انتظار می رود که عالی ترین دادگاه سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل در غزه رای دهد: به روز رسانی زنده

دیوان بین المللی دادگستری روز جمعه در مورد درخواست آفریقای جنوبی مبنی بر توقف فوری حمله نظامی اسرائیل به غزه رای خواهد داد. این حکم اولین گام در یک محاکمه گسترده تر است که آیا اسرائیل مرتکب نسل کشی فلسطینیان در منطقه شده است یا خیر.

تصمیمات دادگاه که بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد است، لازم الاجرا است، اما امکانات اجرایی دادگاه محدود است. با این حال، تصمیمی علیه اسرائیل فشارهای مربوط به جنگ بین‌المللی را بر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، افزایش می‌دهد.

در اینجا چیزی است که باید در مورد تصمیم بدانید.

وضعیت چگونه است؟

در این ماه، دولت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه اسرائیل را به “اقدامات و کوتاهی‌هایی” متهم کرد که علیه فلسطینیان در غزه “نسل کشی” بود. وکلای آفریقای جنوبی در سخنانی در مقابل هیئتی متشکل از 17 قاضی گفتند که رهبران و نمایندگان اسرائیل قصد خود را برای ارتکاب نسل‌کشی در بیانیه‌های عمومی اعلام کرده‌اند که نقض قانون اساسی اسرائیل است. کنوانسیون نسل کشی سازمان مللکه اسرائیل نیز یکی از طرفین آن است.

دیوان بین المللی دادگستری پیش از رسیدگی به پرونده نسل کشی اسرائیل در ماه جاری در لاهه قضاوت می کند.اعتبار…Remko De Waal/EPA از طریق Shutterstock

آفریقای جنوبی سخنان مقامات اسرائیلی از جمله وزیر دفاع یوآو گالانت را به عنوان مدرک ارائه کرد که در ماه اکتبر گفت که اسرائیل به طور کامل منطقه را محاصره خواهد کرد زیرا با “حیوانات انسانی” می جنگد. یک وکیل آفریقای جنوبی ویدئویی از سربازان اسرائیلی در حال رقصیدن و آواز خواندن “شهروند بی تفاوت وجود ندارد” را به دادگاه نشان داد و استدلال کرد که نشان می دهد سربازان “کلمات تحریک آمیز” رهبر خود را درک می کنند.

دفاع اسرائیل چیست؟

اسرائیل قاطعانه این اتهام را رد کرد. وکلای این کشور به دادگاه گفتند که ارتش اسرائیل برای محافظت از جان غیرنظامیان تلاش می کند و به غیرنظامیان دو هفته مهلت داد تا شمال غزه را قبل از تهاجم در اواخر اکتبر ترک کنند. آنها همچنین می گویند که پس از مسدود کردن محموله های کمک به غزه در آغاز جنگ، اکنون اجازه می دهند این کمک ها به صورت روزانه ارسال شود.

سربازان اسرائیلی در جریان یک تور با اسکورت نظامی برای خبرنگاران بین المللی در مرکز نوار غزه در ماه جاری عملیات می کنند.اعتبار…آویشگ شعار یاشوو برای نیویورک تایمز

وکلای اسرائیلی می گویند برخی از اظهارات تحریک آمیز رهبران اسرائیل توسط افرادی که هیچ اختیار اجرایی در کارزار نظامی نداشتند بیان شده یا از متن خارج شده است. اسرائيل بيش از 30 دستور محرمانه صادر شده از سوي رهبران دولتي و نظامي را از حالت طبقه بندي خارج كرده است كه به گفته آن، نشان دهنده تلاش اسرائيل براي محدود كردن آسيب به غيرنظاميان است.

اهمیت قضیه چیست؟

به یک معنا، این پرونده یک رویارویی حقوقی بر سر جنگ غزه است که به گفته مقامات اسرائیلی، با حمله حماس در 7 اکتبر که منجر به کشته شدن نزدیک به 1200 نفر، عمدتا غیرنظامی، و گروگان گرفتن نزدیک به 240 نفر شد، آغاز شد. به گفته مقامات بهداشتی اسرائیل، اسرائیل با حملات هوایی و زمینی که منجر به کشته شدن بیش از 25000 نفر در غزه شد، تلافی کرد. سازمان ملل می گوید حدود 70 درصد از کشته شدگان زن یا کودک بودند.

مردم در خان یونس در مقابل سردخانه ای در رفح روز چهارشنبه کشته شدند.اعتبار…فاطمه شبیر/ آسوشیتدپرس

بسیاری از اسرائیلی‌ها این پرونده را بخشی از تلاش‌های چند دهه‌ای برای تبدیل کشور به یک کشور منحوس و تحت نظارت سایر کشورها می‌دانند. رهبران اسرائیل این محاکمه را پوچ خوانده اند و استدلال می کنند که اسرائیل که در پی نسل کشی یهودیان تأسیس شده است، در حال مبارزه با دشمن نسل کشی در حماس است که خواهان نابودی اسرائیل است.

اما بسیاری از فلسطینی ها این پرونده را فرصتی نادر برای اسراییل می دانند تا با موشکافی مواجه شود. آنها استدلال می کنند که ایالات متحده و دیگر متحدان قدرتمند اسرائیل از پاسخگویی، از جمله در قبال شورای امنیت سازمان ملل، محافظت می کنند.

یک تصمیم چه معنایی می تواند داشته باشد؟

انتظار نمی رود دادگاه برای سال ها درباره اتهام نسل کشی تصمیم بگیرد. تصمیمی که در روز جمعه انتظار می‌رود در مورد این است که آیا دستور «اقدامات موقت» را در حالی که پرونده ادامه دارد، می‌دهد و از اسرائیل می‌خواهد اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای اطمینان از عدم وقوع نسل‌کشی در آینده و توقف «آسیب جدی و غیرقابل جبران بیشتر» به اسرائیل انجام دهد. مردم فلسطین

از آنجایی که اسرائیل در دادگاه از خود دفاع می کند، کارشناسان حقوقی معتقدند رد هر تصمیم دادگاه برای اسرائیل ممکن است دشوارتر باشد. اما اسرائیل پیش از این یافته‌های دادگاه را نادیده گرفته است: در سال 2004، دادگاه نظری غیرالزام‌آور صادر کرد مبنی بر اینکه سد امنیتی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی غیرقانونی است و باید برداشته شود. بیست سال بعد، سیستم دیوارها و حصارها هنوز پابرجاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *