اسرائیل منتظر پاسخ حماس به طرح آتش بس است: به روز رسانی زنده

یک ساختمان در رفح غزه روز یکشنبه فروریخت.اعتبار…هیثم عماد/EPA از طریق Shutterstock

در حالی که آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای جلب حمایت از چنین توافقی به منطقه بازگشت، اسرائیل روز دوشنبه انتظار داشت مقامات حماس به پیشنهاد پایان دادن به خصومت ها در نوار غزه و آزادی گروگان های باقی مانده در نوار غزه پاسخ دهند.

الاقصی، یکی از رسانه های وابسته به حماس، روز یکشنبه گزارش داد که حماس یک هفته پس از تدوین این پیشنهاد همچنان در حال انجام رایزنی است. رهبران این گروه قبلاً اشاره کرده بودند که اگرچه نمایندگان ایالات متحده، مصر و قطر به دنبال نقاط مشترک هستند، شکاف های قابل توجهی بین دو طرف باقی مانده است.

آقای بلینکن، که در ابتدا قرار بود از عربستان سعودی دیدن کند، امیدوار است که مذاکرات در مورد یک سری توافقات به هم پیوسته برای پایان دادن به جنگ در غزه را پیش ببرد و توافق برای آزادی گروگان ها محور اصلی این تلاش خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی پرزیدنت بایدن، یکشنبه در برنامه «رودرروی ملت» شبکه سی‌بی‌اس گفت که «توپ در زمین حماس است».

وی افزود که توافقی که گروگان ها را آزاد می کند، جنگ را متوقف می کند و اطمینان می دهد که کمک های بشردوستانه به غزه می رسد از اهمیت “بسیاری” برخوردار است.

آقای سالیوان گفت: “ما برای این کار بی وقفه فشار خواهیم آورد، همانطور که رئیس جمهور انجام داده است، از جمله از طریق گفتگوهای اخیر با رهبران مصر و قطر، واسطه های مرکزی ما در این تلاش ها.”

حملات حماس به رهبری حماس در 7 اکتبر، زمانی که مقامات اسرائیلی گفتند نزدیک به 1200 نفر کشته و بیش از 200 نفر گروگان گرفته شدند، باعث جنگ با اسرائیل و جرقه بحران گسترده تری در خاورمیانه شد. اسرائیل به سمت اعضای حزب الله لبنان تیراندازی کرد و شبه نظامیان حوثی که کنترل بخشی از یمن را در دست دارند به کشتی هایی که به کانال سوئز رفت و آمد می کردند آتش گشودند.

سایر شبه نظامیان مورد حمایت ایران نیز حملاتی را به پایگاه های ایالات متحده در منطقه انجام دادند. از جمله حمله اخیر در اردن که سه سرباز آمریکایی را کشت.

ایالات متحده به حملات حوثی‌ها با حملات مکرر از جمله روز یکشنبه و به حمله اردن در آخر هفته با یک سری حملات نظامی جداگانه علیه نیروها و شبه‌نظامیان ایرانی که از آنها در هفت منطقه در سوریه و عراق پشتیبانی می‌کنند، پاسخ داد. مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفتند که انتقام‌جویی بیشتر علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هنوز برنامه‌ریزی شده است.

اما آقای سالیوان گفت که او معتقد است که این تلاش‌ها جدای از مذاکرات با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس است که هر دو طرف از توقف یک هفته‌ای در نوامبر دور مانده بودند.

وی گفت: «ما معتقدیم گام‌هایی که در روز جمعه برداشتیم و اقداماتی که در شب گذشته علیه حوثی‌ها برداشتیم، به مذاکرات مربوط به گروگان‌گیری مرتبط نیست. و ما معتقدیم که اکنون بر عهده حماس است که به این پیشنهاد جدی پاسخ دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *