به روز رسانی زنده جنگ اسرائیل و حماس: حمله حوثی ها در دریای سرخ سرنگون شد

آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که این هفته به خاورمیانه سفر می کند، در مورد احتمال گردهمایی دولت های عربی برای برنامه ریزی آینده غزه پس از جنگ، خوش بینانه صحبت کرد و گفت که آنها را “مایل به انجام کارهای مهم برای کمک به ایجاد ثبات می داند. غزه.» و اجازه دهید ما احیا کنیم.» او روز دوشنبه در یک توقف در عربستان سعودی گفت.

اما مقامات عرب مایلند، حداقل به طور علنی، از بحث در مورد چگونگی بازسازی و اداره غزه دوری کنند. به ویژه هنگامی که بمب های اسرائیل همچنان بر بیش از دو میلیون فلسطینی که هنوز در منطقه محاصره شده به دام افتاده اند می بارید.

در عوض، آنها تأکید کردند که اسرائیل و ایالات متحده باید آتش بس را اجرا کنند و سپس در جهت هدفی که کشورهای عربی برای دهه ها دنبال می کردند گام بردارند: مسیری جدی برای ایجاد یک کشور فلسطینی.

شاهزاده خالد بن بندر، سفیر عربستان سعودی در بریتانیا، گفت: «بدون یک کشور مستقل و با ثبات برای فلسطینی‌ها، هیچ چیز دیگری مهم نیست، زیرا نمی‌تواند راه‌حل بلندمدتی برای مناقشه‌ای که می‌بینیم به ارمغان بیاورد». ، گفت سه شنبه در بی بی سی.

و روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با آقای بلینکن در قطر، نخست وزیر شیخ محمد بن عبدالرحمن گفت: غزه بخشی از اراضی اشغالی فلسطین است و باید تحت مدیریت و رهبری فلسطین باشد. وی گفت: بدون راه حل جامع و عادلانه صلح در منطقه وجود نخواهد داشت.

آقای بلینکن که از زمان آغاز آخرین مأموریت دیپلماتیک خود در روز جمعه، از ترکیه، یونان، اردن، قطر و امارات متحده عربی و همچنین عربستان سعودی و اسرائیل بازدید کرده است، همچنین بر اهمیت مسیر تشکیل کشور فلسطین تاکید کرد.

به طور رسمی، دولت‌های عربی عمدتاً این ایده را رد کرده‌اند که می‌توانند قبل از آتش‌بس در برنامه‌ریزی پس از جنگ شرکت کنند و استدلال می‌کنند که انجام این کار شبیه کمک به اسرائیل برای پاک کردن آشفتگی‌های خود است. و آنها تمایلی ندارند که با دیدگاه اسرائیل در مورد آینده غزه موافق تلقی شوند.

فلسطینی ها روز سه شنبه در رفح در جنوب غزه غذا می خرند.اعتبار…حاتم علی/ آسوشیتدپرس

محمود الحبش، از مشاوران نزدیک محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت که جلسات اخیر آقای عباس در سطح عالی بر پایان دادن به جنگ و رسیدگی به نگرانی های بشردوستانه متمرکز بوده است. او به شدت تکذیب کرد که آنها آینده غزه را لمس کردند.

وی گفت: تمام این جلسات، رایزنی ها و تلاش ها برای جلوگیری از تجاوز است.

با این حال، در پشت پرده، مقامات عرب درگیر بحث های عمل گرایانه تری شدند. در این گفتگوها، آنها استدلال کردند که تشکیلات خودگردان فلسطین که مدتها به دنبال تشکیل کشور فلسطینی بود و توسط دولتهای پی در پی اسرائیل دوری گزیده بود، کاندیدای طبیعی برای اداره غزه پس از جنگ بود. علیرغم انکار نخست وزیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین هر گونه نقش اداری در غزه را بر عهده خواهد گرفت، این نگرش تغییر نکرده است.

یک مقام فلسطینی که نخواست نامش فاش شود، گفت که دیدار روز دوشنبه آقای عباس با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تا حدی برای هماهنگی مواضع در غزه بوده است. این مقام خاطرنشان کرد که آقای عباس بر موضع متحد عربی که از راه حلی برای مناقشه گسترده تر اسرائیل و فلسطین حمایت می کند، به جای برخورد با غزه به تنهایی، فشار می آورد.

به گزارش خبرگزاری دولتی اردن، آقای عباس روز چهارشنبه برای شرکت در نشستی با سیسی و ملک عبدالله پادشاه اردن برای گفتگو درباره وضعیت غزه به اردن سفر کند.

این مقام فلسطینی گفت که آقای عباس همچنین امیدوار است که کمیته پنج نفره شامل عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی و فلسطینی ها در آینده برای هماهنگی بیشتر تلاش های دیپلماتیک تشکیل جلسه دهند.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در Chatham House، یک موسسه تحقیقاتی مستقر در لندن، با اشاره به نحوه اداره غزه گفت: “آنچه اتفاق می افتد ایجاد اجماع در مسیرهای مختلف برای روز بعد است.” دعوا به پایان می رسد

کشورهای عربی دیدگاه های متفاوتی در مورد اینکه دولت آینده در غزه چگونه باید باشد و قدرت خودگردان فلسطین در تصرف این سرزمین چقدر است، متفاوت است. قبل از جنگ، غزه برای سالها تحت کنترل حماس، گروه مسلحی بود که حملات 7 اکتبر در اسرائیل را انجام داد.

تحلیلگران فلسطینی می گویند توانایی تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره غزه به دستیابی به وحدت با حماس بستگی دارد که پیش بینی می کنند این حماس بخش مهمی از سیاست فلسطین پس از جنگ باقی بماند. اما اسرائیل بارها گفته است که تا زمانی که حماس نابود نشود، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

هنگامی که اسرائیل در سال 2005 تمام سربازان و شهروندان خود را از غزه خارج کرد، اداره آنجا را به تشکیلات خودگردان فلسطین سپرد. اما فتح، گروه سیاسی که کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را در دست دارد، در انتخابات پارلمانی سال بعد از حماس شکست خورد. حماس در سال 2007 در یک جنگ داخلی کوتاه و وحشیانه قدرت را در غزه به دست گرفت و فلسطینیان را نه تنها از نظر ارضی بلکه از نظر سیاسی نیز تقسیم کرد.

جهاد حرب، تحلیلگر مستقر در رام الله، گفت: «عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین می خواهند غزه را تحت حاکمیت خود بازگردانند؛ آنها معتقدند که جنگ فرصت بزرگی برای آنها ایجاد می کند. اما آنها برای حکومت در آنجا بدون مصالحه با حماس مبارزه خواهند کرد. حماس یک نیروی قوی است که در غزه باقی خواهد ماند.

بادر السیف گفت که برای برخی از کشورهای عربی، پیام های مختلط در مورد آینده غزه “منعکس کننده تفکر سیال آنها است، در حالی که برای برخی دیگر، منعکس کننده استیصال انتخاباتی است.”، استاد دانشگاه کویت.

او گفت: «هیچ گزینه آسانی وجود ندارد.

آقای السیف افزود که افکار عمومی عرب که از آغاز جنگ شدیداً خصمانه با اسرائیل و ایالات متحده بوده اند، اهمیت ویژه ای دارد.

او گفت: «هر سناریوی صبح‌بعدی که با تلاش توده‌ها برای عزت و عدالت برای فلسطینی‌ها جوابگو نباشد، در نهایت به کشورهای مختلف منطقه بازخواهد گشت. “اگر من یک سیاست گذار بودم، این را در نظر داشتم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *