اسرائیل قول داد که به مبارزه با حماس در غزه ادامه دهد

رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل صدمین روز از جنگ علیه حماس در غزه را در آخر هفته جشن گرفتند و قول دادند که تا پیروزی ادامه دهند، زیرا در انتظار صدور حکم احتمالی از عالی ترین دادگاه جهان علیه حمله ویرانگر ارتش اسرائیل هستند.

به گفته مقامات اسرائیلی، در حمله 7 اکتبر به اسرائیل به رهبری حماس، حدود 1200 نفر که بیشتر آنها غیرنظامی بودند جان خود را از دست دادند. به گفته مقامات بهداشت غزه، جنگ تلافی جویانه اسرائیل علیه حماس در غزه بیش از 23000 فلسطینی را که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته است.

بیانیه‌های اسرائیل با هشدار درباره درگیری طولانی‌مدت، عدم تطابق فزاینده بین درک داخلی از زمان و اهداف جنگ و بی‌شکیبایی فزاینده بین‌المللی نسبت به عمیق‌تر شدن بحران انسانی در غزه را آشکار کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شنبه شب در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت: «ما جنگ را تا پایان ادامه خواهیم داد – تا زمانی که به پیروزی کامل دست یابیم، تا زمانی که به تمام اهداف خود برسیم. غزه را امن کنند.” هدف آنها این بود که “دیگر هرگز تهدیدی برای اسرائیل ایجاد نکنند.”

وی با لحنی سرسختانه با اشاره به دادگاه عالی سازمان ملل که در آن اسرائیل توسط آفریقای جنوبی به نسل کشی علیه فلسطینیان متهم شد، افزود: «هیچ کس ما را متوقف نخواهد کرد، نه لاهه، نه محور شرارت، نه هیچ کس دیگری». در غزه

قضات دادگاه هفته گذشته یک جلسه استماع دو روزه را شنیدند و اکنون تصمیم خواهند گرفت که آیا از اسرائیل بخواهند تا اقدامات موقتی مانند توقف درگیری را در حالی که شایستگی ادعای نسل کشی را در نظر می گیرند، اتخاذ کند یا خیر. هیچ تاریخی برای اعلام این تصمیم تعیین نشده است و به هر حال دادگاه امکانات کمی برای اجرای تصمیمات خود دارد.

آقای نتانیاهو همچنین به ایران و گروه های نیابتی آن از جمله حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن اشاره کرد که اقدامات نظامی آنها در همبستگی با حماس چشم انداز یک درگیری گسترده تر را افزایش می دهد.

نتانیاهو با اذعان به اینکه برچیدن حماس در غزه «زمان می‌برد»، به نظر می‌رسد که به همان اندازه بر تقویت روحیه در داخل کشور تمرکز کرده است تا مقابله با انتقادات بین‌المللی از جنگ.

او با توسل به بدبینانی که فکر می کنند هدف دولت اسرائیل از نابودی حماس، گروه شبه نظامی که 16 سال غزه را کنترل کرده است، غیرواقعی است، گفت: ممکن است، لازم است و ما آن را انجام خواهیم داد.

با افزایش تلفات در غزه، درخواست های بین المللی برای آتش بس نیز افزایش یافت. اکثریت جمعیت 2.2 میلیون نفری غزه آواره داخلی هستند و سازمان ملل متحد هشدار داده است که نیمی از جمعیت غزه در معرض خطر گرسنگی هستند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس سازمان ملل که مسئول آوارگان فلسطینی است، گفت: «مرگ دسته جمعی، ویرانی، آوارگی، گرسنگی، از دست دادن و اندوه ۱۰۰ روز گذشته، بشریت مشترک ما را لکه دار کرده است. او در بیانیه ای گفت.

سپهبد هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، شنبه شب در یک بیانیه تلویزیونی گفت که اسرائیل درگیر یک “جنگ عادلانه بی سابقه” است. وی گفت: طرح های نظامی برای ادامه مبارزه با حماس و افزایش فشار بر آن تصویب شده است که منجر به انحلال این گروه و بازگشت گروگان های گرفته شده در حمله 7 اکتبر به اسرائیل می شود.

وی خواستار صبر و شکیبایی شد و گفت: دستیابی به این اهداف پیچیده است و زمان زیادی می برد.

به گفته مقامات اسرائیلی، بیش از 130 نفر از 240 نفری که در روز 7 اکتبر به غزه قاچاق شدند، هنوز در این منطقه هستند، اما گمان نمی رود همه آنها زنده باشند.

اسامه حمدان، سخنگوی حماس در بیروت، روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که حماس “از زندانیان غیر نظامی در غزه مراقبت می کند” و تنها خطر جان آنها “نتانیاهو و ارتش او” است.

نگرانی عمومی در مورد گروگان ها در اسرائیل روز به روز افزایش می یابد.

روز یکشنبه، یک روز کاری در اسرائیل، دانشگاه‌ها، بسیاری از مشاغل، شوراهای محلی و مؤسسات عمومی در همبستگی با گروگان‌ها تعطیلی کاری 100 دقیقه‌ای داشتند.

ده ها هزار اسرائیلی در راهپیمایی شنبه شب در تل آویو در حمایت از گروگان ها و خانواده هایشان شرکت کردند. تعداد زیادی از تظاهرکنندگان بزرگراه اصلی بین شهری را مسدود کردند و خواستار آزادی فوری اسرا از سوی دولت شدند.

جاناتان دکل چن، پسرش ساگی، شهروند آمریکایی، در 7 اکتبر به گروگان گرفته شد، گفت: “ما عمیقا نگران هستیم که تصمیم گیرندگان ما به جای گذاشتن گروگان ها در جعبه ها، اولویت را برای زنده نگه داشتن گروگان ها به خانه قرار نمی دهند.”

هواده سعد، آمیرا هاروداو رونی کارین رابین به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *