جنگ اسرائیل و حماس: بایدن: بیمارستان‌های غزه باید محافظت شوند

مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که خودروهای نظامی اسرائیل روز دوشنبه به سمت دروازه های مجتمع بیمارستانی محاصره شده الشفا پیشروی کردند، در حالی که کارکنان پزشکی شرایط وخیم و وخیم تاسیساتی را که صدها بیمار و هزاران بیمار در آن سوخت، دارو و غذا تمام شده اند را شرح دادند. . از مردمی که به آنجا پناه بردند.

یک پزشک و یک مقام پزشکی گفتند که بدون برق یا سوخت، ده‌ها جسد در بیمارستان پوسیده شدند، زیرا هیچ راهی برای حفظ یا خارج کردن آنها وجود نداشت. پزشکان گفتند که به شدت در تلاش بودند تا نوزادان نارس را پس از بیرون آوردن آنها از انکوباتورهایی که دیگر کار نمی کردند، گرم نگه دارند.

پزشکان و مقامات بهداشتی غزه از روزها پیش می‌گفتند که بیماران شفا، بزرگترین بیمارستان نوار غزه، بر اثر برق جان خود را از دست می‌دهند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که قطعی برق منجر به کشته شدن دست کم 12 نفر شده است. مقام ارشد سازمان ملل متحد که به سرزمین های فلسطینی کمک می کند، گفت که سه پرستار در بیمارستان روز دوشنبه کشته شدند.

جهان مقداد، سرپرستار اورژانس الشفا، روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی گفت: بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت‌های حیاتی بودند، به دلیل اکسیژن کم جان خود را از دست دادند.

او گفت: «وضعیت اینجا به معنای واقعی کلمه فاجعه آمیز است.

ارتش اسرائیل به سؤالات خاصی درباره اقدامات خود در اطراف بیمارستان پاسخ نداد. در این بیانیه آمده است که “درگیر نبرد شدید علیه حماس” است و می افزاید: “این در حال حاضر منطقه اطراف بیمارستان شفا را پوشش می دهد، اما شامل خود بیمارستان نمی شود.”

با نزدیک شدن نیروهای اسرائیلی و کاهش ذخایر سوخت و دارو، بیمارستان‌ها و سایر مراکز پزشکی در شهر غزه هفته‌ها در تلاش برای حفظ فعالیت‌های خود هستند. رئيس جمهور سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه هشدار داد او گفت که الشفا “دیگر به عنوان یک بیمارستان عمل نمی کند” و پس از سه روز برای ارائه خدمات “بدون برق، بدون آب و اینترنت بسیار ضعیف” تلاش می کرد.

بیماران و آوارگان داخلی در بیمارستان الشفا در شهر غزه روز جمعه.اعتبار…خادرالزنون/ خبرگزاری فرانسه — گتی ایماژ

مقامات اسرائیلی می گویند حماس از بیمارستان های غزه از جمله الشفا به عنوان سپر جنگجویان خود استفاده می کند، از جمله با استفاده از شبکه های تونلی گسترده در زیر بیمارستان ها. حماس این اتهامات را رد کرد.

ارتش اسرائیل این را گفته است در پستی در X وی گفت: روز یکشنبه 300 لیتر سوخت به درب بیمارستان شفا تحویل داده شد اما پس از تهدید حماس کارکنان بیمارستان، سوخت دست نخورده باقی ماند.

رئیس بخش نوزادان الشفا، دکتر. ناصر بولبول گفت که اسرائیلی ها سوخت را «نیم کیلومتر» دورتر از بیمارستان و در یک منطقه جنگی رها کردند و ایمنی کسانی را که سعی در بازیابی آن داشتند تضمین نکردند. دکتر سخنگوی وزارت بهداشت غزه مدحت عباس گفت که مدیر بیمارستان از ارتش اسرائیل خواسته است تا با صلیب سرخ همکاری کند تا سوخت را در فاصله باقیمانده به بیمارستان منتقل کند، اما رد شد.

وزارت بهداشت غزه روز دوشنبه اعلام کرد که خودروهای نظامی اسرائیل به دروازه ای رسیده اند که زایشگاه در ضلع شرقی مجتمع شفا قرار دارد. به گفته مقامات نظامی اسرائیل، سربازان اسرائیلی دست کم به دو بیمارستان دیگر در شمال غزه رسیدند و با تشدید درگیری ها در اطراف این تأسیسات، تلاش های خود را برای تخلیه این مراکز تسریع کردند.

وزارت بهداشت، که بخشی از دولت تحت رهبری حماس در منطقه است، گفت که الشفا در “حلقه مرگ” قرار دارد.

پرستار خانم مقداد گفت که کارکنان باید با صلیب سرخ تماس بگیرند تا با ارتش اسرائیل برای بیرون آوردن اجساد از بیمارستان هماهنگی کنند، اما صلیب سرخ پاسخی نداد.

او گفت: «کسی در مورد ما سؤال نمی کند. اجساد داخل بیمارستان در حال پوسیدن هستند».

کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیانیه ای اعلام کرد که در “ارتباطات مداوم” با وزارت بهداشت و سایر طرف ها است و “تخلیه بیمارستان در بحبوحه درگیری های شدید یک عملیات بسیار پیچیده و خطرناک است.” او به سوال خاصی در مورد اجساد پاسخ نداد.

سخنگوی وزارت بهداشت دکتر عباس در گفتگوی تلفنی خود گفت: بیش از 100 جسد در باغ جلوی بیمارستان پیدا شد که 50 نفر از آنها داخل و حدود 60 نفر در سردخانه هستند.

دکتر. عباس گفت که کارکنان بیمارستان و حدود 8000 آواره که در بیمارستان پناه گرفته اند از تشنگی و گرسنگی رنج می برند. وی افزود: تیم های پزشکی با بیسکویت و خرما جان سالم به در بردند.

مردمی که در این ماه در پناهگاه های چادری در محوطه بیمارستان شیفا زندگی می کنند.اعتبار…داوود نمر/ خبرگزاری فرانسه — گتی ایماژ

رئیس نوزادان دکتر بولبول در یک مصاحبه تلفنی گفت که سه نوزاد نارس پس از آنچه او به عنوان حمله اسرائیل توصیف کرد، تجهیزات اکسیژن رسانی به بخش را از کار انداخت. این ادعا که اسرائیل مسئول است را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

کارکنان بیمارستان 36 نوزاد نارس باقیمانده را به بخش دیگر منتقل کردند که هنوز اکسیژن داشت، اما آن بخش فاقد انکوباتورهای مورد نیاز نوزادان بود، او گفت: “جان آنها در خطر است.”

عباس گفت که کارکنان پزشکی فویل ها و پتوهای بازتابنده را روی تخت های بیمارستان قرار دادند و نوزادان را نزدیک به هم قرار دادند تا دمای انکوباتور را تا حد امکان شبیه سازی کنند. او گفت که چهار نوزاد نارس در الشفا پس از مرگ مادرانشان در این حملات با سزارین اورژانسی متولد شدند.

او افزود: «آنها اکنون باید این کار را بدون مادرشان، بدون برق یا مراقبت ویژه انجام دهند.

دکتر. بولبول گفت که غذای کودک در بخش نوزادان به اندازه کافی برای دو یا سه روز دیگر وجود دارد. وی افزود: صلیب سرخ در حال مذاکره با مقامات اسرائیلی برای تخلیه نوزادان بوده است اما تاکنون توافقی حاصل نشده است.

دکتر. بولبول گفت: «این یک فاجعه است. من مرگ بیماران را جلوی چشمم می بینم و نمی توانم کوچکترین کمکی به آنها بکنم.»

دکتر. بولبول گفت که بمباران ها و اعتصاب های مداوم در نزدیکی بیمارستان وجود داشت و ساختمان محل کار او مدام می لرزید. او گفت: «به نظر می رسد بیش از 24 ساعت است که زلزله را تجربه کرده ایم.

دکتر. بولبول گفت که پرسنل پزشکی قادر به ترک ساختمان برای بیرون آوردن اجساد از ترس اینکه نیروهای اسرائیلی مستقر در نزدیکی به آنها آتش گشودند، نبودند. وی افزود: برخی از آوارگانی که در جستجوی آب و غذا قصد خروج از بیمارستان را داشتند، مورد تیراندازی قرار گرفتند و تعدادی نیز کشته شدند. او گفت: «جسد آنها هنوز در خیابان است.

ارتش اسرائیل به درخواست اظهارنظر درباره اتهامات مبنی بر شلیک به افرادی که قصد ترک بیمارستان را داشتند، پاسخ نداد. او در روزهای اخیر چنین اتهاماتی را رد کرده است.

رجا عبدالرحیم به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *