رئیس بانک مرکزی ترکیه در بحبوحه جنگ طولانی تورم استعفا داد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، بامداد روز شنبه، تنها چند ساعت پس از استعفای ناگهانی رئیس قبلی خود و گفت که وی به دلیل “کارزار گسترده ترور شهرت” از سمت خود کناره گیری کرد، رئیس جدید بانک مرکزی را منصوب کرد.

حافظ گی ارکان، رئیس مستعفی بانک مرکزی، پنجمین زنی در پنج سال گذشته و اولین زنی بود که به این سمت رسید. فاتح کاراهان، قائم مقام بانک به سرعت به جای وی منصوب شد.

این تغییر غافلگیرکننده تقریباً هشت ماه پس از تغییر در برنامه اقتصادی ترکیه با هدف کاهش بحران چند ساله هزینه زندگی که برای بسیاری از ترک‌ها دردناک بوده است، رخ می‌دهد. در ماه گذشته، تورم سالانه حدود 65 درصد بود.

مقامات ارشد برای اطمینان بخشیدن به سرمایه گذاران گفتند که رفتن خانم ارکان نشان دهنده تغییر سیاست نیست.

مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه، خروج خانم ارکان را یک تصمیم شخصی توصیف کرد و گفت که “یک اقتصاددان کلان محترم با دانش و تخصص استثنایی” جایگزین وی خواهد شد.

او گفت که او و معاون رئیس جمهور جودت یلماز به حمایت از تیم اقتصادی و سیاست های آقای اردوغان ادامه می دهند.

از سال 2018، آقای اردوغان سیاست کاهش دائمی نرخ بهره را حتی با کاهش ارزش پول ترکیه و افزایش تورم اجرا کرد. این برخلاف اقتصاد متعارف بود که خواستار افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از تورم بود.

پس از انتخاب مجدد در ماه مه، آقای اردوغان آقایان ارکان و شیمشک را منصوب کرد که نشان دهنده تغییر رویکردی بود که ترکیه را به سیاست های ارتدکس بازگرداند. بانک مرکزی در ماه گذشته چندین بار نرخ بهره را افزایش داده است. به 45 درصد رسید.

آقای کاراهان، رئیس جدید بانک مرکزی، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا است، در دانشگاه کلمبیا و دانشگاه نیویورک تدریس می کند و به عنوان اقتصاددان در آمازون کار می کند. بیوگرافی رسمی بانک مرکزی. او از ماه جولای در کمیته بانکی که نرخ بهره را تعیین می کند، خدمت کرده است.

انتصاب خانم ارکان در ابتدا مورد استقبال قرار گرفت زیرا سوابق او، که شامل نقش‌هایی در بانک گلدمن ساکس و First Republic Bank در ایالات متحده می‌شود، پیشنهاد می‌کرد که او از سیاست‌های پولی متعارف پیروی کند.

با این حال، بانک این اتهام را رد کرده است، زیرا یک روزنامه ترکیه ای گزارش داده است که پدر وی که هیچ سمت رسمی در بانک نداشت، در عملیات بانک دخالت کرده است.

داخل یک عبارت خانم ارکان با انتشار پستی آنلاین در اواخر روز جمعه، از سابقه خود دفاع کرد و گفت که رویکرد او در حال به ثمر نشستن است اما او برای محافظت از خانواده و فرزند خردسالش استعفا داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *