دنی آلوز – 43 جام تا 4 سال زندان

دنی آلوز که صبح امروز به دلیل تجاوز جنسی در اسپانیا به چهار سال و نیم زندان محکوم شد، تا همین اواخر یکی از پسران طلایی فوتبال جهان بود.

او که یک مدافع راست مشتاق و تکنیکی بود، یکی از اعضای اصلی تیم بارسلونا بود که بین سال‌های 2008 تا 2016 استانداردهای جدیدی را در فوتبال اروپا ایجاد کرد. او 126 بار برای برزیل بازی کرد و در طول 22 سال بازی خود، 43 عنوان قهرمانی کسب کرد. این رقم تعجب آور است. این رقم او را به دومین بازیکن برتر تاریخ فوتبال تبدیل می کند. تنها هم تیمی سابق او در نیوکمپ، لیونل مسی، جام های بیشتری به نام خود دارد.

این موفقیت، همراه با یک شخصیت عمومی خوش بینانه، آلوز را تبدیل به یک چهره بسیار محبوب – تقریباً جهانی – کرد. این توضیح می دهد که چرا محاکمه او که اوایل ماه جاری در دادگاه بارسلونا سه روز به طول انجامید، در برخی از بخش های مطبوعات اسپانیا به عنوان “محاکمه سال” شناخته شد. علیرغم مضامین فضولی، این صفت نشان می‌دهد که سقوط آلوز چقدر تماشایی بود.

در 9 دسامبر 2022، آلوز که در آن زمان 39 سال داشت، در بازی برزیل مقابل کرواسی در جام جهانی قطر روی نیمکت بود. درست شش هفته بعد، در 30 دسامبر 2022، او توسط پلیس کاتالونیا به اتهام تجاوز به زن 23 ساله در حمام خصوصی یک کلوپ شبانه در بارسلون دستگیر شد.

این اتهامات اکنون توسط دیوان عالی دادگستری کاتالونیا تایید شده است. در بیانیه دادگاه پس از جلسه صبح امروز آمده است: دادگاه شکی ندارد که دخول واژینال شاکی با خشونت صورت گرفته است.

آلوز 13 ماه گذشته را در یک بازداشتگاه در 25 کیلومتری شمال غرب بارسلونا گذراند. درخواست او برای آزادی مشروط رد شد زیرا او در معرض خطر پرواز بود و هیچ ترتیبات استرداد بین برزیل و اسپانیا وجود نداشت. پس از صدور حکم حبس، وی به مدت پنج سال دیگر به صورت مشروط باقی خواهد ماند. او همچنین به پرداخت 150000 یورو (128500 پوند؛ 162700 دلار) به عنوان غرامت به قربانی به اضافه هزینه های قانونی محکوم شد.


آلوز دوران بزرگسالی خود را در باهیا، یکی از بزرگترین باشگاه های شمال شرق برزیل، آغاز کرد. او در 19 سالگی به اسپانیا رفت و پس از قهرمانی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال 2003 با تیم زیر 20 سال برزیل، ابتدا به صورت قرضی و سپس با قرارداد دائمی به سویا پیوست.

در ابتدا برخی این سوال را مطرح کردند که آیا آلوز قدرت بدنی لازم برای رقابت در لالیگا را دارد یا خیر. اما تفسیر او از موضع خود باعث شد که شکاکان تجدید نظر کنند. آلوز از نظر فنی یک مدافع بود، اما دفاع تخصص او نبود. او یک روح آزاد و یک وینگر بالفعل در قالب بت دوران کودکی خود کافو بود.

سویا به سرعت متوجه شد که باید از این انرژی به جای مهار آن استفاده کند. آلوز تشویق شد تا با سرعت و مهارت خود در یک سوم پایانی به جلو بیاید. او به تیم اندلس کمک کرد تا اولین جام اروپایی خود را در سال 2006 به دست آورد و اولین گل را در مقابل میدلزبورو در فینال جام یوفا به ثمر رساند و به همین ترتیب در دفاع از عنوان قهرمانی در سال 2007 نقش مهمی داشت. یک سال بعد او بازیکن بارسلونا شد.

هشت فصل اول او در نیوکمپ (او سپس بازگشتی کوتاه و فراموش نشدنی در فصل 2021-2022 داشت) آلوز را به یک فوق ستاره تبدیل کرد. در این مدت او شش قهرمانی لیگ اسپانیا، سه قهرمانی لیگ قهرمانان و 14 جام دیگر را به دست آورد و به ندرت یک مسابقه را از دست داد. به سختی می توانید مدافع کناری دیگری را پیدا کنید که به تاثیرگذاری و ثبات او در همان دوره نزدیک شود.

این هم کمک کرد که ورود او به بارسلونا با ورود پپ گواردیولا همزمان شد. رویکرد مالکیت محور بازیکن کاتالانی به خوبی برای آلوز مناسب بود و تفاوت های ظریف جدیدی را در بازی او آشکار کرد. بازی او در کنار مسی، به ویژه یکی از ویژگی های بارز چیزی بود که بسیاری آن را بهترین طرف باشگاهی دوران مدرن می دانند.


آلوز (راست) با بارسلونا 23 جام برد (شان بوتریل – فیفا/فیفا از طریق گتی ایماژ)

آلوز حتی پس از جدایی از بارسلونا در سال 2016 نیز یک چهره کلیدی باقی ماند. او در 34 سالگی با یوونتوس به فینال دیگری در لیگ قهرمانان اروپا رسید. لئوناردو بونوچی، مدافع یووه، او را “فراز زمینی” خطاب کرد و او با پاری سن ژرمن دو عنوان قهرمانی فرانسه را به دست آورد. هنگامی که او به تیم فوتبال برزیل بازگشت و در سال 2019 با سائوپائولو FC قرارداد امضا کرد، 45000 هوادار برای استقبال از او به استادیوم مورومبی آمدند.

احتمالاً می‌توان انتظار داشت که او هرگز موفقیت خود را در سطح باشگاهی با تیم ملی تکرار نکند. آلوز در طول یک دوره تغییر طولانی برای برزیل بازی کرد و به طرز عجیبی فقط در مراحل آخر دوران حرفه ای خود به یک شروع کننده ثابت تبدیل شد. او در جام جهانی 2018 کاپیتان سلسائو بود، اما به دلیل مصدومیت از مسابقات حذف شد. اما او تابستان سال بعد بازوبند را بست و برزیل را به قهرمانی در کوپا آمریکا رساند.


رفتار آلوز – ژولیده، هوس باز و به ظاهر بی خیال – احتمالاً بیش از استعدادش تحسین کنندگان او را جذب کرده است. در ورزشی به خودی خود جدی مانند فوتبال، کمی شخصیت می تواند راه درازی را پیش ببرد، و این برزیلی همیشه مصمم به نظر می رسید که هویت خود را به جای رها کردن آن در رختکن، با خود به زمین بیاورد.

با گذشت زمان، آلوز به سمت این شخصیت گرایش پیدا کرد و شروع به توسعه تصویر تمام وقت خود کرد. او به مدلینگ مشغول شد، یک تک آهنگ منتشر کرد و از رسانه های اجتماعی استقبال کرد. وقتی از اتوبوس تیم برزیل پیاده شد، به نظر می رسید که تنبور یا طبل در دست دارد. او توصیف خود از شخصیت خود (“دیوانه خوب”) را به یک عبارت جذاب تبدیل کرد. هر وقت امضا می‌کرد داخل حرف بزرگ D شکلک می‌کشید.


آلوز بین سال های 2017 تا 2019 برای پاری سن ژرمن بازی کرد (اورلین مونیر/گتی ایماژ)

انتشار انشاهای اول شخص طولانی در سایت تریبون بازیکنان تبدیل به آیینی برای بازیکنان فوتبال شده است. آلوز در دو مورد از این موارد مشارکت داشت: یکی در مورد تربیت متواضعانه او است، دیگری نشان دهنده درد از دست دادن جام جهانی 2018 است. در یک خط نمادین آمده است: “دنی آلوز به جام جهانی نمی رود، اما او هنوز یک پسر عوضی خوشحال است.”

زمانی که او بعداً به سائوپائولو نقل مکان کرد، همان وب سایت یک مستند هفت قسمتی درباره زندگی آلوز تهیه کرد. در یک قسمت، او به طور طولانی در مورد حس مد نمادین خود صحبت می کند و با مجموعه ای از ژاکت های طراح به دوربین می پردازد. در دیگری به رابطه خود با موسیقی می پردازد. قسمت سوم آلوز را دنبال می کند که او با دو فرزند ازدواج اول خود دوباره ارتباط برقرار می کند. نام فیلم مرد خانواده است.

این بخش از شهرت آلوز، همراه با بقیه، اکنون در حال فروپاشی است.

در اوایل فوریه، دادگاه عالی کاتالونیا شهادت دوست قربانی را که در عصر حادثه در کلوپ شبانه ساتون بود، درباره “رفتار لزج” آلوز شنید. اگرچه اظهارات مقتول به صورت خصوصی داده شد، اما اظهارات وی قبلاً نقل شده است ورزشی بر اساس شواهد به دست آمده از جلسات قبلی، او توضیح داد که چگونه آلوز او را برخلاف میل خود در دکه توالت نگه داشته و بدون رضایت او به او نفوذ کرده است.


آلوز به چهار سال و نیم زندان محکوم شد (ALBERTO ESTEVEZ/POOL/AFP از طریق گتی ایماژ)

امروز صبح دادگاه آن نسخه از وقایع را تایید کرد و به این نتیجه رسید که آلوز “ناگهان شاکی را گرفت، او را به زمین انداخت و از حرکت او جلوگیری کرد، حتی اگر شاکی جواب منفی داد.” ترك كردن”.

دادگاه در بیانیه خود گفته است که “صدمه وارد شده به قربانی به وضوح نشان می دهد که از خشونت برای وادار کردن قربانی به رابطه جنسی استفاده شده است” و “متهم با استفاده از خشونت اراده قربانی را سرکوب کرده است.” “.

وکلای مدافع قصد دارند به این حکم اعتراض کنند.

اما ماهیت تاکیدی این تصمیم به این معنی است که نگاه کردن دوباره به آلوز به همان شکل دشوار خواهد بود.

(عکس ها: Getty Images؛ طراحی: Eamonn Dalton)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *