جنگ اسرائیل و حماس و بحران خاورمیانه: آخرین به روز رسانی ها

اسرائیل تامین آزادی گروگان های ربوده شده در غزه را هدف اصلی خود در جنگ علیه حماس توصیف کرده است. بسیاری در این کشور روز سه‌شنبه وقتی معلوم شد که حداقل یک پنجم از اسرا قبلاً مرده‌اند، شوکه شدند.

انتظار می رفت این خبر خشم در اسرائیل را تشدید کند، جایی که بحث در مورد برنامه اقدام دولت برای گروگان ها در غزه به تفرقه تبدیل شده است.

بر اساس ارزیابی محرمانه ای که توسط نیویورک تایمز بررسی شده است، مقامات اطلاعاتی اسرائیل به این نتیجه رسیدند که حداقل 30 نفر از 136 گروگانی که توسط حماس و متحدانش در 7 اکتبر اسیر شده بودند، از زمان شروع جنگ جان باخته اند.

اجساد دو اسرائیلی دیگر که در جنگ قبلی بین اسرائیل و حماس در سال 2014 کشته شدند، از آن زمان در این مکان نگهداری می‌شوند و تعداد کل گروگان‌های کشته شده در غزه به حداقل 32 نفر رسیده است.

دولت اسرائیل اواخر روز سه‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که گفت تنها 31 نفر کشته شده‌اند. اختلاف بین این دو عدد بلافاصله برطرف نشد.

دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش، در بیانیه ای سه شنبه پس از انتشار گزارشی در مورد گروگان ناشناس توسط روزنامه تایمز گفت: “ما به 31 خانواده اطلاع داده ایم که عزیزان اسیر شده آنها دیگر زنده نیستند و آنها را مرده اعلام کرده ایم.” . فوت‌شدگان.

چهار مقام گفتند که مقامات اطلاعاتی اسرائیل همچنین در حال ارزیابی اطلاعات تایید نشده ای هستند که نشان می دهد حداقل 20 گروگان دیگر ممکن است کشته شده باشند.

برخی از کشته شدگان در 7 اکتبر در اسرائیل کشته شدند. به گفته دو مقام، مرگ آنها در آن زمان تایید نشده بود و آنها در زمره گروگان ها به حساب می آمدند، اما به گفته دو مقام، اجساد آنها توسط حماس به غزه منتقل شد.

مقامات گفتند که سایرین در جریان حملات حماس مجروح شدند و بر اثر جراحات وارده پس از قاچاق به غزه جان باختند. این مقامات افزودند که برخی دیگر پس از ورود به غزه توسط حماس کشته شدند.

در جریان عملیات زمینی ارتش اسرائیل حداقل سه گروگان کشته شدند. یک نفر دیگر نیز در جریان عملیات نجات نافرجام کشته شد. سربازان اسرائیلی در تونل هایی که حماس در زیر غزه حفر کرده بود، اجساد چند گروگان را دست نخورده و بدون آسیب خارجی پیدا کردند. ارتش هنوز علت این کشته ها را روشن نکرده است.

تعداد کشته شدگان 32 نفر بیشتر از ارقامی است که قبلاً توسط مقامات اسرائیلی اعلام شده بود اعلام کرد.

در ماه ژانویه، برخی از اعضای خانواده به یک جلسه در پارلمان اسرائیل هجوم بردند و از قانونگذاران خواستند اقدامات بیشتری برای تضمین آزادی بازداشت شدگان انجام دهند. این اعتراض و تظاهرات مشابه در ماه‌های اخیر به افشای شکاف اجتماعی بین کسانی که از توافق با حماس برای تضمین آزادی بازداشت‌شدگان حمایت می‌کنند و کسانی که خواهان نابودی کامل این گروه شبه‌نظامی هستند، کمک کرده است.

دستگیری بیش از 240 گروگان توسط حماس و متحدانش در یورش به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر، اسرائیل را بر آن داشت تا با حملات هوایی بزرگ و به دنبال آن حمله زمینی مقابله به مثل کند. حدود نیمی از گروگان ها آزاد شدند. 240 اسیر و زندانی فلسطینی جایگزین آنها شدند که تقریباً همه آنها در جریان آتش بس موقت در ماه نوامبر در زندان های اسرائیل نگهداری می شدند.

از زمان این آتش بس، دولت اسرائیل گفته است که عملیات نظامی خود در غزه منجر به آزادی گروگان های بیشتری خواهد شد. مقامات استدلال کردند که هر موفقیت نظامی اسرائیل، حماس را تحت فشار بیشتری قرار می دهد تا مبادله دیگری را انجام دهد و به ارتش اجازه می دهد اسرای باقی مانده را با زور بهتر آزاد کند.

اما بسیاری از بازماندگان و خانواده های گروگان ها گفتند که این اقدام نظامی جان عزیزانشان را به خطر انداخته است. آنها از دولت می خواهند که به جای ادامه اشغال، دستیابی به یک توافق جدید برای گروگان گیری را در اولویت قرار دهد تا بستگان آنها در تیراندازی جان خود را از دست ندهند. تنها یک گروگان با عملیات نجات ارتش اسرائیل آزاد شد.

بحث بر سر گروگان ها به ویژه در روزهای اخیر شدیدتر شده است، زیرا مذاکرات بر سر یک توافق آتش بس دیگر با میانجیگری مصر و قطر شتاب بیشتری گرفته است.

مصر و قطر با رهبران حماس در مورد پیشنهادی با حمایت ایالات متحده مذاکره کرده اند که می تواند به طور موقت درگیری ها را متوقف کند، گروگان های باقی مانده را در ازای فلسطینی های بازداشت شده در زندان های اسرائیل آزاد کند و اجازه دهد غذا، آب، دارو و سایر تدارکات بیشتر شود. به منطقه

حماس روز سه شنبه گفت که این پیشنهاد را دریافت کرده و به میانجیگران پاسخ داده است، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

اعضای راست‌گرای ائتلاف حاکم اسرائیل تهدید کرده‌اند که اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توافقی را بپذیرد که به حماس اجازه می‌دهد در ازای آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در قدرت بماند، دولت را ترک خواهند کرد.

اما سایر اعضای ائتلاف، از جمله ژنرال سابق میانه‌رو، گادی آیزنکوت، استدلال کردند که آزادی گروگان‌ها هدف مهم‌تری از دستاوردهای نظامی بیشتر است و این دو هدف ناسازگار هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تمام منابع موجود را برای یافتن و به دست آوردن هرچه بیشتر اطلاعات در مورد گروگان‌هایی که در حال حاضر در دست حماس است، بسیج می‌کند».

لیات بل سامر، سخنگوی ائتلاف اصلی خانواده های گروگان، گفت که ائتلاف خواهان یک توافق فوری است.

خانم سامر گفت: “ما می دانیم که اجساد در اسارت حماس وجود دارد. ما همچنین می دانیم که هر روز گروگان گیری در تونل های حماس برای آنها حکم اعدام است.”

به گفته آوی کالو، رئیس یک واحد اطلاعات نظامی که با اسیران جنگی و مفقودان سروکار دارد، گروگان‌های دیگر ممکن است قبلاً مرده باشند، اما ارتش هنوز اعلام نکرده است که آنها مرده‌اند، زیرا قبل از اطلاع از خانواده‌هایشان نیاز به مدرک قطعی دارد.

آقای کالو گفت: «وقتی صحبت از اعلام مرگ یک اسیر جنگی یا مفقودی می‌شود، اطلاعات اسراییل به اطمینان 100 درصدی نیاز دارد».

وی افزود: چنین پیام هولناکی جز برای اطلاعات مطلق و نهایی نباید منتقل شود.

ارزیابی ارتش اسرائیل به این نتیجه نرسید که هیچ یک از گروگان های کشته شده در حملات اسرائیل کشته شده اند. با این حال، برخی از گروگان‌هایی که در ماه نوامبر آزاد شدند، گفتند که می‌ترسند آن‌هایی که هنوز در غزه هستند توسط نیروهای اسراییل کشته شوند. حداقل یکی از گروگان‌های آزاد شده گفت که بمباران بی‌وقفه اسرائیل در برخی مواقع به اندازه تهدید ربوده‌کنندگان او احساس خطر می‌کرد.

سحر کالدرون در دسامبر گذشته، هفته‌ها پس از آزادیش در مصاحبه‌ای گفت: «من بارها به خودم گفتم که در نهایت نه از دست حماس، بلکه در اثر موشک‌های اسرائیل می‌میرم». پدرش در غزه بازداشت است.

پدرم که جا مانده بود چطور؟ او در مصاحبه گفت. من از همه کسانی که این را می بینند می خواهم: لطفاً این جنگ را متوقف کنید. همه گروگان ها را بیرون کن.”

مشارکت کنندگان گزارش جاناتان ریس، آرون باکسر، گبی سوبلمن و روان شیخ احمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *