تورم منطقه یورو در ابتدای سال کاهش یافت

تورم در 20 کشوری که از یورو استفاده می کنند در ماه اول سال 2024 کاهش یافت و به روند نزولی بازگشت و این امید را تقویت کرد که قیمت ها در منطقه یورو به هدف 2 درصدی تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا بازگردد.

آژانس آمار اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گزارش داد که قیمت مصرف کننده در منطقه یورو در ژانویه نسبت به سال قبل 2.8 درصد افزایش یافته است. از 2.9 درصد در دسامبر کاهش داشت.

اقتصاددانان انتظار داشتند که شاهد کاهش اندکی بیشتر باشند. تعدیل پس از پایان برخی از یارانه های دولتی، تورم را در دسامبر افزایش داد.

سرمایه گذاران منتظر نشانه هایی هستند مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره را کاهش خواهد داد که سیاست گذاران هفته گذشته آن را در پایین ترین حد خود یعنی 4 درصد نگه داشتند. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اشاره کرد که کاهش نرخ بهره ممکن است در اواسط سال اتفاق بیفتد، اما سیاست گذاران برای شکل دادن به تصمیمات خود به داده ها نگاه خواهند کرد.

اعداد منتشر شده در روز پنجشنبه می تواند انتظارات را افزایش دهد که نرخ بهره می تواند زودتر کاهش یابد. تورم اصلی که نرخ تورمی است که قیمت های متغیر مواد غذایی و انرژی را حذف می کند، به روند نزولی خود ادامه داد و از 3.4 درصد در دسامبر به 3.3 درصد در ژانویه کاهش یافت. این رقم برای بانک مرکزی اروپا حیاتی است زیرا منعکس کننده روندهای اساسی قیمت ها در سراسر منطقه یورو است.

آژانس آمار اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه چهارم سال گذشته دچار رکود شده است که دلیل آن بحران مداوم انرژی و کاهش بخش تولید در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا است.

پیتر واندن هوت از ING در یادداشتی تحقیقاتی نوشت: «در حالی که آمار امروز هنوز نشان می‌دهد که فشار قیمت‌ها در حال کاهش است، هنوز برای ارائه اطلاعات واضح در مورد تورم زود است. او گفت که بانک مرکزی اروپا محتاطانه عمل خواهد کرد و هیچ گونه کاهش نرخ بهره را قبل از ژوئن در نظر نخواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *