بایدن رئیس سیا را برای گفتگوهای آتش بس به قاهره می فرستد: به روز رسانی زنده جنگ اسرائیل

پرزیدنت بایدن روز دوشنبه گفت که اسرائیل نباید بدون “برنامه معتبر” برای حفاظت از بیش از یک میلیون نفر که در آنجا پناه گرفته اند، یک حمله زمینی بزرگ به شهر رفح در جنوب غزه انجام دهد.

آقای بایدن با جورج دوم پادشاه اردن، یکی از چهره های کلیدی در تلاش برای آتش بس در نوار غزه، دیدار کرد. او پس از دیدار با عبدالله در کاخ سفید صحبت کرد. این اولین دیدار رو در رو بین دو رهبر از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس بود.

آقای بایدن در دیدار با ملک عبدالله گفت: «بسیاری از مردم آنجا آواره شده اند، آنها بارها آواره شده اند، از خشونت به شمال گریخته اند و اکنون در رفح بی دفاع و بی دفاع گیر افتاده اند.» “آنها باید محافظت شوند”

این دیدار در زمانی انجام شد که ملک عبدالله در تلاش برای تقویت روابط بین المللی بود. حمایت از آتش بس فوری در غزه این جنگ را برای همیشه متوقف خواهد کرد.

آقای بایدن ایده آتش بس کامل را رد کرد و گفت که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. اما او برای آزادی گروگان‌هایی که توسط حماس نگهداری می‌شوند و توقف درگیری‌ها که به چیزی «دائمی‌تر» اجازه می‌دهد، فشار آورد.

بخش بزرگی از جمعیت اردن از نظر قومی فلسطینی هستند. این کشور، متحد نزدیک ایالات متحده را که با اسرائیل توافقنامه صلح دارد، در موقعیت دشواری برای مقابله با اثرات جنگ قرار می دهد.

ملک عبدالله گفت که اشغال رفح توسط اسرائیل “مطمئناً منجر به فاجعه انسانی دیگری خواهد شد.”

ملک عبدالله گفت: «وضعیت برای بیش از یک میلیون نفر که از زمان آغاز جنگ به رفح رانده شده اند، غیرقابل تحمل شده است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این کار ادامه پیدا کند. ما اکنون به یک آتش‌بس دائمی نیاز داریم. این جنگ باید پایان یابد.»

آقای بایدن افزایش تلفات در غزه را به شدت محکوم کرد، جایی که مقامات بهداشتی می گویند از زمان شروع جنگ بیش از 28000 نفر کشته شده اند.

آقای بایدن در مورد کشته شدگان گفت: «این دلخراش است. هر زندگی بی گناه در غزه یک تراژدی است.»

اگرچه انتقاد آقای بایدن از جنگ در چهار ماه پس از حمله 7 اکتبر گستاخانه‌تر شده است، اما ایالات متحده نشان نداده است که تغییرات عمده‌ای در سیاست از جمله تعیین شرایط برای کمک نظامی به اسرائیل در نظر دارد.

جان اف. کربی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل با عواقبی در رابطه با روند اقدام نظامی بعدی خود مواجه خواهد شد یا خیر، گفت که او وارد “فرضیه” نخواهد شد.

او گفت که ایالات متحده در تلاش است بر نحوه جنگ اسرائیل تأثیر بگذارد.

او گفت: «لحظه‌هایی بوده و هست که ما فرصت شکل‌دهی به تفکر آنها و تأثیرگذاری بر نحوه اجرای برخی از این عملیات‌ها را داشته‌ایم، و ما از این فرصت استفاده می‌کنیم.» “و این هنوز هم امروز صادق است.”

هم آقای بایدن و هم ملک عبدالله گفتند که مناقشه باید با راه حل دو دولتی پایان یابد.

آقای بایدن گفت: «این را به عنوان یک حامی دیرینه و مادام العمر اسرائیل می گویم. این تنها راه تضمین امنیت اسرائیل در دراز مدت است.»

ملک عبدالله گفت: این تنها راه حلی است که صلح و امنیت را برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها و برای کل منطقه تضمین می کند.

مصر و قطر که به عنوان واسطه بین اسرائیل و حماس عمل می کردند، مذاکرات را برای توقف درگیری و آزادی گروگان های غزه هدایت کردند. دولت بایدن به طور فعال در این مذاکرات شرکت داشته و به طور علنی و پشت پرده برای پیشبرد توافق آتش بس کار کرده است.

روز دوشنبه، آقای بایدن گفت که ایالات متحده در حال کار بر روی یک معامله گروگان گیری با اسرائیل و حماس است که می تواند حداقل شش هفته وقفه ایجاد کند “که ممکن است برای ساختن چیزی دائمی تر زمان ببرد.”

به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، ویلیام جی برنز، رئیس سیا، قرار بود روز سه شنبه برای گفتگو در مورد گروگان ها به قاهره سفر کند.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته علناً پیشنهاد حماس را رد کرد، مقامات اسرائیلی نشان دادند که دولت آنها همچنان برای مذاکره باز است. حتی این واقعیت که این هفته جلسات بیشتری در قاهره برگزار خواهد شد به عنوان یک نشانه مثبت تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *