روسیه یک شهروند آمریکایی را به اتهام خیانت از طریق کمک به اوکراین دستگیر کرد

آژانس اصلی امنیتی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که یک شهروند دوتابعیتی روسیه و ایالات متحده را به اتهام خیانت به دولت از طریق جمع آوری پول برای اوکراین دستگیر کرده است.

سرویس امنیت فدرال موسوم به FSB، فرد بازداشت شده را یک زن 33 ساله ساکن لس آنجلس معرفی کرد. گفت در یک عبارت او گفت که در حال جمع آوری پول برای یک سازمان اوکراینی است که سلاح و سایر تجهیزات را برای ارتش اوکراین می خرد.

پروی اوتدل، گروهی از وکلای روسی که در پرونده های مربوط به اتهامات خیانت و سایر اتهامات سیاسی متخصص هستند، گفت که این زن پس از ارسال کمی بیش از 50 دلار به رازوم برای اوکراین، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک، به خیانت متهم شد. ارسال کمک به کشور.

FSB گفت که او در شهر یکاترینبورگ در مرکز روسیه دستگیر شده است. خبر خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی منتشر شد یک ویدیو این گزارش نشان می دهد که این زن با کلاه سفیدی که چشمانش را پوشانده بود، با دستبند بسته شده و توسط محافظان نقابدار اسکورت می شود.

اگر مجرم شناخته شود، ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود.

بازداشت شهروندان آمریکایی در خاک روسیه در سال‌های اخیر این ظن را ایجاد کرده است که کرملین آنها را دارایی‌های ارزشمندی می‌داند که در ازای روس‌های سرشناس بازداشت شده در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی مورد معامله قرار می‌گیرند.

در همان روزی که دستگیری این زن اعلام شد، دادگاه مسکو درخواست تجدیدنظر برای لغو بازداشت پیش از محاکمه ایوان گرشکویچ، خبرنگار آمریکایی وال استریت ژورنال را که روسیه به اتهام جاسوسی در بهار گذشته بازداشت کرد، رد کرد. دادگاه حکم داد که آقای گرشکویچ، که همراه با کارفرمایش و دولت آمریکا اتهامات علیه خود را رد کرده است، باید حداقل تا پایان ماه مارس در زندان بماند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده درخواست کمک کنسولی برای این زن کرده است اما “هنوز اجابت نشده است.” او گفت که روسیه در واقع تابعیت مضاعف را “به رسمیت نمی شناسد” و چنین افرادی را “در درجه اول شهروندان روسیه” می داند.

منبع خبری روسی Media Zona، زندانی را شناسایی کرد به عنوان Ksenia Karelina. Perviy Otdel، گروه حقوقی، من آن را تعریف کردم Ksenia (Karelina) به عنوان Khavana، کارلینا به احتمال زیاد نام دختر او است. پروی اوتدل گفت که در پایان ژانویه دستگیر شد و در 7 فوریه به خیانت متهم شد.

با توجه به مشخصات خانم کارلینا در شبکه اجتماعی روسی VK، او تابعیت آمریکا را دریافت کرد در سال 2021. مشخصاتمقامات با بیان اینکه وی دانشجوی دانشگاه مریلند در بالتیمور بود، گفتند که وی در سال 2014 از دانشگاه فدرال اورال در یکاترینبورگ فارغ التحصیل شد.

در مصاحبه ای در روز سه شنبه در خانه اش در مریلند، مادرشوهر سابق خانم کارلینا، الئانورا سربروسکی، گفت که خانم کارلینا زمانی با پسرش اوگنی ازدواج کرده بود. او در یکاترینبورگ بزرگ شد و برای یک برنامه کار-مطالعه به ایالات متحده آمد و در آن تابستان در یک غرفه میوه فروشی در Randallstown، مریلند، به فروش میوه و سبزیجات مشغول شد. (خانم سربروسکی 56 ساله نیز اهل روسیه است و در 120 مایلی یکاترینبورگ بزرگ شده است.)

این زوج در سال 2013 ازدواج کردند، اما خانم سربروسکی گفت که پس از حدود دو سال از هم جدا شدند، خانم کارلینا مریلند را به مقصد لس آنجلس ترک کرد، جایی که او به عنوان یک متخصص زیبایی و مدیر اسپا در هتلی در بورلی هیلز کار کرد.

ایزابلا کورتز، رئیس Ciel Spa در بورلی هیلز، کالیفرنیا، تایید کرد که Ksenia Khavana به مدت هشت سال در آنجا کار کرده است. یک عبارت در بیانیه ای که اسپا منتشر کرد، آمده است که وی برای دیدار مادربزرگ 90 ساله، والدین و خواهر کوچکترش به روسیه رفته و در حال حاضر در زندان روسیه نگهداری می شود و به دروغ متهم به خیانت شده است. یک موسسه خیریه اوکراینی در ایالات متحده آمریکا

در بیانیه آمده است: «شناخت Ksenia یعنی دوست داشتن او. به اشتراک گذاشتن این خبر دلخراش بسیار دشوار است، اما باید داستان او را منتشر کرد و به دنبال عدالت بود.

خانم سربروسکی گفت که تنها زمانی از دستگیری عروس سابقش مطلع شد که یک خبرنگار در آن روز تماس گرفت.

خانم سربروسکی گفت: «او فرد بسیار خوبی است. “او هر جا که می رود نور می آورد.”

عروس سابق گفت که اگر دخترش برای اوکراین پول اهدا کند تعجب نمی کند: “همه مجروحان با آنها هستند.”

مایکولا مورسکی، مدیر حمایت از شرکت Razom در اوکراین، گفت که نمی تواند در مورد پایگاه اهداکننده غیرانتفاعی یا هیچ کمکی اظهارنظر کند، اما گفت که این گروه از دستگیری نگران شده است.

او گفت که Razom برای اوکراین، که بر کارهای بشردوستانه تمرکز دارد، کیت های کمک های اولیه تاکتیکی، پزشکی و سایر تجهیزات را برای خطوط مقدم این کشور فراهم می کند. او ادعای FSB مبنی بر اینکه این گروه برای ارتش تسلیحات می‌فرستد را رد کرد.

آقای مورسکی گفت: «این مضحک است. ما به سربازان اوکراینی و کسانی که برای استقلال اوکراین می‌جنگند کمک‌های اولیه می‌کنیم، اما هرگز سلاح یا مهمات را ارائه نمی‌کنیم.»

آقای میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، از گمانه زنی در مورد اینکه آیا ایالات متحده به طور رسمی در مورد “بازداشت اشتباه” این زن حکم خواهد داد، خودداری کرد، همانطور که برای دو آمریکایی که قبلاً در روسیه بازداشت شده بودند، آقایان گرشکویچ و پل ویلان، چنین کرد. چنین تصمیمی به این معنی است که ایالات متحده فرد بازداشت شده را معادل گروگان می داند و اجازه می دهد تا تلاش های ویژه ای برای آزادی این فرد انجام شود.

تعداد پرونده های خیانت دولتی در روسیه از زمان تهاجم گسترده به اوکراین در اوایل سال 2022 به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. سال گذشته نزدیک به 50 نفر به این جرم متهم شدند. به گفته Perviy Otdelآنها از منتقدان سرشناس کرملین گرفته تا دانشجویی که متهم به عکاسی از تشکیلات ارتش روسیه در شهرش هستند را شامل می شود.

دادگاهی در یکاترینبورگ قرار بود به درخواست تجدیدنظر این زن رسیدگی کند که دستگیری او روز سه شنبه اعلام شد. به نقل از سایت دادگاهاو همچنین اظهار داشت که متهم به خیانت است.

مایکل کراولی کیتی بنت، جوآنا دامریچریچل پارسونز و آماندا ای. نیومن به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *