گلدریک، مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل، حداقل 196 امدادگر در غزه و کرانه باختری بین اکتبر 2023 تا پایان ماه مارس کشته شدند. وی گفت: «این یک حادثه مجزا نیست» و بعداً افزود: هیچ مکان امنی در غزه باقی نمانده است.

کارگران آشپزخانه مرکزی جهان پس از انتقال اجساد همکاران خود به بیمارستان النجار در رفح در روز سه شنبه گرد هم آمدند.اعتبار…هیثم عماد/EPA از طریق Shutterstock

به نظر می رسد که نخست وزیر مسئولیت این حمله “غیر عمدی” را بر عهده گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در بیانیه ای ویدئویی از “حادثه غم انگیزی که طی آن نیروهای ما به طور سهوی به مردم بی گناه در نوار غزه آسیب رساندند” گفت. آقای نتانیاهو در سخنرانی خود از آشپزخانه مرکزی جهانی نامی نبرد.

اما یک مقام اسرائیلی آشنا با این موضوع که نخواست نامش فاش شود، زیرا حمله هنوز در دست بررسی است، گفت که نخست وزیر درباره این حمله صحبت می کرد.

آقای نتانیاهو گفت: «این در جنگ اتفاق می‌افتد، ما در حال بررسی کامل آن هستیم، با دولت‌ها در تماس هستیم و هر کاری انجام می‌دهیم تا دیگر این اتفاق نیفتد».

یک مقام نظامی اسرائیل که به شرط ناشناس ماندن در مورد تحقیقات داخلی صحبت کرد، گفت که ارتش به این نتیجه رسیده است که او مسئول حمله به کاروان است. به گفته این مقام، ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، قرار است عصر روز سه شنبه یافته های تحقیقات اولیه درباره این حادثه را بررسی کند.

دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که تحقیقات به مکانیسم حقیقت یاب و ارزیابی ارجاع شده است، یک آژانس نظامی که وظیفه بررسی اتهامات و بررسی شرایط پشت وقایع در میدان جنگ را بر عهده دارد. وی گفت: برای بررسی دقیق این حادثه جدی تحقیقاتی را آغاز خواهیم کرد. این به ما کمک می کند تا خطر تکرار چنین حادثه ای را کاهش دهیم.»

اعضای سازمان ملل متحد یکی از وسایل نقلیه جهانی آشپزخانه مرکزی را که روز سه شنبه تخریب شده بود، بازرسی کردند.اعتبار…خبرگزاری فرانسه – گتی ایماژ

ارتش اسرائیل گفت که این سازوکار یک “نهاد مستقل، حرفه ای و متخصص” است. گروه‌های حقوق بشر عموماً از توانایی ارتش اسرائیل برای تحقیق شفاف خود انتقاد کرده و ادعا می‌کنند که تحقیقات اغلب طولانی است و به ندرت منجر به کیفرخواست می‌شود.

کشتی کمکی World Central Kitchen به قبرس بازگشت.

در جریان این اعتصاب، کارگران 100 تن کمک کشتی جنیفر را که آخر هفته گذشته بندر لارناکا قبرس را ترک کرد و روز دوشنبه به غزه رسید، تخلیه کردند. به گفته تئودوروس گوتسیس، سخنگوی وزارت خارجه قبرس، قرار بود 240 تن دیگر نیز روز سه شنبه تخلیه شود.

آقای گوتسیس گفت که جنیفر روز سه شنبه غزه را ترک کرد و به لارناکا بازگشت. وی افزود که چندین تن کمک دیگر در انبارهای لارناکا در انتظار است، اما مشخص نیست که چه زمانی و آیا ماموریت تحویل آنها انجام می شود یا خیر.

پاتریک کینگزلی، روان شیخ احمد، گبی سوبلمن، متینا استویس گریدنف، لورن لتربی، نادر ابراهیم و کیم سورسون در گزارش این مقاله مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *