مقامات ارشد وزارت خزانه داری آمریکا برای گفتگوهای اقتصادی از پکن بازدید می کنند

دولت بایدن هیئت بلندپایه ای از مقامات وزارت خزانه داری این هفته را برای یک سری گفت وگوهای اقتصادی به پکن می فرستد، زیرا بزرگترین اقتصادهای جهان به دنبال پیگیری تلاش های تعاملی هستند که رئیس جمهور بایدن و همتای چینی اش شی جین پینگ در سال گذشته با آن موافقت کردند. .

یکی از مقامات وزارت خزانه داری که خواست نامش فاش نشود، گفت که این دیدار به صورت علنی فاش نشده است، گفت که این دیدارهای دو روزه شامل “مکالمات صریح” در مورد استفاده چین از شیوه های اقتصادی غیربازاری مانند یارانه های دولتی خواهد بود. مقامات ایالات متحده همچنین قصد دارند در مورد نگرانی ها در مورد مازاد ظرفیت صنعتی که می تواند بازارهای بین المللی را با محصولات ارزان سیل کند، بحث کنند.

آنها همچنین در مورد راه هایی برای پرداختن به بار بدهی های دولتی که کشورهای کم درآمد را بر دوش می کشد و برخی از آنها را از سرمایه گذاری در توسعه پایدار و طرح های اقلیمی باز می دارد، صحبت خواهند کرد. چین یکی از بزرگترین طلبکاران جهان است و با فشارهای بین المللی برای دادن امتیازاتی مواجه شده است که راه را برای تلاش های جهانی برای بازسازی صدها میلیارد دلار بدهی کشورهای فقیر هموار می کند.

به طور گسترده تر، دو دولت در مورد چشم انداز اقتصاد کلان کشورهای خود که اقتصاد آنها برای سلامت کل اقتصاد جهانی حیاتی است، بحث خواهند کرد. ایالات متحده ثابت می کند که مقاوم ترین اقتصاد جهان است. در همین حال، چین همچنان درگیر یک بخش مالی است که در تلاش برای مهار مقادیر انبوه بدهی دولت محلی، بازار سهام بی ثبات و بحران در بخش املاک و مستغلات است.

هفته گذشته صندوق بین المللی پول در آخرین چشم انداز اقتصادی خود پیش بینی کرد که رشد اقتصادی چین در سال 2024 به 4.6 درصد خواهد رسید که سریعتر از پیش بینی های قبلی است. اما او همچنین از چین خواست تا تغییرات ساختاری بلندمدتی در اقتصاد خود ایجاد کند، مانند بازنگری اساسی در برنامه بازنشستگی و اصلاح شرکت‌های دولتی، تا از کاهش شدیدتر تولید جلوگیری کند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین المللی پول، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «بدون این اصلاحات، این خطر وجود دارد که رشد چین به زیر 4 درصد برسد.

مقامات آمریکایی و چینی همچنین درباره تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و مکانیسم‌های برنامه‌های غربالگری سرمایه‌گذاری که موانع اقتصادی جدیدی بین دو کشور ایجاد می‌کند، گفتگو خواهند کرد.

احیای ساختار گفتگوی رسمی اقتصادی با هدف جلوگیری از تشدید سوء تفاهم بین ایالات متحده و چین به جنگ اقتصادی است.

این گروه پنج نفره از خزانه داری را جی شامباو، معاون وزیر امور بین الملل این وزارتخانه رهبری خواهد کرد. این اولین جلسه کارگروه اقتصادی است که سپتامبر گذشته در پکن تشکیل شد. در ماه ژانویه، گروهی از مقامات خزانه داری با تمرکز بر مسائل مالی در پکن گفتگو کردند.

این سفر می تواند راه را برای سفر دوم جانت ال. یلن، وزیر خزانه داری که تابستان گذشته به پکن سفر کرده بود، به چین هموار کند.

دولت بایدن در تلاش است تا مقامات چینی را متقاعد کند که تلاش های پرزیدنت بایدن برای دور کردن زنجیره های تامین آمریکا از چین به معنای آسیب رساندن به توسعه اقتصادی پکن نیست.

این مقام خزانه داری در مورد نگرانی های خاصی که آقای شامباو با همتایان خود در طول این سفر مطرح خواهد کرد، توضیح بیشتری نداد. اما مقامات دولت بایدن به شکایت از رفتار چین در ماه های اخیر ادامه داده اند. یارانه به صنایع داخلی و تبعیض علیه رقبای خارجی.

خانم یلن در سخنرانی در شورای تجاری ایالات متحده و چین در ماه دسامبر ابراز تاسف کرد که چین همچنان به استفاده از اقدامات اقتصادی ناعادلانه، محدود کردن دسترسی به شرکت های خارجی و فشار بر شرکت های آمریکایی ادامه می دهد.

خانم یلن گفت: «برای مدت طولانی، کارگران و شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانستند در شرایط برابر با کارگران چین رقابت کنند.

در حالی که به نظر می رسد افزایش سطح تعامل برخی از تنش های عمومی بین ایالات متحده و چین را کاهش داده است، مشخص نیست که در عمل چقدر پیشرفت حاصل شده است.

دولت بایدن در آگوست گذشته برنامه هایی را برای معرفی قوانین جدید برای محدود کردن سرمایه گذاری های آمریکایی در بخش های خاصی از چین که ایالات متحده آنها را خطر امنیت ملی می داند، پیش برد. دو ماه بعد، چین اعلام کرد که صادرات گرافیت، یکی از اجزای اصلی باتری خودروهای الکتریکی را محدود خواهد کرد.

با این حال، دو کشور می گویند که می خواهند به جستجوی زمینه های همکاری ادامه دهند.

اسوار پراساد، استاد دانشگاه کرنل و رئیس سابق بخش چین صندوق بین المللی پول، گفت: «این سفرها برای جلوگیری از تشدید بیشتر خصومت ها، به ویژه در زمانی که لفاظی های سال انتخابات در ایالات متحده در حال افزایش است، اهمیت زیادی دارد. من فکر می کنم هر دو طرف بسیار مشتاق هستند تا از تشدید بیشتر درگیری ها جلوگیری کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *