رای ماداگاسکار در میان خشونت و فراخوان برای تحریم

پس از هفته ها خشونت سیاسی، رأی دهندگان در کشور جزیره ای ماداگاسکار روز پنجشنبه برای انتخاب رئیس جمهور به پای صندوق های رای رفتند. با وجود این، 10 نامزد از 13 نامزد خواستار تحریم مردی شدند که برای جایگزینی آن رقابت می کردند و او را به اخلال ناعادلانه در روند متهم کردند. خوبی او

اکثر 30 میلیون ساکن این کشور در سواحل جنوب شرقی آفریقا در فقر زندگی می کنند. مجموعه ای از بلایای مربوط به آب و هوا در سال های اخیر به تولیدات کشاورزی کشور، پایگاه اقتصادی آن آسیب رسانده و بحران انسانی را افزایش داده است.

آندونینا راتسیممانگا، سخنگوی صلیب سرخ گفت، ماداگاسکار به شدت به کمک های خارجی متکی است و بیم آن می رود که انتخابات مورد مناقشه ممکن است باعث شود برخی از بشردوستان از حمایت خود دست بکشند، که این امر “کشور را در یک وضعیت آشفته فرو خواهد برد”. من به پاسخ بشردوستانه در ماداگاسکار کمک می کنم.

بی‌ثباتی سیاسی یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده انتخابات ماداگاسکار در طول سال‌ها بوده است و رقابت‌های سال 2018 شاهد تلاش‌های روسیه برای تأثیرگذاری بر نتیجه از طریق سازمان شبه‌نظامی واگنر بود. مشخص نیست که آیا دخالت روسیه در انتخابات امسال چقدر خواهد بود یا خیر.

از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی در اوایل اکتبر، تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در تظاهرات و تظاهرات سیاسی درگیر شدند. حامیان نامزدهای مخالف مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، دستگیر شدند و با گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور در اعتراض به سیستم انتخاباتی که معتقد بودند تقلب شده بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

رهبر مجلس ملی ماداگاسکار و همچنین ده ها سازمان غیردولتی در این کشور از کمیسیون انتخابات این کشور خواستند تا رای گیری را به دلیل بی ثباتی به تعویق بیندازند. سازمان ملل، بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده از سرکوب خشونت آمیز دولت در تجمعات انتخاباتی ابراز نگرانی کرده اند.

تقریباً همه کاندیداها از رای دهندگان می خواهند که از پای صندوق های رای دوری کنند زیرا آنها می گویند که آندری راجولینا، رئیس جمهور فقید، از نهادهای دولتی که توسط وفادارانش اداره می شود، سوء استفاده ناعادلانه کرده است.

آقای راجولینا در ماه سپتامبر استعفا داد تا طبق قانون دوباره انتخاب شود، اما بسیاری از اختیارات خود را حفظ کرد. 10 نامزد می گویند که نیروهای امنیتی دولتی مبارزات انتخاباتی آنها را مختل کردند. قضات دریافتند که آقای راجولینا از تصمیمات به نفع خود تبعیت کرده است. و اینکه کمیسیون ملی انتخابات پر از متحدان است. آنها همچنین می گویند که آقای راجولینا به دلیل داشتن تابعیت فرانسه، واجد شرایط تصدی پست نیست و استدلال می کنند که قانون او را ملزم می کند که در نتیجه تابعیت مالاگاسی خود را کنار بگذارد.

مارک راوالومانانا، یکی از نامزدها که خود رئیس جمهور سابق کشور است، در یک مصاحبه تلفنی گفت: “این منصفانه و شفاف نیست.” آقای راوالومانانا دشمن دیرینه آقای راجولینا است که در سال 2009 در کودتای او را خلع کرد.

آقای راوالومانانا در مورد آن مسابقه گفت: «این تقلب بود.

سخنگوی آقای راجولینا عقب نشینی کرد و گفت همان قوانین و نهادهایی که انتخابات قبلی را که آقای راجولینا در آن پیروز نشده بود کنترل می کردند، در این رقابت نیز اعمال می شود.

سخنگوی لالاتیانا راکوتوندرازافی در پیامک خود نوشت: در ماداگاسکار هیچ تنش یا بحران سیاسی وجود ندارد، فقط سیاستمدارانی هستند که نامزد هستند اما نمی‌خواهند پای صندوق‌های رای بروند و تمام تلاش خود را برای ایجاد ناآرامی انجام می‌دهند. .

وی افزود: باید به نظم قانون اساسی احترام گذاشته شود و رای دهندگان باید با آرامش به وظیفه مدنی خود عمل کنند.

آقای راجولینا، دیسک جوکی سابق، پس از کودتا در سال 2009 رهبری یک دولت انتقالی را برعهده داشت اما در انتخابات سال 2013 نتوانست قدرت را حفظ کند. او آخرین بار در انتخابات 2018 دوباره به قدرت رسید.

از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال 1960، تنها دو انتخابات گذشته (2013 و 2018) انتقال مسالمت آمیز قدرت در نظر گرفته می شود. و حتی در این مسابقات در مورد اینکه چه کسی می تواند مسابقه دهد و نتایج اختلاف نظر و مشکلاتی وجود داشت.

خانم راتسیممانگا، سخنگوی صلیب سرخ گفت که خشونت های امسال در مقایسه با آنچه در جریان کودتای سال 2009 رخ داد، زمانی که معترضان ساختمان ها را سوزاندند و بسیاری از مردم جان باختند، کم رنگ شد. در این سال، مخالفان سیاسی آقای راجولینا گردهمایی هایی با حضور هزاران نفر برگزار کردند که عمدتاً مسالمت آمیز بود، اما اغلب با واکنش نظامی خصمانه مواجه شد.

او درباره پاسخ ارتش گفت: «راستش فکر می‌کنم کاملاً اغراق‌آمیز است، زیرا آنها واقعاً در طرف مقابل سلاح ندارند.»

داخل بیانیه ای که ماه گذشته منتشر شدسازمان ملل گفت که “نگران وضعیت وخیم حقوق بشر در ماداگاسکار است” و افزود که “نیروهای امنیتی از نیروی غیرضروری و نامتناسب برای متفرق کردن چهار تظاهرات مسالمت آمیز در دو هفته استفاده کردند.”

چند روز بعد، ائتلافی از سفارتخانه ها از جمله اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن بیانیه مشترکی صادر کردند و از موضع سازمان ملل حمایت کردند و از همه خواستند تا حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند. ایالات متحده 400 هزار دلار داد به کمیسیون انتخابات ماداگاسکار امسال برای ترویج آموزش و آگاهی مربوط به انتخابات.

حداقل یکی از نامزدهای اپوزیسیون معتقد است که آقای راجولینا در تلاش است ناعادلانه خم شود رای به نفع او کمپین شکست او را بیشتر می کند.

قهرمان سابق جودو، سیتنی راندریاناسولونیایکو، که اکنون نامزد ریاست جمهوری شده است، گفت که تحریم انتخابات مخاطره آمیز است زیرا می تواند به آقای راجولینا اجازه دهد بدون مخالفت برای انتخاب مجدد شرکت کند. او حامیان خود را تشویق می کند که رای دهند و می گوید که او و تیمش در صورت مشاهده هرگونه ناهماهنگی در روند انتخابات، نتیجه را به چالش خواهند کشید.

او در مصاحبه ای گفت: «ببینیم. “بیا صبر کنیم و ببینیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *