جنگ اسرائیل و حماس: به روز رسانی زنده – نیویورک تایمز

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخالفت خود با تشکیل کشور فلسطینی را در این آخر هفته تکرار کرد و بار دیگر فشارهای رئیس جمهور بایدن برای پذیرش این مسیر پس از پایان جنگ در غزه را رد کرد.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه به زبان عبری گفت: «استقامت من در طول سال‌ها مانع از ایجاد یک کشور فلسطینی شد که می‌توانست یک خطر وجودی برای اسرائیل باشد». تا زمانی که نخست وزیر هستم، به شدت بر این موضوع پافشاری خواهم کرد.»

در این بیانیه، او اظهاراتی را که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی انجام داده بود، تکرار کرد و در آن به زبان عبری گفت که «کنترل امنیتی کامل اسرائیل در کل منطقه غرب رود اردن را به خطر نمی‌اندازد و این با یک توافق ناسازگار است. دولت فلسطین».

اظهارات آقای نتانیاهو پس از آن بیان شد که آقای بایدن روز جمعه با وی در مورد راه حل دو کشوری صحبت کرد و احتمال وجود یک ملت غیرمسلح فلسطینی را مطرح کرد که امنیت اسرائیل را تهدید نخواهد کرد. آقای بایدن استدلال کرده است که تنها راه حل درازمدت قابل دوام برای یک درگیری چند دهه ای، ایجاد یک کشور فلسطینی است، که بازتاب موضع اکثر روسای جمهور آمریکا و رهبران اروپایی در تاریخ اخیر است.

در حالی که هیچ نشانه ای وجود ندارد که آقای نتانیاهو مخالفت قوی خود را که مورد علاقه ائتلاف سیاسی شکننده جناح راست او است، کاهش دهد، آقای بایدن ابراز خوش بینی کرده است که آنها هنوز ممکن است به اجماع برسند.

رئیس جمهور چند ساعت پس از نشست روز جمعه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «چندین راه حل دو کشوری وجود دارد». این اولین بار بود که تقریباً در یک ماه گذشته در بحبوحه تنش های ناشی از جنگ این اتفاق رخ می داد. بسیاری از کشورها هستند که عضو سازمان ملل هستند و هنوز ارتش خود را ندارند. تعداد ایالت‌های دارای محدودیت». وی افزود: فکر می‌کنم راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند کار کند.

روز یکشنبه، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، موضع آقای نتانیاهو را «ناامیدکننده» توصیف کرد.

آقای شاپس در یک مصاحبه تلویزیونی به اسکای نیوز گفت: “گزینه دیگری وجود ندارد.” کل جهان موافق است که راه حل دو کشور بهترین راه رو به جلو است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «غیرقابل قبول» است که مردم فلسطین را از کشورداری کنند.

آقای گوترش گفت: “حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور خود باید توسط همه به رسمیت شناخته شود.” نوشت در مورد X بدون اشاره به آقای نتانیاهو.

دولت بایدن و دولت اسرائیل به شدت در مورد نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ اختلاف نظر دارند. پرزیدنت بایدن و دیپلمات ارشد او، آنتونی جی. بلینکن، از مقامات اسرائیلی خواسته اند تا برای ایجاد نهایی یک کشور فلسطینی اقدام کنند.

آقای بایدن پیشنهاد کرد که پس از برکناری حماس از قدرت، تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری می تواند غزه را تحت کنترل خود درآورد. آقای نتانیاهو ایده بازگشت اقتدار به منطقه را رد کرد.

علیرغم حمایت جامعه بین المللی، رویکرد دو کشوری همچنان با موانع بزرگی مواجه است. از جمله کاهش حمایت مردم اسرائیل و فلسطین، ادامه شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل و رهبری تقسیم شده فلسطین.

دو شریک کلیدی در ائتلاف آقای نتانیاهو – وزیر دارایی بزالل اسموتریچ و وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر – وفادار هستند. رقبا به نفع راه حل دو کشوری برخی از تحلیلگران معتقدند که اگر آقای نتانیاهو گام های جدی برای ایجاد کشور فلسطین بردارد، دو وزیر و احزاب آنها به انحلال دولت رای خواهند داد.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که تمایل آقای نتانیاهو برای تضعیف همتای آمریکایی خود به امری عادی تبدیل شده است.

خالد الگیندی، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه، یک اندیشکده در واشنگتن، در شبکه های اجتماعی نوشت: «توهین به بایدن برای نتانیاهو به یک امر روزمره تبدیل شده است.

پیتر بیکر به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *