بحران خاورمیانه: آمریکا بیش از 85 هدف را در 7 منطقه در عراق و سوریه علیه نیروها و نیروهای نیابتی ایران هدف قرار داد

ایرانیان طرفدار دولت این ماه در تهران در کنار بنری که به دشمنان ایران به زبان های فارسی و عبری هشدار می داد «تابوت های خود را آماده کنید» گرد هم آمدند.اعتبار…آرش خاموشی برای نیویورک تایمز

ایران قدرت نظامی خود را از طریق ده‌ها گروه مسلح در خاورمیانه به نمایش می‌گذارد، اما چقدر بر اقدامات آنها کنترل دارد؟

در حالی که ایالات متحده اقدامات بعدی خود را پس از حمله شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران به یک پایگاه آمریکایی در شمال غربی اردن بررسی می کند، این سوال فوریت جدیدی پیدا کرده است. در حمله روز یکشنبه سه سرباز کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

گروه‌های مورد حمایت ایران تاریخ و روابط متفاوتی با تهران دارند، اما همگی در تمایل ایران برای خروج ارتش آمریکا از منطقه و کاهش قدرت اسرائیل سهیم هستند. لفاظی‌های ایران که توسط گروه‌های متحد نیز بیان می‌شود، اغلب فراتر می‌رود و خواستار حذف کشور اسرائیل است.

بیشتر گروه های متحد نیز مانند ایران پیرو مذهب شیعه هستند. استثناء حماس است که اعضای آن عمدتاً مسلمانان سنی هستند.

بر اساس شواهد به دست آمده از طریق توقیف سلاح، پزشکی قانونی پس از واقعه، ردیابی دارایی های خارجی و جمع آوری اطلاعات، ایران به گروه ها، به ویژه در لبنان، سوریه، عراق و یمن، تسلیحات، آموزش، تامین مالی و سایر حمایت ها را ارائه کرده است. به گفته کارشناسان آمریکایی و بین المللی، بخشی از آموزش ها به حزب الله لبنان ارائه می شود.

به گفته مقامات خاورمیانه و ایالات متحده، ایران اخیراً به شبه نظامیان نیز اجازه داده است تا برخی از قطعات تسلیحات خود را به دست آورند و برخی از سلاح ها را خودشان تولید یا تجدید کنند. کسب‌وکارهای پول‌ساز گسترده خودشان که هم شامل فعالیت‌های قانونی مانند ساخت‌وساز و هم شرکت‌های غیرقانونی مانند آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر می‌شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان خاورمیانه و اروپا و همچنین مقامات اطلاعاتی ایالات متحده، علیرغم حمایت از شبه نظامیان، ایران نمی تواند به طور کامل مکان و زمان حمله به اهداف غربی و اسرائیلی را کنترل کند. گروه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد حداقل در برخی موارد می‌تواند اعتصاب‌ها را متوقف کند.

پس از حمله شبه نظامیان مستقر در عراق به یک پایگاه آمریکایی در اردن در روز یکشنبه، گروهی که پنتاگون آن را مسئول آن اعلام کرد، کتائب حزب الله، که رهبری و نیروهایش نزدیک به سپاه پاسداران ایران هستند، اعلام کرد که به دستور ایران به طور موقت عقب نشینی کرده است. و دولت عراق

با این حال، هر شبه‌نظامی بسته به کشور خود برنامه‌های خاص خود را دارد.

به عنوان مثال، جنبش حوثی در جنگ داخلی یمن در میدان نبرد به موفقیت دست یافته است و بخشی از این کشور را تحت کنترل دارد. اما اکنون که قادر به تامین غذای مردم خود یا ایجاد شغل نیستند، با تصرف قدرت‌های بزرگ، حمله به کشتی‌هایی که به کانال سوئز رفت و آمد می‌کردند، و حملات تلافی جویانه ایالات متحده و متحدانش را به مخاطبان داخلی خود نشان می‌دهند.

این امر به حوثی ها اجازه داد تا ردای همبستگی با فلسطینی ها را به خود بگیرند و همچنین این گروه را با هدف ایران برای حمله به اسرائیل و متحد اصلی آن، ایالات متحده، همسو کرد.

در مقابل، حزب الله لبنان که قدیمی ترین روابط را با ایران دارد، بخشی از دولت لبنان است. تصمیم‌گیری درباره زمان و میزان حمله به اسرائیل، خطر انتقام‌جویی اسرائیل علیه غیرنظامیان لبنانی را در نظر می‌گیرد. گزارش 2020 وزارت خارجه آمریکا تخمین زده در آن زمان حمایت ایران از حزب الله سالانه 700 میلیون دلار بود.

مایکل نایتز از مؤسسه واشنگتن که سال‌هاست ردیابی نیروهای نیابتی را انجام می‌دهد، گفت تسلیحات ارائه شده به این گروه‌ها از سلاح‌های کوچک گرفته تا راکت، موشک‌های بالستیک و کروز و طیف وسیعی از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین بسیار پیچیده است.

کارشناسان می‌گویند که ایران در سال‌های اخیر یارانه‌های نقدی مستقیم کمتری به نمایندگان خود ارائه کرده است، تا حدی به این دلیل که از نظر مالی تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده و بین‌المللی قرار گرفته است.

بر اساس یک گزارش، علاوه بر کمک‌های مستقیم، به برخی گروه‌ها وجوه غیرنقدی نیز داده شد، مانند نفتی که می‌توانست فروخته شود یا در مورد حوثی‌ها، هزاران AK-47 که می‌توانست به بازار عرضه شود. نوامبر گزارش از سازمان ملل

هشام العمیسی، تحلیلگر سیاسی یمن، درباره حوثی‌ها گفت: «ایرانی‌ها از آنها بسیار حمایت می‌کنند، اما عروسک‌های خیمه شب بازی نیستند. آنها دستفروشان ایران نیستند.

برای گروه های دیگر هم تقریباً همین را می توانیم بگوییم.

محمد السولامی، که یک سازمان تحقیقاتی متمرکز در ایران مستقر در عربستان سعودی را اداره می‌کند و مدت‌ها با ایران به خاطر نفوذ منطقه‌ای درگیر بوده است، گفت که ایران پیام‌های متفاوتی را به مخاطبان مختلف درباره شبه‌نظامیان ارسال می‌کند.

هنگام صحبت با مخاطبان داخلی و خاورمیانه، ایران تمایل دارد منطقه ای را که «محور مقاومت» می نامد تحت رهبری و کنترل خود و به عنوان بخشی از استراتژی منطقه ای خود به تصویر بکشد. اما آقای السلامی هنگام خطاب به مخاطبان غربی گفت که ایران اغلب ادعا می کند که اگرچه این گروه ها دیدگاه های مشابهی دارند، اما جمهوری اسلامی آنها را هدایت نمی کند.

وی گفت: ایران در استفاده از این منطقه خاکستری برای مانور بسیار هوشمند است.

ویویان نریم مشارکت در گزارش های عربستان سعودی،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *