دادگاه بریتانیا به این سوال ابدی پاسخ می دهد: یک ترد چقدر سیب زمینی دارد؟

شکسپیر زمانی نوشت که جایی که هیچ لذتی حاصل نمی شود، سود افزایش نمی یابد. و بنابراین، در مسیر خسته کننده زندگی، ما شادی را در چیزهای کوچک می یابیم: طلوع خورشید. یک لیوان شراب خوب صدای چرب یک چیپس سیب زمینی خوب پخته شده.

اما نرم! نه خیلی سریع. زندگی هیچ لذت ساده ای را ارائه نمی دهد، و حتی این ترد خوشمزه یک بحث سنگین را به همراه دارد: یک ترد واقعی – به قول آمریکایی ها چیپس – چقدر سیب زمینی دارد؟

این و چند سوال تحقیقی دیگر علاقه مندان به ترد – هفته گذشته توسط دادگاه تجدید نظر مالیاتی بریتانیا جاودانه شد و حکم داد که Walkers Sensations Poppadoms، مدال های کرکی و غیر ترد سیب زمینی، در واقع همان چیپس سیب زمینی هستند.

بنابراین، ما به فهرست مقدس بحث‌های غذای وجودی اضافه می‌کنیم که پیامدهای اخلاقی آن‌ها بسیار فراتر از فایده مصرف‌شدنی سوژه‌هایشان است. از جمله: الف کیک یافا کیک یا بیسکویت؟ آیا یک پای به سبک شیکاگو به عنوان پیتزا به حساب می آید؟ آیا هات داگ ساندویچ است؟ آیا Wawa را به Sheetz ترجیح می دهید یا اشتباه می کنید؟

این تصمیم به این معنی است که Walkers که پاپادوم و ده‌ها غذای میان‌وعده دیگر تولید می‌کند، باید همان مالیات بر ارزش افزوده پاپادوم‌هایش را بپردازد که بر روی انواع چیپس‌هایش می‌پردازد. مهمتر از آن، یک قاضی دادگاه نوع دستوری را ثبت کرده است که مطمئناً به طور نامتناسبی توده ها را برای همه گونه های انسان و غلات دوست دارد.

استاد مردم شناسی دانشگاه فلوریدا مرکزی، دکتر. Ty Matejowsky گفت: “غذا احتمالاً یکی از صمیمانه ترین و قدرتمندترین راه ها برای بیان هویت فرهنگی است.” بنابراین، او گفت، تصمیم دادگاه بعید است دیدگاه کسی را در مورد قطعیت تغییر دهد.

برچسب‌گذاری چیپس Walkers شباهت‌های مشخصی به برند چیپس سیب‌زمینی آمریکایی Lays دارد و همچنین Doritos را در بریتانیا توزیع می‌کند. زیرا همه آنها متعلق به پپسیکو هستند که برند واکرز را در بریتانیا و ایرلند حفظ می کند. برچسب متفاوت است اما در واقع همان تراشه است.

پاپادوم یک نسخه انگلیسی از “پاپادوم” هندی، یک نان صاف، ترد و دایره ای شکل است که معمولاً از آرد گرم تهیه می شود. آنها به طور سنتی به اندازه تورتیلا هستند. با این حال، واکرز این طرح را به شکلی کوچکتر، نزدیکتر به اندازه یک چیپس سیب زمینی تغییر داد و با کمک کامپیوتر آن را معرفی کرد. جعل الویس سیک در اواخر دهه 1980.

اختلاف واکرز شباهت عجیبی به تصمیم اصلی پرینگلز در سال 2008 دارد، زمانی که یک قاضی دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که میان وعده‌های کنسرو شده موجود در همه جا نیز به‌عنوان ترد محسوب می‌شوند، علی‌رغم استدلال‌های مالیاتی بر خلاف آن.

در هسته خود، بحث محاوره ای این است که آیا پاپادوم غذا است یا تنقلات. برای اهداف قانون، “غذا” نیاز به آماده سازی دارد و در نظر گرفته شده است که به عنوان بخشی از چیزی بزرگتر خورده شود. “میان وعده ها” بسته های موثری هستند که می توان به تنهایی از آنها لذت برد. مثلاً یک کیسه چیپس سیب زمینی.

ممکن است این یک تمایز بی اهمیت به نظر برسد، اما وقتی صحبت از قوانین مالیاتی بریتانیا می شود، ادعای کمی نیست. در جایی که اکثر اقلام غذایی معاف از مالیات هستند، نرخ مالیات بر ارزش افزوده فعلی برای تنقلاتی مانند چیپس 20 درصد است که خطر بالقوه بازی پاپادوم Walkers را به میلیون ها نفر می رساند.

دکتر D.، مدرس ارشد حقوق در دانشگاه اکستر. کاترین کلارک گفت: «این مقدار زیادی پول برای دولت است. “کل چیز واقعا مضحک است. اما ما اینجا هستیم.”

این تصمیم جدیدترین تصمیم در سفر چند ساله Walkers است که از سال 2021 ادعا کرده است Sensations Poppadoms دارد. منفی چیپس سیب زمینی شبیه به پسر عموی خود است و بنابراین مانند بسیاری از غذاها باید معاف از مالیات باشد.

وکلای واکرز گفتند که دلایل زیادی وجود دارد که پاپادوم ترد نبود. برای شروع، قرار است آنها را با چیزهای دیگری مانند چاتنی یا سس دیپینگ میل کنید. یا همچنین می توانیم بگوییم: عرضه شده است. و “فرد معمولی در خیابان” می داند که آنها یک چیز نیستند. شاید مهم‌تر از همه، واکرز استدلال کرد که انواع نشاسته سیب‌زمینی و گرانول‌های مورد استفاده برای تهیه پاپادوم نباید با استانداردهای خالص به عنوان مواد تشکیل دهنده سیب‌زمینی در نظر گرفته شوند.

متأسفانه برای واکرز، دادگاه تحت تأثیر پرونده شرکت قرار نگرفت. قاضی گفت که پاپادوم ها ممکن است به اندازه چیپس های سنتی حاوی سیب زمینی نباشند، اما نسبت صحیح سیب زمینی به پاپادوم به چیپس در چشم بیننده است.

قاضی نوشت: «محصولات به وضوح حاوی سیب زمینی هستند.

این یک تصمیم محدود است. نه از واکرها، که وکلای آنها تقریباً کشتی ضرب المثل پاپادوم را با خود آورده بودند، تشکر می کنم. این شرکت استدلال کرد که بیشتر پاپادوم ها، به غیر از سیب زمینی، از مالیات بر ارزش افزوده در بریتانیا معاف هستند.

با این حال، این پرونده نیز مانند بسیاری از پرونده های دیگر از بین رفت.

قاضی گفت: «این واقعیت که پاپدمی که طبق دستور سنتی از آرد گرمی بدون سیب‌زمینی تهیه می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده ندارد، به این معنا نیست که پاپادوم‌هایی که طبق دستور سنتی حاوی سیب‌زمینی هستند نیز باید دارای امتیاز صفر باشند». اولین مورد نه به این دلیل که “poppadom” بود، بلکه به دلیل اینکه حاوی سیب زمینی نبود، حذف شد.

Walkers که به درخواست برای اظهار نظر در مورد این تصمیم پاسخ نداد، هشت هفته فرصت دارد تا تجدید نظر کند. تا اون موقع حرف حقوق می زد. از نظر روحی این می تواند یک پاپادوم باشد. اما از نظر قانونی – حداقل در حال حاضر – این یک تراشه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *