جنگ اسرائیل و حماس و بحران خاورمیانه: به‌روزرسانی‌های زنده

به گفته سه مقام اسرائیلی و یک مقام اسرائیلی که در تخریب‌ها شرکت داشتند، اسرائیل در حال تلاش برای تخریب بخشی از محله فلسطین بود در حالی که به دنبال طرحی برای ایجاد یک منطقه حائل بین غزه و اسرائیل بود که حدود 20 سرباز اسرائیلی در انفجار روز دوشنبه کشته شدند. .

انفجار روز دوشنبه پس از آن رخ داد که شبه نظامیان غزه به روی یک تانک محافظ یک واحد اسرائیلی که در حال کار گذاشتن مواد منفجره در ساختمان های فلسطینی در امتداد مرز در مرکز غزه با هدف انهدام آنها بود، تیراندازی کردند. ارتش گفت که مواد منفجره در این درگیری منفجر شد و بسیاری از سربازان داخل آن کشته شدند.

به گفته سه مقامی که به طور ناشناس صحبت کردند، زیرا آنها مجاز به صحبت علنی در این مورد نبودند، اسرائیل می‌خواهد بیشتر ساختمان‌های فلسطینی را در نزدیکی مرز تخریب کند تا چیزی را که آنها به عنوان “منطقه امنیتی” توصیف می‌کنند، ایجاد کند.

دو تن از مقامات گفتند که هدف اسرائیل ایجاد یک منطقه حائل تقریباً شش دهم مایلی در امتداد کل مرز اسرائیل با غزه است که حدود 36 مایل طول دارد. در باریک ترین نقطه، این منطقه کمتر از چهار مایل عرض دارد.

هدف آنها این است که تکرار حمله ای مانند حمله 7 اکتبر را برای شبه نظامیان دشوار کنند، که در آن اسرائیل تخمین می زند که نزدیک به 1400 نفر را کشته و ربوده و منجر به تخلیه ده ها هزار نفر از ساکنان جنوب اسرائیل شده است. یکی از اهداف جنگی اسرائیل ایجاد شرایطی است که اسرائیلی های تخلیه شده را متقاعد کند که بازگشت به خانه امن است. برخی از مناطق تخریب شده چند صد متر با محله های اسرائیلی که مورد حمله قرار گرفتند فاصله دارند.

ارتش در پاسخ به سوالی درباره ایجاد یک منطقه حائل، گفت که نیروهایش “از جمله زیرساخت های تروریستی واقع در داخل ساختمان ها را شناسایی و منهدم کردند” و این برای اجرای یک طرح دفاعی برای جنوب اسرائیل ضروری است.

دریادار دانیال حقاری، سخنگوی ارشد ارتش، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که سربازان کشته شده در عملیات “ایجاد شرایط امنیتی برای بازگشت ساکنان جنوب به خانه هایشان” شرکت داشتند. ‘

ایده منطقه حائل چنان در گفتمان اسرائیل شتاب یافته است که وزارت امور خارجه با آن مخالفت کرد در ماه دسامبر، زیرا به طور موثری وسعت غزه را کاهش می دهد، روندی که دولت آمریکا با آن مخالفت می کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه شنبه در نشست خبری کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اسرائیل برای ایجاد منطقه حائل، این اعتراض را تکرار کرد. آقای کربی گفت: “ما به هیچ وجه نمی خواهیم شاهد منقبض شدن قلمرو غزه باشیم.” “ما از این حمایت نخواهیم کرد”

اما آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه، در جریان سفر به نیجریه، گفت که ایالات متحده به روی یک منطقه حائل موقت باز است، اما فقط برای اجازه بازگشت اسرائیلی هایی که پس از 7 اکتبر خانه های خود را در امتداد مرز غزه ترک کردند.

آقای بلینکن گفت: “اگر نیاز به ترتیبات انتقالی برای تحقق آن باشد، این چیزی است که اتفاق خواهد افتاد.” اما ما در مورد وضعیت دائمی غزه در آینده باز بوده‌ایم و همچنان باز هستیم.» در مورد عدم تجاوز به قلمرو خود.»

به گفته فلسطینی ها، این عمل ظالمانه است و مانع از بازگشت مردم غزه به خانه های خود می شود. منتقدان سیاست اسرائیل می گویند این عمل بخشی از بی احترامی گسترده تر به خانه ها و اموال غیرنظامیان است. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، اکثریت قریب به اتفاق ساختمان‌های غزه در طول جنگ آسیب دیدند و به گفته مقامات غزه، بیش از 25000 غزه کشته شدند.

بالاکریشنان راجاگوپال، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق برخورداری از مسکن مناسب، گفت: تخریب سیستماتیک خانه‌ها در مرز فلسطین می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود، زیرا این خانه‌ها تهدیدی فوری برای اسرائیل محسوب نمی‌شوند.

آقای راجاگوپال در یک مصاحبه تلفنی گفت: “در کنوانسیون ژنو هیچ ماده ای در مورد آنچه اسرائیل در مرز انجام می دهد وجود ندارد؛ این یک نوع ترخیص اموال پیشگیرانه است.”

آقای راجاگوپال گفت: «اسرائیل ممکن است بر اساس مالکیت خاصی اقدام کند، اما نه به صورت گسترده در سراسر مرز. اسراییل به عنوان قدرت اشغالگر موظف است در آنچه که تخریب بی رویه اموال نامیده می شود شرکت نکند». ارتش به درخواست برای اظهار نظر در مورد این اتهامات پاسخی نداد.

اگرچه اسرائیل هرگز رسماً تخریب منازل در امتداد مرز فلسطین را اعلام نکرده است، مفهوم منطقه حائل در امتداد مرز غزه از اوایل دسامبر که این ایده توسط رویترز گزارش شد به طور گسترده توسط رسانه های خبری اسرائیل مورد بحث قرار گرفت.

وزرای اسرائیل نیز از اولین هفته های جنگ برنامه هایی را برای ایجاد چنین منطقه حائلی نشان دادند. الی کوهن، وزیر امور خارجه وقت، گفته بود که «سرزمین غزه نیز پس از جنگ کاهش خواهد یافت».

چند روز بعد، آوی دیشتر وزیر کشاورزی درباره ایجاد یک “مرز فرعی” در امتداد مرز غزه صحبت کرد. آقای دیشتر گفت: “مهم نیست که باشید، هرگز به مرز اسرائیل نزدیک نخواهید شد.”

گبی سوبلمن، روان شیخ احمد، اریکا ال گرین و مایکل کراولی به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *