بریتانیا قول کمک 3 میلیارد دلاری نظامی به اوکراین را می دهد

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه از کیف بازدید کرد و اعلام کرد که در سال مالی آینده بیش از 3 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین خواهد فرستاد. این بزرگترین تعهد سالانه کشورش از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه بود.

بسته جدید، در بیانیه ای ظاهر شداین بخشی از تلاش برای ایجاد اطمینان در برابر نگرانی‌ها در مورد کاهش احتمالی حمایت غرب از اوکراین است. بسته های کمک های نظامی و مالی بسیار مورد نیاز در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل درگیری های سیاسی مسدود شده است.

کمک های بریتانیا در سال آینده نشان دهنده افزایش 200 میلیون پوندی یا حدود 255 میلیون دلاری در مقایسه با تعهد سالانه این کشور در دو سال گذشته است. بیشتر این افزایش صرف تولید و عرضه هزاران پهپاد نظامی خواهد شد که برای اوکراین حیاتی هستند. بریتانیا همچنین موشک های دوربرد، سیستم های دفاع هوایی و مهمات توپخانه تحویل خواهد داد.

دو سال است که اوکراین با شجاعت فراوان برای دفع اشغال وحشیانه روسیه جنگیده است. آقای سوناک در بیانیه خود گفت: “آنها همچنان بدون خدشه دار کردن عزم خود برای دفاع از کشورشان می جنگند.” من امروز اینجا هستم با یک پیام: بریتانیا نیز تزلزل نخواهد کرد. ما در تاریک ترین ساعات و در زمان های بهتر آینده با اوکراین خواهیم بود.»

حمایت جدید بریتانیا باعث تقویت شهرت لندن به عنوان یکی از سرسخت ترین حامیان اوکراین از زمان تهاجم روسیه در حدود دو سال پیش خواهد شد. همچنین به کاهش ترس اوکراینی ها مبنی بر تضعیف حمایت غرب در مواجهه با یک جنگ طولانی در زمین کمک می کند که اکنون تا حد زیادی متوقف شده است.

سفر آقای سوناک تنها چند ساعت پس از آن انجام می شود که ارتش بریتانیا و آمریکا بیش از ده هدف را در یمن که تحت کنترل شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران است، بمباران کردند. این حملات می تواند جرقه درگیری گسترده تری در خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه ایجاد کند و توجه جهان را بیشتر از درگیری در اوکراین منحرف کند.

برای مقابله با این روند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ماه‌های اخیر از پایتخت‌های غربی بازدید کرده است تا از ادامه حمایت از کشورش اطمینان حاصل کند. او در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از سه کشور بالتیک بازدید کرد و در آنجا از متحدان درخواست کرد که به حفظ خط کمک کنند زیرا نیروهای روسی همچنان در تهاجمی در امتداد بیشتر جبهه باقی می مانند و مسکو یک کمپین هوایی زمستانی را آغاز می کند که پدافند هوایی اوکراین را فرسوده کرده است. .

آقای زلنسکی گفت که اوکراین به خاطر سامانه‌های موشکی پاتریوت که متحدانش قبلاً تحویل داده‌اند و به کشورش کمک کرد تا با حملات هوایی گسترده روسیه مقابله کند، «قدردان» است. اما او گفت که اوکراین برای مقاومت در برابر حملات هوایی بیشتر نیاز فوری به تقویت بیشتر دفاع خود دارد.

آقای زلنسکی در یک سخنرانی گفت: “اگر امروز به اوکراین هفت سیستم از این دست داده می شد، مردم در خارکف، خرسون و اودسا نمی مردند.” کنفرانس خبری روز پنجشنبه در ریگا، پایتخت لتونی. وی افزود که زنده ماندن بدون وطن پرستان غیرممکن است.

سه کشور بالتیک که آقای زلنسکی از آنها بازدید کرد – استونی، لتونی و لیتوانی – از بزرگترین حامیان کی یف در جنگ هستند و به دلیل میراث خود به عنوان کشورهای شوروی سابق در مخالفت خود با روسیه متحد هستند. هر کدام بیش از 1 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به اوکراین کمک می کنند. این یکی از بالاترین نرخ ها در میان کشورهای متحد است. رتبه بندی موسسه کیل برای اقتصاد جهانی.

با این حال، این کمک ها بخش کوچکی از آنچه کشورهای بزرگی مانند ایالات متحده، بریتانیا و آلمان می توانند به اوکراین ارائه کنند است. پاولو کلیمکین، وزیر خارجه سابق اوکراین، گفت که هدف از سفر آقای زلنسکی استفاده از حمایت صریح کشورهای بالتیک از کی‌یف برای تشویق متحدان بی‌میل بیشتر به کمک بیشتر به اوکراین با طولانی شدن جنگ بود.

آقای کلیمکین در مصاحبه ای در این هفته گفت: «باید تلاش مشترکی از سوی ما و این کشورها صورت گیرد تا متحدان دیگر متعهد به کمک بیشتر شوند». زیرا این کمک در حال حاضر برای ما اهمیت حیاتی دارد.»

اعلامیه بریتانیا در روز جمعه احتمالا فشار بر دیگر شرکای غربی از جمله ایالات متحده را افزایش خواهد داد، جایی که کنگره بارها از تصویب بسته امنیتی 50 میلیارد دلاری برای اوکراین خودداری کرده است. کاخ سفید روز پنجشنبه گفت در نتیجه، کمک های نظامی آمریکا به اوکراین اکنون “توقف شده است”.

سربازان و مقامات اوکراینی در هفته‌های اخیر گفته‌اند که کمبود گلوله‌های توپخانه آنها را به کاهش برخی عملیات‌های نظامی سوق داده است و کمبود موشک‌های زمین به هوا، سلاحی کلیدی برای سرنگونی موشک‌های وارده روسی، آنها را ترک خواهد کرد. سرگردان در برابر حملات هوایی آسیب پذیرتر است.

دولت بریتانیا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای سوناک و آقای زلنسکی روز جمعه «یک توافقنامه تاریخی بریتانیا و اوکراین درباره همکاری امنیتی» را امضا خواهند کرد. این اولین توافقنامه قطعی دوجانبه در مورد تضمین های امنیتی است که توسط هر یک از کشورهای گروه 7 امضا شده است. قول داد آن را انجام دهد.

آقای سوناک گفت: “ما آگاه هستیم که امنیت آنها امنیت ماست.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *