اسرائیل محدودیت های جدید مسجد الاقصی در ماه رمضان را رد کرد

دولت اسراییل در ماه مبارک رمضان علیه محدودیت‌های جدید برای دسترسی به یک مسجد بزرگ در اورشلیم تصمیم گرفته است. این اقدامی است که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه‌ای که مدت‌ها نقطه اشتعال ناآرامی بوده کاهش دهد.

دفتر آقای نتانیاهو اعلام کرد که در جلسه ای که سه شنبه شب به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور برگزار شد، مقامات امنیتی تصمیم گرفتند که به همان تعداد نمازگزار در ماه رمضان مانند سال های گذشته اجازه ورود به مسجد الاقصی را بدهند. ماه رمضان که شروع آن به رؤیت هلال بستگی دارد، قرار است تا چند روز دیگر آغاز شود.

اسرائیل مدت‌هاست که دسترسی فلسطینیان در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را در ماه رمضان به این محوطه که هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان مقدس است، محدود کرده است. در سال جاری، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی، از دولت خواست تا محدودیت هایی را بر شهروندان عرب اسرائیل نیز اعمال کند.

تصمیم روز سه‌شنبه به طرحی که آقای بن‌گویر ارائه کرده بود، پایان داد، اما فرصت‌هایی را فراهم کرد. ارزیابی هفتگی مسائل ایمنی و امنیتی انجام خواهد شد. در بیانیه نخست وزیری آمده است که بر این اساس تصمیم گیری خواهد شد.

محوطه مسجد مرتبا صحنه درگیری های خشونت آمیز است. درگیری‌های منطقه در ماه مه 2021 به آغاز جنگ 11 روزه بین اسرائیل و حماس کمک کرد.

در حالی که جنگ کنونی اسرائیل و حماس وارد ششمین ماه خود می شود، ترس از افزایش تنش ها در منطقه با نزدیک شدن به ماه رمضان تشدید شده است. روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اگر توافق آتش‌بس تا ماه رمضان حاصل نشود، «بسیار خطرناک خواهد بود».

منصور عباس، عضو عرب اسرائیلی کنست، پارلمان اسرائیل، این تصمیم را ستود. او در حساب کاربری سابق خود در توییتر نوشت:

اما آقای بن گویر ابراز نگرانی کرد که این تصمیم تلاش‌های اسرائیل برای نابودی حماس، گروه شبه‌نظامی که در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کرد را تضعیف خواهد کرد. او با استفاده از x نوشت: «جشن های حماس در کوه معبد ≠ یک پیروزی کامل است. نامی که یهودیان برای مسجد الاقصی به کار می بردند.

حماس پیش از این هرگونه محدودیت اسرائیل برای عبادت در مسجد الاقصی را محکوم کرده بود. روز دوشنبه یکی از رهبران حماس از فلسطینی ها خواست مسجد را به منطقه درگیری تبدیل کنند.

اسامه حمدان، رهبر حماس که در بیروت به سر می برد، در کنفرانسی با علمای مسلمان از طریق ویدئو گفت که فلسطینیان در کرانه باختری و بیت المقدس تحت اشغال اسرائیل “باید هر لحظه ماه رمضان را به رویارویی و رویارویی با دشمن برای حفاظت از الاقصی تبدیل کنند.”

طبق سنت مسلمانان، هرتز. محمد از مسجد الاقصی به آسمان عروج می کند و ده ها هزار مسلمان هر روز در ماه رمضان از این مسجد دیدن می کنند. برای یهودیان، این منطقه به عنوان کوه معبد مورد احترام است، زیرا محل دو معبد یهودی بود که در دوران باستان برای هویت یهودیان مرکزیت داشتند.

متیو امپوکه بیگ به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *