مقامات سازمان ملل به اسرائیل فشار می آورند تا گذرگاه های مرزی بیشتری را به غزه باز کند

اگرچه شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شده بود، اما هنوز مشخص نیست که آیا این امر تأثیر محسوسی بر جنگ خواهد داشت یا اینکه فقط یک جنگ خواهد بود. بیانیه سیاسی

قطعنامه 2728 به دنبال سه ابتکار قبلی است که ایالات متحده آنها را مسدود کرد. این قانون پس از ممتنع آمریکا از رای گیری و عدم استفاده از حق وتو با 14 رای پذیرفته شد.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها و رفع موانع کمک های بشردوستانه شده است.

دولت اسرائیل این رای را محکوم کرد و نشانه های اولیه حاکی از آن است که اقدام سازمان ملل تغییر اندکی ایجاد کرده یا باعث پیشرفت دیپلماتیک در میدان شده است.

چند روز پس از رای گیری، در اینجا نگاهی به آنچه تغییر کرده است و آنچه ممکن است بعدا اتفاق بیفتد را می بینیم:

آیا این تصمیم روی مبارزه تأثیر داشت؟

مقامات بلندپایه اسرائیل گفتند که درخواست‌ها برای آتش‌بس را نادیده می‌گیرند و استدلال می‌کنند که ادامه جنگ تا زمانی که شاخه نظامی حماس، گروه شبه‌نظامی که حمله 7 اکتبر به اسرائیل را رهبری می‌کرد، ضروری است، ضروری است.

از روز دوشنبه هیچ تغییر قابل توجهی در عملیات نظامی رخ نداده است. نیروی هوایی اسرائیل به حملات خود به غزه ادامه می دهد و حماس به حملات خود ادامه می دهد.

ارتش اسرائیل به حمله خود به بیمارستان الشفا، بزرگترین مرکز درمانی در شمال منطقه غزه و خان ​​یونس، بزرگترین شهر جنوب که درگیری ها شدید است، ادامه می دهد.

در جریان حملات سه شنبه شب در رفح انفجاری رخ داد.اعتبار…سعید خطیب/ خبرگزاری فرانسه — گتی ایماژ

اگر اسرائیل از این تصمیم پیروی نکند، سازمان ملل چه می تواند بکند؟

شورای امنیت ابزار کمی برای اجرای تصمیمات خود دارد. شورا ممکن است با اعمال تحریم ها علیه متخلفان، اقدامات تنبیهی انجام دهد. در گذشته، چنین اقداماتی این موارد شامل ممنوعیت سفر، محدودیت های اقتصادی و تحریم تسلیحاتی است.

اما به گفته کارشناسان حقوقی در این مورد، هرگونه اقدام اضافی مستلزم تصمیم جدیدی است و اتخاذ آن مستلزم رضایت پنج عضو دارای حق وتو شورا، از جمله سرسخت ترین متحد اسرائیل، ایالات متحده است.

ممکن است مشکلات قانونی نیز وجود داشته باشد. در حالی که سازمان ملل می گوید قطعنامه های شورای امنیت به عنوان حقوق بین الملل در نظر گرفته می شود، کارشناسان حقوقی بحث می کنند که آیا همه قطعنامه ها برای کشورهای عضو الزام آور است یا فقط قطعنامه هایی که تحت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده اند. ماده هفتم منشور ملل متحد. بخشبا تهدیدات صلح مقابله می کند. قطعنامه ای که روز دوشنبه به تصویب رسید به صراحت به فصل هفتم اشاره نکرد.

مقامات سازمان ملل گفتند که هنوز برای اسرائیل الزام آور است، اما برخی کشورها با این دیدگاه مخالفت کردند. کره جنوبی روز دوشنبه گفت که این تصمیم “به وضوح قانع کننده تحت فصل هفتم» اما منعکس کننده اجماع جامعه بین المللی است.

مهمتر از آن، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، استدلال کرد: تصمیم الزام آور نبود. کارشناسان می گویند که ایالات متحده که به دلیل کرسی دائمی خود از قدرت قابل توجهی در شورای امنیت برخوردار است، احتمالاً تصویب این قطعنامه را ابزاری سیاسی ارزشمندتر از یک دستور الزام آور می داند.

به گفته ایوو اچ. دالدر، سفیر سابق ایالات متحده در ناتو، اگرچه بعید است شورای امنیت در کوتاه مدت اقدامات بیشتری انجام دهد، اما رأی ممتنع ایالات متحده سیگنالی قوی در مورد اولویت های سیاستی آن ارسال می کند.

آقای دالدر گفت: «نه اسرائیل و نه حماس تحت تأثیر قطعنامه سازمان ملل قرار نخواهند گرفت.

در مورد کمک چطور؟

به گفته سازمان ملل و ساکنان، اسرائیل جریان کمک‌ها به غزه را کنترل می‌کند و پس از پنج ماه جنگ، مردم غزه، به‌ویژه در شمال، با یک بحران شدید گرسنگی در مرز قحطی روبرو هستند.

گروه‌های امدادی اسرائیل را مقصر می‌دانند که اعلام کرد پس از 7 اکتبر منطقه را محاصره کرده است. آنها می گویند که مقامات از طریق بازرسی ها و محدودیت های شدید مانع توزیع کمک می شوند.

اسرائیل مدعی است که برای جلوگیری از رسیدن کمک‌ها به حماس تلاش می‌کند و می‌گوید که مقامات این کشور می‌توانند کمک‌های بیشتری را نسبت به توزیع کمک‌های گروه‌ها در منطقه پردازش کنند. افزایش بی‌قانونی در غزه نیز توزیع کمک‌ها را با مشکل مواجه کرده است و برخی کاروان‌ها خشونت‌های مرگبار را تجربه می‌کنند.

این هفته کمی تغییر کرده است. بر اساس داده‌های سازمان ملل، تعداد کامیون‌های کمک‌رسانی وارد غزه در دو گذرگاه مرزی که روز سه‌شنبه برای کمک‌رسانی باز شد، تقریباً با میانگین تعداد گذرگاه‌های روزانه در این ماه مطابقت داشت. این رقم به معنای حدود 150 کامیون در روز است که تقریبا 70 درصد کمتر از رقم قبل از 7 اکتبر است.

کمک های هوایی روز چهارشنبه به غزه فرستاده شد.اعتبار…جک گئز/ خبرگزاری فرانسه — گتی ایماژ

این تصمیم چه تاثیری بر دیپلماسی داشت؟

اسرائیل و حماس هنوز در مذاکرات با هدف توقف جنگ و میانجی گری مبادله گروگان برای اسرای فلسطینی فاصله زیادی دارند.

میانجی ها در قطر حضور داشتند تا این شکاف را پر کنند. اما اواخر روز دوشنبه، حماس آخرین پیشنهاد متقابل اسرائیل را رد کرد و رهبر سیاسی حماس در سفر این هفته به تهران گفت که این تصمیم نشان می‌دهد اسرائیل از نظر دیپلماتیک منزوی شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، استدلال کرد که این تصمیم مذاکرات را به تاخیر انداخت و حماس را تشویق کرد تا برای شرایط بهتر مقاومت کند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی می گویند بزرگترین نقطه گیر در مذاکرات آتش بس، تعداد اسرای فلسطینی است که اخیرا آزاد می شوند، به ویژه آنهایی که محکومیت های طولانی را به خاطر خشونت علیه اسرائیلی ها می گذرانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *