جنگ اسرائیل و حماس: دومین تبادل گروگان و اسیر پس از تاخیر انجام شد

همزمان با تکمیل دومین مبادله گروگان‌ها و اسیران اسرائیل و حماس در شامگاه شنبه، رهبران اسرائیلی با این معضل مواجه شدند که آیا پس از پایان آتش‌بس چهار روزه در صبح سه‌شنبه، عملیات نظامی در نوار غزه را از سر بگیرند یا خیر.

اوایل صبح یکشنبه، اسرائیل اعلام کرد که 13 اسراییلی از جمله هشت کودک و پنج زن و چهار شهروند خارجی را در غزه گروگان گرفته و در مقابل 39 فلسطینی را در زندان های اسرائیل آزاد کرده است.

این مبادله آخرین قطعه توافق بود که امکان تمدید توقف درگیری را فراهم کرد. اسرائیل اعلام کرد که آماده است به ازای هر 10 گروگان آزاد شده حماس بیش از 50 گروگان مشخص شده در توافقنامه، یک روز دیگر استراحت دهد، اما حماس به این پیشنهاد پاسخ نداد.

آلون پینکاس، مفسر سیاسی اسرائیلی و دیپلمات ارشد سابق، گفت: «مسئله روز پنجم است. آیا اسرائیل به جنگ ادامه خواهد داد؟

تمدید اجازه آزادی گروگان‌ها بیشتر به اسرائیلی‌هایی که آزادی گروگان‌ها را اولویت فوری کشور می‌دانند، اطمینان بیشتری می‌دهد. این احساسات ممکن است در میان اسرائیلی‌ها گسترش یابد، زیرا هر روز که می‌گذرد آتش‌بس پایان می‌یابد و گروگان‌های بیشتری آزاد می‌شوند.

شیرا افرون، محقق ارشد انجمن سیاست اسرائیل، یک گروه تحقیقات سیاسی مستقر در نیویورک، گفت: «حماس این را به خوبی می داند. آنها با اسرائیل بازی می کنند و می گویند: “اوه، ما پنج بچه دیگر پیدا کردیم.” اگر یک روز دیگر به ما فرصت بدهید، چند نفر را می‌توانیم در شمال پیدا کنیم.»

اما یک مکث طولانی‌تر می‌تواند هدف اصلی عملیات نظامی اسرائیل در غزه را به خطر بیاندازد: نابودی حماس، گروه مسلحی که رهبری حمله 7 اکتبر به جنوب اسرائیل را بر عهده داشت که حدود 1200 نفر را کشت و حدود 240 گروگان را ربود. به گفته مقامات اسرائیلی

کارکنان پزشکی اسرائیل آماده پذیرش گروگان‌های آزاد شده توسط حماس در مرکز پزشکی شبا در رامات گان اسرائیل شدند.اعتبار…امیر لوی/ گتی ایماژ

اگر آتش‌بس بیش از چهار روز طول بکشد، حماس که تا زمان حمله اسرائیل به ماه گذشته تمام غزه را تحت کنترل داشت، زمان بیشتری برای تجدید قوا و فرصت برای دفاع سخت‌تر با تجدید عملیات نظامی اسرائیل خواهد داشت.

آتش‌بس تمدید شده همچنین می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای کشورهای دیگر، به‌ویژه ایالات متحده، ایجاد کند تا بر اسرائیل فشار بیاورند تا جاه‌طلبی‌های نظامی خود را کاهش دهد. پاسخ اسرائیل به حمله 7 اکتبر به کشته شدن بیش از 12000 نفر از مردم غزه، به گفته مقامات بهداشتی آنجا، و هشدار را در میان متحدان اسرائیل در مورد شدت کارزار به صدا درآورد.

پرزیدنت بایدن روز جمعه در نانتاکت، ماساچوست، گفت: «این احتمال وجود دارد» که این مکث می‌تواند راه را برای یک آتش‌بس طولانی‌تر باز کند.

اما حتی اگر ایالات متحده اسرائیل را مجبور به پایان دادن یا تعدیل کارزار نظامی خود کند، رهبران اسرائیل ممکن است انتقادات را نادیده گرفته و به اشغال خود ادامه دهند.

پایان دادن به جنگ در حال حاضر باعث می شود حماس همچنان کنترل بیشتر غزه را در دست بگیرد.

آقای پینکاس گفت، برای رهبری اسرائیل، جنگ “همه برای نابودی و از بین بردن حماس است.” بنابراین هر چیزی کمتر از آن سود نیست. اگر حماس قدرت سیاسی خود را حفظ کرده و حفظ کند، حماس می تواند ادعا کند که پیروز شده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی روز شنبه در دومین روز از آتش بس موقت میان اسرائیل و حماس در منطقه زیتون شهر غزه حضور داشتند.اعتبار…محمود هامس/ خبرگزاری فرانسه — گتی ایماژ

گفت‌وگوها درباره آینده جنگ در حال توسعه بود، زیرا حماس و اسرائیل نشان دادند که پس از یک ساعت تاخیر در اوایل روز شنبه به سمت دومین مبادله گروگان‌ها حرکت می‌کنند و این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد که توافق شکننده ممکن است به هم بخورد.

اسرائیل پیشتر روز یکشنبه تایید کرد که 17 گروگان از غزه وارد اسرائیل شده اند و در مقابل 39 اسیر فلسطینی را آزاد کرده است.

پیشتر حماس اسرائیل را به نقض مفاد آتش بس متهم کرد و گفت اسرائیل اجازه نداده است کمک های کافی به شمال غزه برسد و اسرای فلسطینی را طبق شرایط توافق شده آزاد نکرده است.

اسرائیل نقض مفاد توافقنامه را رد کرد و اشاره کرد که اگر حماس گروه دوم گروگان ها را آزاد نکند، آتش بس چهار روزه زودتر پایان می یابد. سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «ما در پشت بخش خود از چارچوب ایستاده ایم.

ساعاتی بعد، قطر که میانجی این معامله با مصر بود، گفت که دو میانجی موفق شده اند بر موانع نامشخصی که مبادله را به تاخیر می اندازد، غلبه کنند. قطر گفت حماس گروگان ها را آزاد می کند، در حالی که اسرائیل اسرای فلسطینی را آزاد می کند.

حماس اعلام کرد که پس از موافقت قطر و مصر با پایبندی اسرائیل به “همه شروط مشروح در توافق”، به تلاش برای آزادی گروگان های بیشتر ادامه خواهد داد. دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اواخر عصر شنبه با مقامات ارشد امنیتی دیدار کرد تا اطمینان حاصل شود که تغییرات طبق برنامه پیش می رود.

حماس روز جمعه ۱۳ گروگان اسرائیلی را در ازای ۳۹ اسیر و اسیر فلسطینی آزاد کرد. حماس همچنین 10 شهروند تایلندی و یک فیلیپینی را به عنوان بخشی از مذاکرات جداگانه روز جمعه آزاد کرد.

هیچ آمریکایی در میان گروگان‌هایی که روز جمعه یا شنبه آزاد شدند، وجود نداشت. آقای بایدن روز جمعه گفت که “امید و انتظار” او این است که آنها به زودی آزاد شوند.

یکی از مقامات دولت بایدن که مجاز به گفتگو درباره مسائل امنیت ملی نبود و خواست نامش فاش نشود، روز شنبه گفت که کاخ سفید “امیدوار است” گروگان های آمریکایی “در روزهای آینده” آزاد شوند.

هزاران اسرائیلی روز شنبه در تظاهراتی در تل آویو تجمع کردند و منتظر دومین رهایی گروگان های حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل بودند.اعتبار…آمیت الکایام برای نیویورک تایمز

این توافق علاوه بر اجازه مبادله گروگان ها و اسرا، کمک های بیشتر به غزه را نیز مجاز دانست. محاصره اسرائیل تا حد زیادی از ورود غذا، آب، سوخت و دارو جلوگیری کرده است که منجر به یک بحران انسانی برای 2.3 میلیون فلسطینی ساکن آنجا شده است.

به گفته وائل ابوعمر، سخنگوی دروازه مرزی منطقه مصر، 196 کامیون کمک رسانی روز جمعه وارد این منطقه مسکونی شدند. آقای عمر گفت که قرار بود 200 کامیون دیگر روز شنبه وارد غزه شوند و 185 تای آنها تا شامگاه شنبه وارد غزه شده اند.

به گفته هلال احمر فلسطین، 59 دستگاه از این کامیون‌ها مملو از مواد غذایی، آب، دارو و تجهیزات فوریت‌های پزشکی روز شنبه وارد شمال غزه شدند که زیر بمباران شدید قرار دارد.

این میزان کمک از زمان آغاز درگیری در 7 اکتبر، بزرگترین میزان کمک بود، اما هنوز بسیار کمتر از 500 کامیون کمک در روز بود که قبل از جنگ وارد غزه می شد. و ساکنان گفتند که حتی به چیزی که نیاز بود نزدیک نیست.

قبل از طلوع صبح روز شنبه، صدها نفر برای پر کردن کپسول های گاز پخت و پز در یک پمپ بنزین در شهر دیرالبلاح در مرکز غزه صف کشیدند، اما انبار به سرعت تمام شد.

“چه کمکی؟ ما هیچ کمکی دریافت نکردیم.

در حالی که اسرا و گروگان ها آزاد می شوند، اسرائیلی ها و فلسطینی ها این جلسات را با آمیزه ای از امید و نگرانی تماشا می کنند.

یونی آشر، که خانواده اش از کیبوتس نیر اوز در جنوب اسرائیل ربوده شده بود، روز جمعه با شوهرش، دورون کاتز آشر، و دو دخترشان، راز، 4 ساله و آویو، 2 ساله، در مرکز پزشکی کودکان اشنایدر اسرائیل ملاقات کرد.

ویدئویی که روز شنبه توسط بیمارستان منتشر شد، آقای آشر را نشان می داد که آنها را روی تخت بیمارستان خود در آغوش می گیرد.

“دلت برام تنگ شده بود؟ به پدرم فکر کردی؟” آقای آشر از دخترانش پرسید که خانم کاتز آشر زیر لب گفت: “همیشه.”

راز گفت: خواب دیدم که داریم به خانه می رویم.

آقای آشر با لبخند گفت: رویای شما محقق شد. ما در خانه هستیم، به زودی به خانه می رویم.

برای بسیاری از خانواده ها، غم و اندوه در مورد سرنوشت اسیران هنوز در غزه بر شادی سایه افکنده بود.

روی زیچری پس از آزادی برادر 9 ساله خود اوهاد موندر زیچری در روز جمعه در یک بیانیه ویدیویی گفت: “ما خوشحالیم، اما جشن نمی گیریم.” او گفت: «ما باید به مبارزه ادامه دهیم تا همه گروگان ها آزاد شوند.

یونی آشر به همراه همسرش دورون کاتز آشر و دو دخترشان. خانم کاتز آشر و دو دختر در 7 اکتبر توسط حماس ربوده شدند. این خانواده روز شنبه در مرکز پزشکی کودکان اشنایدر در اسرائیل گرد هم آمدند.اعتبار…مرکز پزشکی کودکان اشنایدر، از طریق رویترز

فلسطینیان در کرانه باختری روز جمعه آزادی زنان و کودکان زندانی توسط مقامات اسرائیلی را جشن گرفتند. برخی از حماس تمجید کردند و گفتند که این گروه مسئول آزادی بستگان و همسایگان است. برخی دیگر گفتند که تعداد کشته شدگان در غزه بر این تجمع سایه افکنده است.

نجاح حسن، 50 ساله، رئیس سازمان غیردولتی باشگاه اسرای فلسطینی در رام الله، گفت: «متاسفانه، به دلیل خونریزی در غزه نمی توانیم مانند همیشه جشن بگیریم.

پس از اجرایی شدن آتش بس، برخی از آوارگان فلسطینی در جنوب غزه، علیرغم هشدارهای مقامات اسرائیلی مبنی بر عدم رفتن به آنجا، روز جمعه سعی کردند برای بررسی خانه یا بستگان خود به بخش شمالی این منطقه بروند. به گفته شاهدان عینی، یک مقام مصری و تعدادی مجروح، نیروهای اسرائیلی در زمین به آنها آتش گشودند. ارتش اسرائیل از پاسخ دادن به سؤالات درباره این حملات خودداری کرد.

مشارکت کنندگان گزارش رجا عبدالرحیم، ابوبکر بشیر، آرون باکسر، ویکتوریا کیم، لیزا فریدمن، جولیان بارنز و مایکل لونسون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *