ویچیتا پس از پایین آمدن مجسمه جکی رابینسون در اطراف لیگ بیسبال تجمع می کند

ظهر پنجشنبه گذشته بود که باب لوتز کار را ترک کرد و قبل از شروع برنامه رادیویی روزانه خود به خانه رفت. او در خیابان هفدهم در ویچیتا، کان، از دفاتر لیگ 42، لیگ بیسبال غیرانتفاعی که در سال 2013 تأسیس کرد، نگاه کرد. در یک روز بارانی و ابری، او به مجسمه جکی رابینسون که لیگ در سال 2021 نصب کرده بود نگاه کرد. این مجسمه نماد امید و استقامت بود. اما لوتز موفق به دیدن تصویر برنز مردی که سد رنگ بیسبال را شکست.

لوتز برای لحظه ای فکر کرد که آیا او را در مه پوشانده است. پلک زد. دوباره نگاه کردم. او با شک به خود، دستیار ساختمان را صدا کرد تا به او ملحق شود. زن نگاه کرد اما مجسمه را هم نمی دید.

آنها به زودی از خیابان عبور کردند، جایی که توهم عجیب یک مجسمه گمشده به واقعیت تبدیل شد. جکی رابینسون رفته بود، سر کفش هایش بریده شده بود.

لوتز گفت: «احساسات بسیار شدید بودند.

داستانی که در پی آن منتشر شد، تیتر خبرهای ملی شد. فیلم‌های نظارتی نشان می‌دهد که مردم در حوالی نیمه‌شب پنج‌شنبه وارد غرفه جکی رابینسون می‌شوند، مجسمه ۷۵ هزار دلاری را برداشته و روی یک کامیون می‌گذارند. پلیس ویچیتا یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و خواستار بازگشت او شد.

من از اقدامات کسانی که جسارت برداشتن مجسمه جکی رابینسون را از پارکی که در آن کودکان و خانواده های جامعه ما برای بازی و یادگیری تاریخ جکی رابینسون، یک نماد آمریکایی جمع می شوند، ناامید شده ام. بیسبال، رئیس پلیس ویچیتا جو سالیوان در یک کنفرانس خبری روز جمعه گفت. “این باید همه ما را غمگین کند.”

بدترین ترس لوتز به زودی محقق شد. صبح روز سه‌شنبه، اداره آتش‌نشانی ویچیتا به گزارش‌هایی مبنی بر آتش‌سوزی زباله‌دان در پارک گاروی پاسخ داد. آتش خاموش شد. تکه هایی از مجسمه رابینسون در خاکستر باقی مانده است.

اگرچه مشخص نیست که آیا این دزدی و تخریب انگیزه نژادی داشته است یا خیر، این اقدام عمیقاً قلب کسانی را که در لیگ چهل و دوم سرمایه گذاری کرده اند و جامعه بیسبال گسترده تر را تحت تأثیر قرار داد.

لوتز گفت: «از زمانی که دزدیده شد ناامید شدم. این غیرقابل درک است که مردم این کار را انجام دهند. اما وقتی مردم کاری به این زشتی انجام می‌دهند، جای تعجب نیست که آن‌ها نیز به همان اندازه زشت عمل می‌کنند. من شوکه نشدم فقط بابت اتفاقی که افتاده متاسفم. خیلی بد است که مردم به مجسمه ما، به خصوص مجسمه جکی رابینسون بی احترامی می کنند.

لیگ 42 در سال 2013 به عنوان زاده فکر لوتز آغاز شد. این روزنامه‌نگار قدیمی، مجری رادیو و عاشق مادام العمر بیسبال وقتی داستان‌هایی را خواند و آماری در مورد کاهش تعداد جوانان آمریکایی که بیسبال بازی می‌کنند، ناامید شد. افزایش هزینه ها و گسترش فرهنگ توپ مسافرتی باعث شده این بازی کمتر از همیشه قابل دسترسی باشد.

لوتز گفت: «این که بچه‌های کوچک، به‌ویژه بچه‌های سیاه‌پوست، از بازی بیسبال منع می‌شوند، آزارم می‌داد. “من فکر می کنم هر کودکی باید این فرصت را داشته باشد.”

با کمک شرکای محلی، لوتز سعی کرد لیگی مقرون به صرفه ایجاد کند که برای هر خانواده 30 دلار دریافت می کرد. لیگ 42 پیراهن و تجهیزات فراهم می کند. به عنوان راهی برای تمرکز بر کیفیت به جای کمیت، ثبت نام را به 600 کودک محدود می کند.

لیگ نام خود را در روزهای اولیه زمانی که لوتز و دیگران در مورد این موضوع ملاقات کردند، به خود گرفت. چند نفر اسم آوردند. هیچکدام گیر نکردند. در نهایت یکی از اعضای گروه به فکر تجلیل از جکی رابینسون افتاد. بلافاصله بعد شخص دیگری پاسخ داد: چرا اسمش را لیگ 42 نمی گذاریم؟

لوتز گفت: «این مانند صاعقه بود. “این نام آشکار برای ما بود.”

از آنجایی که لیگ مسیر خود را ایجاد می کند و ثبت نام را افزایش می دهد، لوتز گفت که تلاش می کند از میراث رابینسون به روش های مختلف الگوبرداری کند. سپاه برنامه های آموزشی ارائه می دهد و اهمیت روحیه پیشگامی رابینسون در مواجهه با نژادپرستی، تهدید به خشونت، و بسیاری از بدترین انگیزه های بشریت را آموزش می دهد.

لیگ در سال 2014 با حضور 16 تیم و 200 کودک آغاز شد. تا سال 2020 به 44 تیم رسید. در سال 2015، لیگ 42 کمک 1.5 میلیون دلاری از شهر دریافت کرد تا امکانات خود را بهبود بخشد و زمین بازی سوم را در پارک مک آدامز اضافه کند.

در نهایت، لیگ به دنبال ساخت مجسمه رابینسون به عنوان نمادی از ارزش ها و ماموریت خود بود. لیگ 42 با وکلای نام، تصویر و شباهت مشورت کرد و از خانواده رابینسون و بنیاد جکی رابینسون اجازه گرفت. جامعه ویچیتا برای جمع آوری پول برای مجسمه گرد هم آمدند و کمیسیون را به هنرمند محلی جان پارسونز اعطا کردند. مجسمه رابینسون در سال 2021 ساخته شد.


این مجسمه در سال 2021 رونمایی خواهد شد. (از لیگ 42)

وقتی آن مجسمه کمتر از سه سال بعد ناپدید شد، واکنش احشایی بود.

لوتز در آن روز در فیس بوک نوشت: «احساس می‌کنم دوست نزدیک یا خویشاوندی را از دست داده‌ام و عصبانیت من در حال افزایش است». “واقعا نمی دانم چه کار کنم.”

اما لوتز از حمایت به سرعت در حال رشد شگفت زده شد. مردم از ویچیتا و مناطق دورتر به ما مراجعه کردند. اعضای جامعه در غرفه جکی رابینسون به عنوان نوعی بیداری جمع شدند. آنها گل رز و یک کلاه قرمز با شماره 42 روی آن جایی که مجسمه زمانی ایستاده بود گذاشتند. یادداشتی به شکل قلب روی گل ها نوشته شده است: دلمون برات تنگ شده. آنها دریافتند که قالب مجسمه اصلی هنوز معتبر است و حساب GoFundMe نزدیک به 50000 دلار برای یک مجسمه جدید در دو روز جمع آوری کرد.

لوتز همچنین از باب کندریک، رئیس موزه لیگ‌های سیاه در کانزاس سیتی، که در سال 2022 از لیگ 42 بازدید کرد و با مجسمه رابینسون عکس گرفت، سخنان تشویقی دریافت کرد. کندریک به او گفت: “ما پشت شما را گرفته ایم.”

کندریک گفت: “به عنوان بخشی از ماموریت موزه، آنها کار ارزشمندی را در ایجاد فرصت هایی برای کودکان از هر رنگی انجام می دهند تا این بازی را انجام دهند.” ما اینجا هستیم تا یک قطعه گرانبها از بیسبال آمریکا و تاریخ آن را حفظ کنیم. ما همچنین نقش مهمی در رشد بازی خود داریم.

کندریک گفت از دست دادن مجسمه می تواند یادآور نفرتی باشد که هنوز در جامعه وجود دارد.

کندریک گفت: “با پیشرفت، تمایل به فراموش کردن نیز به وجود می آید.”

در سال 2021، مردم محلی در قاهره، گا.، کشف کردند که نشانگر تاریخی به یادبود زادگاه رابینسون از یک تفنگ ساچمه ای شلیک شده است. مقامات در اطراف کلمات “سیاهپوست آمریکایی” و “سد رنگ بیسبال” آسیب بیشتری مشاهده کردند. لیگ برتر بیسبال با یک هدیه 40000 دلاری به انجمن تاریخی جورجیا پاسخ داد و اجازه داد یک قلم جدید و صندوق وقف به نام رابینسون ایجاد شود.

در حالی که پلیس در ویچیتا به جستجوی عاملان دزدی ادامه می‌دهد، جامعه به تجمع پشت گروه ادامه می‌دهد. این از لحاظ عاطفی لوتز را به شکل دیگری تحت تأثیر قرار داد.

کندریک با مشاهده از دور به شباهت‌های بین لیگ چهل و دوم و مردی که به آن افتخار می‌کند اشاره می‌کند.

کندریک گفت: “شما می توانید مجسمه را بدزدید، اما نمی توانید روحی را که جکی نماینده آن است بدزدید.” «من فکر می‌کنم آنچه در عموم مردم می‌بینید، عزمی شبیه جکی رابینسون برای پیروزی بر شر است. و هر زمان که شما آماده اید که از انسانیت دست بکشید – و ما می دانیم که نمی توانیم از انسانیت دست بکشیم – انسانیت به میز می آید و آنچه را قبلاً می دانیم به ما یادآوری می کند: افراد بهتر از افراد بد وجود دارند. . “همیشه بود، همیشه خواهد بود.”

از زمان سرقت مجسمه، لوتز به طور مداوم در صفحه فیس بوک خود به روز رسانی می کند. او در پستی روز سه شنبه دلایل نامعلومی را که پشت سر کسانی که مجسمه را دزدیدند و سوزاندند بیان کرد. چرا آنها این کار را کردند؟ آیا تا به حال پشیمان شدند؟ آیا آنها جکی رابینسون را می شناسند و چرا او همچنان سمبل تکان دهنده امید است؟

لوتز نوشت: «امیدوارم در روزهای آینده بیشتر درباره عاملان این جنایت بدانم. اگر آنها را به دفتر من در مرکز آموزشی لزلی راد بیاورند، عصبانی نخواهم شد. من سوالاتی را که اینجا می پرسم از آنها می پرسم. و امیدوارم که گوش کنم.»

(عکس بالا: از لیگ 42)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *