در اینجا آنچه می دانیم درباره مذاکرات گروگان گیری اسرائیل و حماس است

پس از هفته ها مذاکره، مقامات اسرائیل و حماس بامداد چهارشنبه اعلام کردند که با آتش بس کوتاه در غزه و آزادی 50 نفر از حدود 240 گروگان گرفته شده توسط این گروه مسلح در 7 اکتبر موافقت کرده اند.

در تصمیم رژیم صهیونیستی که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد، آمده است که دولت وی «چارچوب» آزادی گروگان ها را به مدت چهار روز تصویب کرده و در این مدت خصومت ها به حالت تعلیق درآمده است. کمتر از یک ساعت بعد، حماس اعلام کرد که با آتش بس و آزادی گروگان ها در ازای آزادی اسرای فلسطینی در اسارت اسرائیل موافقت کرده است.

قطر، میانجی ارشد مذاکرات، توافق را تایید کرد و گفت که زمان شروع آتش بس ظرف 24 ساعت اعلام خواهد شد.

در اینجا چیزی است که ما در مورد معامله می دانیم:

  • آتش بس چهار روزه طولانی ترین توقف درگیری ها از 7 اکتبر خواهد بود. در این وقفه، زنان و کودکان به مدت چهار روز آزاد خواهند شد. اسرائیل اعلام کرد که به ازای هر 10 گروگان آزاد شده توسط حماس، آتش بس را یک روز تمدید می کند. یک مکث می‌تواند برای 2.2 میلیون غیرنظامی غزه که بیش از دو سوم آنها آواره شده‌اند و با کاهش ذخایر آب و غذا تا مرز بقا رانده شده‌اند، آرامش ایجاد کند.

  • اسرائیل گفت که 50 زن و کودک در “مرحله اول” آزادی گروگان ها آزاد خواهند شد. دولت اسرائیل آشکارا مواضع تند علیه گروگان ها اتخاذ کرده و بارها اعلام کرده است که تا آزادی اسرا آتش بس برقرار نخواهد شد. یک مقام اسرائیلی گفت که برخی در دولت خواستار آزادی همه گروگان ها در اسرع وقت هستند. با این حال، در مذاکراتی که پشت درهای بسته برگزار شد، به نظر می رسد که موضع اسرائیل جای مانور دارد. اسرائیل گفت که توافقی که اوایل روز چهارشنبه اعلام شد، “مرحله اول” به سمت هدف بازگرداندن همه گروگان ها به خانه بود.

  • حماس اعلام کرد 150 اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد و کمک های بیشتری به غزه اجازه داده خواهد شد. حماس پیشتر اعلام کرده بود که خواستار آتش بس کامل و آزادی تمامی اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل است و به عنوان یک شرط جدید به بیمارستان های در حال فروپاشی غزه سوخت می افزاید. این گروه روز چهارشنبه گفت که یک «آتش‌بس بشردوستانه» حاصل شده است که بر اساس آن صدها کامیون کمک و سوخت برای نیازهای بشردوستانه اجازه ورود به منطقه در طول مدت آتش‌بس را داده‌اند. وی گفت: با وجود آتش بس، دستان ما هوشیار خواهند بود.

  • گروگان ها حداقل تا روز پنجشنبه آزاد نخواهند شد. به گفته مقامات اسرائیلی، قضات اسرائیلی باید هر گونه چالش قانونی را بررسی کنند و به گفته مقامات اسرائیلی، وضعیت احتمالا تا زمانی که آتش‌بس لازم الاجرا نشود، ناپایدار باقی خواهد ماند. قطر گفت این وقفه چهار روزه “می تواند تمدید شود”.

ویکتوریا کیم به گزارش دهی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *