توان موشکی ایران غرب را وادار به واکنش می کند

هنگامی که ایران در این هفته حملات هوایی را به عراق، سوریه و پاکستان انجام می دهد، نه تنها برد و پیچیدگی برخی از جدیدترین موشک های خود را نشان می دهد، بلکه ادعا می کند: این دوره جدیدی است که در آن ایران می تواند قدرت های خود را افزایش دهد. و به عنوان یک مزیت اضافی، شهرت خود را به عنوان یک تامین کننده عمده تسلیحات تقویت می کند.

تهران در حداقل یکی از حملاتی که مدعی شد گروه تروریستی داعش را در ادلب سوریه هدف قرار داده بود، از خیبر شکن، یکی از دوربردترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های ایران استفاده می‌کرد. هم برد و هم دقت ظاهری، توجه مقامات امنیت ملی اروپا و اسرائیل و همچنین کارشناسان خارجی را که پیشرفت‌های فناوری ایران را دنبال می‌کنند، به خود جلب کرده است.

ترکیبی از پیشرفته ترین موشک ها و ناوگانی از پهپادها، با خرید هزاران هواپیما از روسیه برای استفاده در اوکراین، به ایران کمک کرده است تا به تولید کننده برخی از پیشرفته ترین سلاح ها در خاورمیانه تبدیل شود.

و تمایل تهران برای مداخله به عنوان تامین‌کننده نیروهای نیابتی مسکو در منطقه می‌تواند محاسبات آمریکا را تا حد زیادی پیچیده کند، زیرا پنتاگون به سوال در حال افزایش درگیری در خاورمیانه فکر می‌کند: این می‌تواند منجر به درگیری مستقیم با ایران شود. آیا می‌تواند منجر شود؟

برنامه‌های آمریکا برای مقابله با ایران مدت‌هاست بر این فرض استوار است که توانایی تهران برای ایجاد درد در خارج از مرزهایش محدودیت‌هایی دارد.

موشک های آن از دقت مشکوکی برخوردار بودند و برنامه پهپاد هنوز جدید بود. قوی ترین سلاح های آنها علیه ایالات متحده و متحدان غربی آن عمدتاً سلاح های سایبری بود. حتی در آن زمان، با وجود برخی ضربات مانند کازینو سندز، تهدید جهانی ناشی از ایران در درجه دوم چین و روسیه باقی ماند.

اما توانایی ایران در تولید هزاران پهپاد باعث تعجب بسیاری از مقامات شده است. اکنون توانایی موشکی غرب را وادار می کند که به دفاع و پاسخ فکر کند.

مارک اسپر، که به عنوان یکی از وزرای دفاع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فعالیت می کرد، روز چهارشنبه گفت که ایران “تمام این فعالیت هایی را که زندگی را در خاورمیانه و فراتر از آن مختل می کنند، از جمله ظهور حوثی ها، قادر می سازد، حمایت می کند، الهام می گیرد و تامین مالی می کند.” . ” او بیان کرد. حملات در دریای سرخ

صادقانه بگویم، ما باید با دموکراسی‌های غربی و کشورهای عربی همراه شویم و برای جلوگیری از این جریان‌ها، طرحی برای مقابله با ایران ارائه کنیم.» آقای اسپر به CNN گفت.

پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد که با حملات موشکی علیه افراط‌گرایان در ایران، پس از حمله پهپادی ایران به گروهی که به گفته آنها یک سازمان تروریستی در اواخر روز سه‌شنبه در پاکستان است، تلافی کرده است.

دیپلمات ها و کارشناسان موافق هستند که تمایل ایران برای شلیک رگبار موشک به سوی دشمنانش تا حدی بیانگر خشم، بخشی هشدار و تا حدودی فروش به مشتریان آینده است.

موشک‌های معمولی، مانند موشک‌هایی که به شورشیان حوثی در یمن یا حزب‌الله لبنان فروخته می‌شوند، می‌توانند با پهپادها برای شکست پدافند هوایی ترکیب شوند. با این حال خیبر شکن می تواند دورتر و دقیق تر از ایرانی ها ضربه بزند.

خیبر شکن که در سال 2022 معرفی شد، موشکی با سوخت جامد و هدایت دقیق با برد 1450 کیلومتر یا تقریباً 900 مایل است. این بدان معناست که می تواند به اسرائیل ضربه بزند. اما چیزی که آن را از سایر زرادخانه‌های ایران متمایز می‌کند این است که کلاهک می‌تواند به طرز زیرکانه‌ای با باله‌های آیرودینامیکی کوچک مانور دهد تا حداقل از برخی سیستم‌های دفاع هوایی معمولی فرار کند.

استفاده از این موشک در زمان استقرار اولیه و بار دیگر در این هفته نشان می‌دهد که این یک پروژه حیوان خانگی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه‌ای از ارتش ایران است که موشک‌ها را به‌طور جداگانه اما به صورت موازی توسعه می‌دهد. یک برنامه توسط وزارت دفاع کشور اداره می شود.

تصمیم به استفاده از خیبر شکن در سوریه در این هفته، زمانی که موشکی کمتر پیشرفته می‌توانست به همان اندازه مؤثر باشد، به عنوان نشانه‌ای تلقی می‌شود که ایران بیشتر به نشان دادن قدرت خود به غرب علاقه‌مند است تا انتقام علیه یک گروه تروریستی.

فابیان هینز، کارشناس موشک ها، پهپادها و خاورمیانه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، گفت: دیدن استفاده از این سیستم بسیار جالب بود. این سوال وجود دارد که آیا آنها ممکن است این را برای آزمایش یکی از پیشرفته ترین موشک های خود در شرایط جنگی یا ارسال پیامی به اسرائیل یا به طور بالقوه هر دو انتخاب کرده باشند.

به گفته ایالات متحده، ایران در مجموع بیش از 3000 موشک بالستیک در زرادخانه خود دارد و به طور مداوم در حال افزایش ذخایر موشک های کروز خود است. برآوردهای اطلاعاتی و نظامی. ایران سال گذشته قصد داشت 41 درصد از بودجه نظامی خود را صرف توسعه و تولید تسلیحات کند. با توجه به این مرکز سیاست امارات، یک سازمان تحقیقاتی مستقر در ابوظبی. در مقایسه، سلاح‌های جنگی اصلی آن، تانک‌ها و هواپیماها، عمدتاً منسوخ یا منسوخ در نظر گرفته می‌شوند.

تولید موشک ایران در 15 سال گذشته افزایش یافته است. زیرا ایران دقت، هدایت و فناوری آیرودینامیک تسلیحات را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.

طی این سال‌ها، ایران از موضع دفاعی‌تر در خاورمیانه به موضعی تبدیل شد که در آن سپاه پاسداران نقش قاطع‌تری در سراسر منطقه از جمله پیوستن به نیروهای شبه‌نظامی مسلمان شیعه در عراق، لبنان، سوریه و یمن داشت.

حملات این هفته احتمالاً نمایشی تهاجمی از پیشرفت فناوری ایران و یادآوری این موضوع بود که ایران یک قدرت منطقه‌ای است که تمایلی بی‌حرمتی برای حمله دارد.

آقای هینز، کارشناس موشکی، گفت: «احتمالاً این احساس در میان رهبران ایران وجود داشت که باید پس از حملات کاری انجام دهند. شاید این ایده نیز وجود داشته باشد که ایران نمی تواند به تنهایی در زمانی که تنش زیادی در منطقه وجود دارد عمل کند.

برنامه موشکی بالستیک ایران از زرادخانه موشک‌های اسکاد که در دهه 1980 از لیبی و کره شمالی به دست آورده بود، به سلاح‌های دقیق هدایت شده توسط ماهواره و ناوبری GPS یا جستجوگرهای فروسرخ برای ضربه زدن به ساختمان‌های خاص تبدیل شده است. انبار آنها از موشک های میان برد و کوتاه برد تشکیل شده است. برخی از آنها برای ضربه زدن به اهداف میدان نبرد در فاصله 20 کیلومتری (12 مایلی) طراحی شده اند.

ایران همچنین حمایت از برنامه موشک های کروز حمله زمینی، از جمله برنامه معروف به قدس مورد استفاده حوثی ها را آغاز کرده است. آقای هینز گفت که حوثی‌ها ادعا می‌کنند نسخه‌های جدید این موشک که توسط ایران تهیه شده یا از نمونه ایرانی کپی شده‌اند، بردی معادل 2000 کیلومتر (1250 مایل) دارند. ایران گفته است که موشک پاوه، یک نوع از زرادخانه این کشور، بردی در حدود 1650 کیلومتر دارد.

بر اساس آخرین تحلیل موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، برنامه های موشکی بخش حیاتی ارتش ایران و یکی از دلایل کلیدی این است که بودجه دفاعی تهران در سال 2022 دهمین بودجه بزرگ جهان خواهد بود.

آقای هینز و مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که طی چند هفته گذشته، ایران و روسیه به توافقی نزدیک شده اند که مقررات ایران در مورد خرید هواپیماهای بدون سرنشین را به موشک های بالستیک گسترش می دهد.

این می‌تواند در میدان نبرد در اوکراین تعیین‌کننده باشد، جایی که روس‌ها در هفته‌های اخیر به راهبردی روی آورده‌اند تا با موشک باران شهرهای بزرگ، مناطق صنعتی و بنادر اوکراین، دفاع هوایی ارائه‌شده توسط غرب را تحت تأثیر قرار دهند.

آقای هینز گفت که سخت تر است که بدانیم ایران دقیقا کدام موشک ها را به متحدان حزب الله خود داده است که در مورد توانایی های خود بسیار محرمانه بوده اند. با این حال، خیبر شکن، یا حداقل یک کپی دقیق از آن، توسط حوثی‌ها در یمن به نمایش گذاشته شد.

خیبر شکن نام خود را از نبردی در قرن هفتم گرفته است که در آن نیروهای مسلمان قبایل یهودی را شکست دادند.

آقای هینز گفت: «بنابراین می‌توانید مأموریت موشک را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *