ماری لوئیز اتا، قهرمان بی سر و صدا یونیون برلین در لیگ قهرمانان اروپا

در این فصل، ورزشی این فیلم پس از یونیون برلین، یک باشگاه بوندسلیگا از آلمان شرقی سابق است که کمتر از 20 سال پیش در سطح منطقه ای فوتبال بازی می کرد، در اولین سفر خود به لیگ قهرمانان اروپا برای سریال Iron In The Blood ما.

عمیق تر برو

آیا لیگ برتر همچنان در مسیر کسب یک مکان اضافی در لیگ قهرمانان قرار دارد؟


در حالی که بازیکنان یونیون برلین از تونل پایین می‌رفتند و سکوهای استادیوم شهرداری براگا با آهنگ آخرین آهنگ بر روی سیستم PA خالی می‌شد، ماری لوئیز اتا برای لحظه‌ای به تنهایی در لبه زمین ایستاد و در فکر فرو رفت.

یونیون دومین امتیاز متوالی خود در لیگ قهرمانان را از دست داده بود. این خبر خوبی بود

خبر بد این بود که یونیون با بی دقتی مقابل تیمی که بیش از یک ساعت 10 نفره بازی کرد، برتری را هدر داد و امیدهای باشگاه بوندسلیگا برای سوم شدن در گروه C و صعود به مرحله حذفی لیگ اروپا را پشت سر گذاشت. یک نخ

علاوه بر این، روند بدون برد یونیون به 16 مسابقه در تمامی رقابت ها افزایش یافت و پس از مساوی کردن براگا، شکنندگی ذهنی تیم به طرز دردناکی آشکار شد. برای مدتی به نظر می رسید که براگا یک بازیکن اضافی دارد.

ایتا در مورد این موضوع چیزهای زیادی برای فکر کردن داشت.

اما داستان دیگری برای درک Eta وجود داشت: این زن 32 ساله با تبدیل شدن به اولین زنی که بخشی از تیم مربیگری در مسابقات لیگ قهرمانان مردان بود، تاریخ ساز شد.

اتا که نزدیک به دو هفته قبل از اینکه یونیون و مدیر قدیمی آنها، اورس فیشر توافق کنند، به نقش دستیار موقت ارتقا پیدا کند، پیشروی تعداد اندک اما رو به رشد زنان شاغل در فوتبال مردان بوده است.

حضور نناد بیلیکا، سرمربی جدید اتحادیه روی نیمکت، برای زنی که از دوران کودکی به فوتبال علاقه داشت، یک پیروزی شخصی و نقطه عطفی برای این ورزش بود.


«انتصاب یک زن یک تصمیم آگاهانه نیست. دیرک زینگلر، رئیس انجمن گفت: این تقریباً این تصمیم را بی اعتبار می کند. او یک مربی فوتبال کاملاً ماهر است و من دقیقاً او را چه زن و چه مرد می بینم.

از نظر زینگلر، تشویق اتا برای متعهد شدن به تیم اصلی یونیون، بی‌معنی بود. از مارکو گروته، مربی زیر 19 سال باشگاه، پس از ترک فیشر پس از 5 سال کار، به طور موقت تیم اصلی را برعهده گرفت و اتا دستیار گروته بود.

منطق ایتا را که از آوریل مجوز حرفه ای یوفا را در اختیار دارد و از زمان بازنشستگی از فوتبال در سن 26 سالگی مربیگری تیم های جوانان وردربرمن و اتحادیه فوتبال آلمان را برعهده داشته است، باید در کنار گروته قدم بگذارد.


اتا روز چهارشنبه تاریخ ساز اتحادیه برلین بود (اکتاویو پاسوس/گتی ایماژ)

با این حال، به زودی مشخص شد که همه افراد خارج از اتحادیه آن را اینطور نمی‌دانستند.

حکایت از آن داشت که وقتی مجله کیکر خبر نقش جدید ایتا را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، کامنت ها را خاموش کرد.

دیدگاه های قدیمی (گاهی اوقات این روشی مودبانه برای بیان آن است) هنوز در فوتبال بسیار پرطرفدار است، به خصوص در رسانه های اجتماعی، جایی که برخی فکر می کنند او باید بهترین فرد برای نقش کمک مربی موقت در یونیون باشد. به جای بهترین فرد

مایک بارتل، مدیر عامل آژانس مدیریت یورو اسپورت و نماینده سابق روبرت لواندوفسکی، مهاجم بارسلونا، از جمله کسانی بود که این دیدگاه را داشت.

بارتل در پستی در شبکه های اجتماعی که باعث شد یکی از مشتریان اصلی خود رابطه خود را با او پایان دهد، یونیون برلین را متهم کرد که با انتقاد از اتا، که در دوران بازی خود با توربین پوتسدام قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، فوتبال آلمان را “مضحک به نظر می رساند”. نقش او در تیم اصلی.

بارتل در پاسخ به بیانیه یونیون در مورد اتا در توییتر، این مطلب را به اشتراک گذاشت: «یونیون باید یک کمک مربی در رختکن باشد؟ لطفا فوتبال آلمان را مایه خنده قرار ندهید. همین الان کافی بود که سلسله مراتب تیم با نقل و انتقالات کاملاً به هم بخورد.»

معلوم شد که بارتل از احساسات بازیکنان خود بی خبر بود چه برسد به نظرات زینگلر و یونیون برلین.

اگرچه بارتل بعداً به دلیل واکنش منفی پیام را حذف کرد و پیام دیگری ارسال کرد: “باید این را دوباره بیان کنم. ایجاد مشکل در مورد کمک مربی به اتحادیه کمک نمی کند تا نظم را به سلسله مراتب تیم ویران شده بازگرداند” – آسیب وارد شده است.

کوین شاد، مهاجم 22 ساله آلمانی و مهاجم برنتفورد قرارداد خود را با بارتل فسخ کرد.

شاد گفت: “من راه خود را از مدیرم جدا کردم زیرا کاملاً با نگرش ها و دیدگاه های او موافق نیستم.” من طرفدار باز بودن، برابری و تنوع هستم. من هم می‌خواهم احساس کنم که در این راه نماینده هستم.»

بارتل بعداً عذرخواهی کرد و گفت هرگز قصد من این نبود که خانم ایتا را در کانون پیام خود قرار دهم یا او را بدنام کنم. اما در مصاحبه با کیکر، او گفت که معتقد است یونیون در تلاش است تا “مطبوعات خوب تولید کند و حواس خود را از اشتباهات خود منحرف کند.” به عبارت دیگر، معرفی ایتا نوعی شیرین کاری تبلیغاتی بود.

این هفته مشخص شد که بارتل یک مشتری دیگر را از دست داده است: ماکسیمیلیان بیر مهاجم با استعداد هوفنهایم و تیم ملی زیر 21 سال آلمان. Beier در مورد دلایل تغییر مدیر صحبت نکرد، اما مردم نقاط را به هم وصل خواهند کرد.

جای تعجب نیست که یونیون در دو هفته گذشته با درخواست های مصاحبه برای Eta غرق شده است. جای تعجب نیست که ایتا در حال حاضر نمی خواهد چیزی بگوید. او به مسئولان باشگاه تاکید کرد که کمک مربیان معمولا با رسانه ها صحبت نمی کنند.

در عوض، اتا بی سر و صدا به کار خود در زمین تمرین و روزهای مسابقه ادامه داد. او در جریان گرم کردن مقابل براگا بر روی توپ نظارت داشت و در خلال استراحت در نیمه اول به کوین ولاند توصیه تاکتیکی کرد. او دیگران را وادار می کند که از طرف او به سؤالات پاسخ دهند.

ماری-لوئیز-ایتا


اتا در حال گرم کردن برای اتحادیه برلین (اکتاویو پاسوس/گتی ایماژ)

گروت قبل از بازی شنبه بوندسلیگا مقابل آگسبورگ، زمانی که ولان گل تساوی دقیقه 88 را به ثمر رساند تا یونیون را از انتهای جدول بردارد و به 9 شکست متوالی لیگ پایان دهد، گفت: “همکاری با ماری لوئیز اتا”. ” . “هیچ تفاوت بزرگی وجود ندارد. ما کاملاً در حال تقسیم هستیم.”

هنگامی که از گروت در مورد اهمیت جنسیت پرسیده شد، پاسخ داد: «در غرفه مربیگری، همه چیز در مورد هماهنگی انسانی است. برای من مهم نیست که کسی کمی بلندتر باشد، شاید شکم بزرگتری داشته باشد، یا چه پیراهنی پوشیده است، موهای بلند یا کوتاه.»

بازی آگسبورگ نقطه عطفی برای اتا و بوندسلیگا بود.

جولیا سیمیچ، مفسر تلویزیون و بازیکن سابق تیم ملی آلمان گفت: بالاخره روزی رسید که ما یک زن را در عرصه فوتبال مردان ببینیم. او مطمئناً تخصص لازم برای ایفای این نقش را دارد.»

اگرچه گروته پس از انتصاب بیلیکا در روز یکشنبه به پست زیر 19 سال بازگشت، یونیون اعلام کرد که اتا تا زمانی که کمک مربی سباستین بونیگ، که به دلایل شخصی در مرخصی تمدید شده است، به وظایف خود بازگردد، به تمرینات خود با تیم اصلی ادامه خواهد داد.


زنان قبلاً در تیم‌های مردان نقش‌های ارشد داشتند، اما عموماً در سطح حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای پایین‌تر فعالیت می‌کردند.

زمانی که همکار من الیور کی در مورد تصمیم لیگ دو فارست گرین روورز برای انتصاب هانا دینگلی به عنوان سرمربی موقت در تابستان گذشته نوشت، چندین نمونه مشابه را که در چند دهه گذشته به عقب باز می‌گردد، از جمله مورد ایمکه ووبن‌هورست ذکر کرد.

در سال 2018، BV Cloppenburg که در لیگ پنجم آلمان شرکت می کرد، Wubbenhorst را به عنوان سرمربی منصوب کرد. او پیش از این در تیم بانوان باشگاه بازی کرده بود و اتفاقا اتا یکی از هم تیمی های او بود.

از این نظر، ووبن هورس نه تنها بینشی نسبت به اتا به عنوان یک شخص (“بسیار آرام”) و یک بازیگر (“بسیار باهوش”)، بلکه به جهانی که در آن قدم می گذارد نیز دارد. بار.

در کلوپنبورگ، یک بار از ووبن هورست پرسیده شد که آیا بازیکنان هنگام ورود به رختکن مجبور می شوند خود را بپوشانند. او با کنایه پاسخ داد: البته نه، من یک حرفه ای هستم، تیم را بر اساس اندازه آلت تناسلی انتخاب می کنم.

ووبن هورست که اخیرا صحبت کرد، در مصاحبه با دویچه وله هفته گذشته در مورد چالش هایی که زنانی مانند اتا در بازی مردان با آن روبرو هستند، صادقانه صحبت کرد.

او توضیح داد که وقتی مربی زن شدی، بازیکنان «از همان ابتدا تحت تأثیر حرفه شما قرار نگرفتند»، به این موضوع اشاره کرد که فوتبال در اروپا «بازی مردانه» است و گفت که تغییرات قابل توجه زمان بر است.

ووبن هورست گفت: “وقتی اولین نفری هستید که کاری را انجام می دهید سخت است زیرا رسانه ها به هر کلمه ای که می گویید نگاه می کنند … اما وقتی نفر دوم یا سوم باشید این کار بسیار آسان تر خواهد بود.” مدیریت باشگاه باید ببیند که این کار جواب می دهد.

مسیر اتا آسان نبود. او ماه گذشته در مصاحبه ای با یوفا در مورد سفر مربیگری اش قبل از صعودش به یونیون گفت: “من متوجه شده ام که برخی افراد با من متفاوت از قبل رفتار می کنند و همیشه راحت نیست.”

اما من همیشه سعی کردم به آن فکر نکنم و روی چیزهای مهم تمرکز کنم. من همیشه سعی کرده ام روی این واقعیت تمرکز نکنم که یک زن هستم. این در مورد زنان یا مردان یا اینکه آیا یک مرد برای تیم زنان خوب است، نیست. “این همیشه در مورد تنوع است.”


ماری لوئیز اتا با سرمربی موقت مارکو گروته (بوریس استروبل/گتی ایماژ)

به گزارش گروت، اتا با ورود به یونیون در تابستان به سرعت مورد قبول بازیکنان زیر 19 سال یونیون قرار گرفت و گفته می شود که وضعیت در بین تیم اصلی باشگاه فرقی نمی کند.

با توجه به واکنش گسترده تر، شاید سوال مهم تر این باشد که آیا آلمان آماده پذیرش مربی زن در این سطح است؟

استفان اورسفلد، خبرنگار ntv.de می گوید: «آلمان قطعا آماده است. “شما باید هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی می بینید کنار بگذارید. ما قبلا در لیگ های دوم مربیان زن داشتیم اما موفق نبودند. اما او (اتا) تمام مهارت‌ها را دارد، او تمام درس‌هایی را که مربیان مرد انجام دادند، خواند.

اگر با افراد باشگاه صحبت کنید، آنها معتقدند که او می تواند این کار را انجام دهد. شما باید به آنها اعتماد کنید. “پس چرا به یک زن در این تجارت اعتماد نمی کنید؟

«فرهنگ در حال تغییر است. این را در تلویزیون می بینید. الان همه جا متخصص زن داریم. فوتبال در جریان است. دو مانع نهایی وجود دارد: زنان مربی بازی مردان و بازیکنان همجنس گرا که ساکت می مانند. اینها آخرین موانعی هستند که باید برای دیدن فوتبال به قرن بیست و یکم غلبه کرد.»

(عکس ها: گتی ایماژ؛ گرافیک: سام ریچاردسون)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *