زونگ چینگو، پادشاه نوشیدنی چین در ۷۹ سالگی درگذشت

زونگ چینگهو، یک کارآفرین خودآموخته نوشیدنی که زمانی ثروتمندترین فرد چین بود، روز یکشنبه درگذشت.

درگذشت او توسط شرکت وی، واهاها گروپ، اعلام شد که گفت آقای زونگ بر اثر یک بیماری نامشخص درگذشت و سن او را 79 سال ذکر کرد. جزئیات بیشتری در بیانیه شرکت ارائه نشده است.

داستان جنجالی آقای زونگ حتی قبل از اینکه دعوای عمومی با شریک تجاری خارجی اش به طور چشمگیری باعث افزایش چهره و ثروت او شود، او را در چین برجسته کرده بود. او یک شرکت نوشیدنی را در دهه 1980 تاسیس کرد و در دهه 1990 با غول غذایی فرانسوی Danone شریک شد تا یکی از شناخته شده ترین برندهای غذایی و نوشیدنی چین را راه اندازی کند.

اما تنش ها در سال 2007 زمانی که Danone آقای زونگ را متهم کرد که شرکت های مخفی را اداره می کند که محصولات تقریباً یکسانی را به فروش می رساند که تا 100 میلیون دلار از این سرمایه گذاری مشترک تأمین می شد، شروع شد.

آقای زونگ پاسخ داد که Danone از این شرکت ها آگاه است. او متعهد شد که Danone را به دلیل “اقدامات شیطانی” خود مجازات کند و افکار عمومی در چین را علیه این شرکت خارجی بسیج کند.

این اختلاف به حدی تلخ شد که نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه این موضوع را در دیدار با هو جین تائو، رهبر چین مطرح کرد. در سال 2009، Danone 51 درصد از سهام را فروخت و کنترل کامل را به شرکت آقای Zong داد.

سال بعد، فوربس آقای زونگ را با 8 میلیارد دلار ثروت به عنوان ثروتمندترین مرد چین معرفی کرد. او بار دیگر در سال 2012 با 10 میلیارد دلار این عنوان را به دست آورد. فوربس تخمین می زند که ثروت او از آن زمان به 5.9 میلیارد دلار کاهش یافته است. ما آن را در شماره 53 قرار می دهیم در فهرست سال گذشته میلیاردرهای چین.

بازماندگان شامل همسرش، شی یوژن، و دخترشان، زونگ فولی (همچنین به نام کلی زونگ) هستند. وزیر عضو گروه Hangzhou Wahaha و جانشین آقای Zong.

آقای زونگ که فقیر بزرگ شد، سبک زندگی اسپارتی. او در مصاحبه ها گفته است که قبل از ساعت 7 صبح به دفتر مرکزی شرکت رسیده و تا ساعت 23 شب کار کرده است. او گفت که هیچ سرگرمی دیگری جز سیگار کشیدن و نوشیدن چای لیپتون ندارد.

بر اساس گزارش های مختلف، او در یا نزدیک هانگژو، شهری نزدیک به شانگهای، در اکتبر یا دسامبر 1945 به دنیا آمد (شرکت او ممکن است از روش سنتی شمارش سن چینی استفاده کرده باشد که در آن فرد در هنگام تولد یک ساله در نظر گرفته می شود). او یکی از بسیاری از جوانانی بود که در جریان انقلاب فرهنگی به روستا فرستاده شد و سالها در یک کمون کشاورزی کار کرد.

او در سال 1978 به یک فروشنده دوره گرد تبدیل شد، همان سالی که رهبر جدید کشور، دنگ شیائوپینگ، شروع به آغاز عصر سرمایه داری کرد. حدود یک دهه بعد، آقای زونگ غرفه ای در نزدیکی یک مدرسه ابتدایی باز کرد و نوشابه و خوراکی های یخی می فروخت.

دیدن کودکان گرسنه در حال عبور او را به اختراع نوشیدنی ویتامینه ای واداشت که به آن مایع خوراکی Wahaha Oral Liquid می نامید. او به بی‌بی‌سی گفت: «این مشکل کودکانی که نمی‌خواستند غذا بخورند و از سوءتغذیه رنج می‌بردند را حل کرد. گزارش.

گروه Hangzhou Wahaha – “واهاها” تقریبا به “پسر خندان” ترجمه می شود – بلافاصله پس از آن متولد شد و آب بطری، نوشابه و چای می فروخت. بعداً به غذای کودک و لباس کودکان گسترش یافت.

در سال 1996، او با Danone، یک شرکت غذایی فرانسوی که به خاطر تولید ماست معروف است ادغام شد و شرکت سرمایه گذاری مشترک واهاها را تأسیس کرد. این شرکت که نوشیدنی‌های ماست، نوشابه‌های گازدار و محصولات غذایی می‌فروشد، از سال 2012، 15 درصد از بازار نوشیدنی چین را در اختیار داشت و پس از کوکاکولا و هلدینگ تینگی.

پس از اینکه دانون آقای زونگ را به بدرفتاری متهم کرد، او با نامه ای سرگشاده پاسخ داد و دانون را به انتشار دروغ در مورد فعالیت های تجاری شرکتش و تهمت زدن به خانواده اش متهم کرد. مقامات وهاها با برگزاری تجمعات و کنفرانس های مطبوعاتی مقامات Danone را به عنوان “فاسد” محکوم کردند.

دانون سهام خود را به قیمت تقریبی 500 میلیون دلار فروخت. این مقدار بسیار کمتر از آن چیزی بود که تحلیلگران تصور می کردند.

این انشعاب موجی از ترس را در میان شرکت‌های چند ملیتی ایجاد کرده است، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند خودروسازی، جایی که دولت چین نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک است و سهام شرکت‌های خارجی را به 50 درصد محدود می‌کند.

اما معلوم شد که این یک حادثه منفرد بود تا یک پیشرو، و در گذشته، یک عیب صرف در دورانی آرام بود. در سال‌های اخیر، شرکت‌های چندملیتی با موانع بزرگ‌تری روبرو بوده‌اند.

افزایش تنش های ژئوپلیتیکی منجر به موجی از تحریم ها بین چین و ایالات متحده شده است. نزدیک به سه سال قرنطینه «کووید صفر» و سایر اقدامات به تولید و فروش بسیاری از شرکت‌ها آسیب جدی وارد کرده است. و آژانس‌های امنیتی دولتی چین سریع‌تر کسب‌وکارهای خارجی مربوط به آن‌ها، به‌ویژه شرکت‌هایی را که درگیر بررسی‌های لازم هستند، تعطیل کرده‌اند.

کر گیبز، رئیس سابق اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای، درباره پرونده Danone گفت: «این یک پرونده پرمخاطب بود که توجه مردم را به خود جلب کرد. اما با نگاهی به گذشته، واضح است که محیط کلی در آن زمان کاملاً باثبات و دوستانه برای تجارت خارجی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *