سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI توسط هیئت مدیره شرکت برکنار شد

OpenAI در بیانیه ای اعلام کرد سام آلتمن، مدیر ارشد اجرایی OpenAI که به چهره رونق هوش مصنوعی در صنعت فناوری تبدیل شده است، توسط هیئت مدیره آن از شرکت اخراج شده است. پست وبلاگ بعدازظهر جمعه

این حرکت منجر به تجدید ساختار در OpenAI، یک شرکت هوش مصنوعی پیشگامانه و سازنده چت بات محبوب ChatGPT شد. به گفته این شرکت، میرا موراتی، که قبلاً مدیر ارشد فناوری OpenAI بود، به عنوان مدیر عامل موقت منصوب شده است. ساعاتی بعد، رئیس شرکت، گرگ براکمن، گفت که کسب و کار را ترک می کند.

“خروج آقای آلتمن به دنبال یک فرآیند بررسی مشورتی توسط هیئت مدیره انجام شد که به این نتیجه رسید که او به طور مداوم در ارتباطات خود با هیئت مدیره ضعیف بوده است و این امر مانع از توانایی هیئت مدیره در انجام مسئولیت هایش می شود.” گفت. هیئت مدیره دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارد.

ترک OpenAI یک سقوط خیره کننده برای آقای آلتمن 38 ساله است که در سال گذشته به یکی از برجسته ترین مدیران صنعت فناوری و همچنین یکی از جذاب ترین شخصیت های آن تبدیل شده است. پاییز گذشته، OpenAI ChatGPT را راه‌اندازی کرد و یک شوق هوش مصنوعی در صنعت را آغاز کرد.

فراتر از بیانیه، مشخص نیست که چه چیزی منجر به تصمیم هیئت مدیره شده است. آقای آلتمن بلافاصله برای اظهار نظر در تماس نبود. او در پستی در X، که قبلاً توییتر نامیده می شد، نوشت: «من عاشق زمانم در Openai بودم. این برای شخص من و امیدوارم برای جهان تا حدودی دگرگون کننده بوده است. مهمتر از همه، کار کردن با چنین افراد با استعدادی را دوست داشتم. در مورد آنچه در آینده اتفاق می افتد، چیزهای بیشتری برای گفتن خواهم داشت.»

در پستی برای X در عصر جمعه، آقای براکمن گفت که او و آقای آلتمن هیچ هشداری در مورد تصمیم هیئت مدیره نداده اند. او نوشت: “من و سام از اقدامات امروز هیئت مدیره شوکه و غمگین هستیم.” ما هنوز در تلاشیم تا بفهمیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است.»

به گفته آقای براکمن، از آقای آلتمن خواسته شد تا ظهر روز جمعه در یک جلسه ویدیویی با هیئت مدیره شرکت کند و بلافاصله اخراج شد. آقای براکمن گفت که با وجود اینکه رئیس هیئت مدیره است اما در این جلسه هیئت مدیره شرکت نکرده است.

او گفت که هیئت مدیره دقایقی بعد از اخراج آقای آلتمن به او اطلاع داده است. تقریباً در همان زمان، هیئت مدیره یک پست وبلاگ منتشر کرد.

آقای آلتمن، یک کارآفرین قدیمی فناوری، در سال 2015 با حمایت مالی ایلان ماسک به تأسیس OpenAI کمک کرد. او شرکت کوچک سانفرانسیسکو را به منطقه‌ای محدود هدایت کرده است که میلیاردها دلار از سوی مایکروسافت و یک رهبر فناوری که غول‌های سیلیکون ولی مانند گوگل به آن غبطه می‌خورند، تامین می‌شود. و متا، شرکت مادر فیس بوک.

آقای آلتمن همچنین به سخنگوی تغییر صنعت فناوری به سمت هوش مصنوعی تبدیل شده است و در مقابل کنگره و قانونگذاران و قانونگذاران تأثیرگذار در سراسر جهان شهادت داده است. بسیاری در صنعت بر این باورند که هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تغییر فناوری در نسل‌ها است و هیچ‌کس به اندازه آقای آلتمن برای برانگیختن علاقه به این موضوع کاری نکرده است.

عصر پنجشنبه، آقای آلتمن در رویدادی در اوکلند، کالیفرنیا شرکت کرد، جایی که او در مورد آینده هنر و هنرمندان بحث کرد، حالا که هوش مصنوعی می تواند به تنهایی تصاویر، ویدئو، صدا و سایر اشکال هنری تولید کند. او بارها گفته است که او و شرکت به همکاری با هنرمندان و کمک به اطمینان از روشن شدن آینده آنها ادامه خواهند داد، بدون اینکه نشانی از ترک OpenAI داشته باشد.

در اوایل روز، لورن پاول جابز، بنیانگذار و رئیس Emerson Collective، به همراه مدیران متا و گوگل در اجلاس مدیر عامل همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو شرکت کردند.

آقای براکمن، که به همراه آقای آلتمن به ایجاد OpenAI کمک کرد، در پستی در X گفت که در حال ترک است. این شرکت اوایل روز گذشته اعلام کرده بود که او از ریاست هیئت مدیره کناره‌گیری می‌کند اما همچنان به عنوان رئیس هیئت مدیره باقی می‌ماند و به مدیر اجرایی گزارش می‌دهد.

آقای براکمن با تماس تلفنی از اظهار نظر خودداری کرد. از همان روزهای اولیه OpenAI، او در شکل دادن به ماموریت و عملیات روزانه آن نقش اساسی داشت.

هنگامی که OpenAI در نوامبر گذشته ChatGPT را راه اندازی کرد، ربات چت صدها میلیون کاربر را جذب کرد. او با روشی که به سؤالات پاسخ می داد، شعر می سرود و تقریباً در مورد هر موضوعی که برایش پیش می آمد بحث می کرد، مردم را شگفت زده می کرد.

پس از موفقیت ربات چت، صنعت فناوری گسترده‌تر از فناوری‌های به اصطلاح مولد هوش مصنوعی استفاده کرده است که می‌تواند متن، تصاویر و سایر رسانه‌ها را به تنهایی تولید کند. این فناوری‌ها که حاصل بیش از یک دهه تحقیق در شرکت‌هایی مانند OpenAI و Google هستند، آماده هستند تا همه چیز را از برنامه‌های ایمیل گرفته تا موتورهای جستجوی اینترنتی و معلمان دیجیتال را دوباره اختراع کنند.

OpenAI در حال مذاکره برای بستن دور جدیدی از تامین مالی است که ارزش شرکت را بیش از 80 میلیارد دلار می‌کند (تقریباً سه برابر ارزش آن در سال گذشته)، و مشخص نیست که خروج آقای آلتمن چه معنایی برای این مذاکرات خواهد داشت.

اما اخراج او ضربه ای به مایکروسافت بود که 13 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد و 49 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشت. ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، امسال از یک طرح جامع برای استفاده از فناوری توسعه‌یافته در OpenAI در تقریباً هر محصول مایکروسافت، از موتور جستجوی بینگ گرفته تا نرم‌افزار تجاری پرکاربرد، رونمایی کرد. آقای آلتمن در یک رویداد مطبوعاتی به او پیوست تا برنامه ها را اعلام کند.

مایکروسافت بعد از ظهر جمعه اعلام کرد که قصد دارد به همکاری نزدیک با OpenAI ادامه دهد. آقای نادلا گفت: اصطلاح او گفت که توافق بلندمدت این شرکت با OpenAI به مایکروسافت “دسترسی کامل به همه چیزهایی که برای ارائه برنامه نوآوری خود نیاز داریم و یک نقشه راه محصول هیجان انگیز” می دهد. او افزود که این شرکت به “مشارکت ما، میرا و تیم” متعهد است.

پس از اعلام خبر خروج آقای آلتمن، قیمت سهام مایکروسافت در 30 دقیقه پایانی معاملات بیش از 1 درصد کاهش یافت.

خانم موراتی در پیامی به کارمندان OpenAI که توسط نیویورک تایمز مشاهده شد، گفت که روز جمعه با آقای نادلا و مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، کوین اسکات، صحبت کرده و گفته است که به حمایت از OpenAI ادامه می‌دهند.

او نوشت: «اکنون در نقطه‌ای مهم هستیم که ابزارهای ما به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسعه‌دهندگان فعالانه پلتفرم‌های ما را بهبود می‌بخشند، و سیاست‌گذاران در حال بحث و گفتگو درباره بهترین راه‌ها برای تنظیم این سیستم‌ها هستند. این مهمتر از همیشه است که ما متمرکز، مصمم و به ارزش های اصلی خود وفادار بمانیم.»

هیئت مدیره چهار نفره OpenAI متشکل از محققان محترم هوش مصنوعی، مدیران فناوری و کارشناسان سیاست هوش مصنوعی، از جمله Ilya Sutskever، دانشمند ارشد و یکی از بنیانگذاران شرکت، و Adam D’Angelo، رئیس پرسش و پاسخ است. سایت Quora. اعضای هیئت مدیره نمی توانند بلافاصله برای اظهار نظر تماس بگیرند.

کارمندان فعلی و سابق OpenAI از این خبر شوکه شدند. همین اواخر صبح جمعه، آنها در مورد آقای آلتمن صحبت می کردند که انگار آینده ای طولانی در شرکت دارد. محققان، کارآفرینان و سرمایه گذاران خارج از شرکت به همان اندازه شگفت زده شدند. بسیاری در تلاش بودند تا بفهمند چرا هیئت مدیره OpenAI این تصمیم را گرفته است.

جک آلتمن، یکی از برادران کوچک‌تر آقای آلتمن و مدیر عامل شرکت نرم‌افزار تجاری Lattice، از برادرش در X دفاع کرد.

او نوشت: “مهمتر از اینکه یکی از باهوش ترین و تاثیرگذارترین افرادی باشید که صنعت ما تا به حال داشته است”، “سام یکی از سخاوتمندترین و دلسوزترین افرادی است که من می شناسم. من هرگز کسی را ندیده ام که بیشتر از اطرافیانش حامی و روحیه بخش باشد. برادر مغرورتر نمی توانست وجود داشته باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *