آیا ارزهای دیجیتال مانند سهام و اوراق قرضه هستند؟ دادگاه ها به پاسخ نزدیک تر می شوند.

برای بیش از یک دهه، پیشگامان صنعت کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال را به عنوان یک شاخه جایگزین از امور مالی پیش بینی کرده اند، صنعتی که خارج از دسترس بانک های بزرگ و تنظیم کننده های دولتی عمل می کند.

اما از آنجایی که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتر رایج تر شده اند، صنعت کریپتو با تصمیم دادگاه عالی سال 1946 در تضاد قرار گرفته است که چیزی به نام تست هوی (Howey Test) را ایجاد کرد. همان قوانین سختگیرانه سهام و اوراق قرضه

در سال‌های اخیر، تنظیم‌کننده‌ها از این پیشینه قانونی استفاده کرده‌اند تا استدلال کنند که ارزهای دیجیتال فقط امنیت دیگری هستند، مانند سهام اپل یا جنرال موتورز. صنعت کریپتو در ایالات متحده با مشکل مواجه شده است و آن را در یک منطقه خاکستری قانونی با آینده نامشخص قرار داده است.

این اختلاف طولانی مدت اکنون در حال حل شدن است، زیرا قضات فدرال شروع به بررسی مجموعه ای از شکایت های قانونی می کنند که توسط تنظیم کننده ارشد اوراق بهادار کشور علیه برخی از بزرگترین شرکت های رمزنگاری تنظیم شده است. در این ماه، قضات در دو مورد از مهم‌ترین پرونده‌ها جلساتی را برگزار کردند که می‌توانست تعیین کند آیا صنعت چند تریلیون دلاری ارز دیجیتال می‌تواند به رشد خود در ایالات متحده ادامه دهد یا خیر.

هیلاری آلن، استاد دانشگاه آمریکایی که در مقررات مالی متخصص است، گفت که جنگ های حقوقی “یک مشکل وجودی برای ارزهای دیجیتال” است.

دعواهای دادگاه در 18 ماه گذشته تشدید شده است زیرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار اقدامات اجرایی را مبنی بر اینکه شرکت های رمزنگاری به عنوان مشاغل غیرقانونی اوراق بهادار فعالیت می کنند، ارائه کرده است. در پاسخ، صنعت استدلال کرد که قوانین حاکم بر تجارت وال استریت نباید در مورد ارزهای دیجیتال اعمال شود. هر دو طرف به پیروزی های زودهنگام دادگاهی دست یافتند که موضوع را حل نشده باقی گذاشت.

اما در این ماه، قضات فدرال جلساتی را در دو مورد برگزار کردند که کارشناسان حقوقی انتظار دارند قاطع‌تر باشد: شکایت‌های SEC علیه صرافی‌های رمزنگاری Coinbase و Binance که مسائل اصلی را در نبرد حقوقی گسترده‌تر بررسی می‌کنند. انتظار می رود در هفته های آینده تصمیمات اولیه در مورد این پرونده ها صادر شود و راه را برای پرونده هایی که در نهایت ممکن است به دیوان عالی کشور برسد هموار کند.

پل گروال، مدیر ارشد حقوقی کوین بیس گفت: «ما استراتژی حقوقی خود را حول یک رویارویی بالقوه دادگاه عالی ساخته ایم. “اینها مسائلی هستند که پیامدهای بالقوه ای برای بخش بزرگی از اقتصاد دارند.”

تصمیم دادگاه چگونه می تواند تعیین کند که آیا صنعت کریپتو می تواند عمیق تر به سیستم مالی آمریکا نفوذ کند یا خیر. حامیان ارزهای دیجیتال می گویند که اگر SEC پیروز شود، رشد یک فناوری جدید پویا را متوقف می کند و استارت آپ ها را به سمت خارج شدن از ساحل سوق می دهد. دولت پاسخ داده است که برای پایان دادن به کلاهبرداری های گسترده ای که در زمان سقوط بازار کریپتو در سال 2022، میلیاردها دلار برای سرمایه گذاران هزینه داشت، به نظارت قوی نیاز است.

استفانی آلن، سخنگوی SEC گفت: «تاریخچه بازارهای کریپتو نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از بی‌توجهی کامل این پلتفرم‌ها به الزامات نظارتی در معرض خطر هستند و آسیب می‌بینند».

منشا کریپتو به سال 2008 برمی گردد، زمانی که یک توسعه دهنده که با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو شناخته می شود، نرم افزار پشت بیت کوین را ایجاد کرد. طرفداران اولیه کریپتو را به عنوان یک جایگزین غیرمتمرکز برای تامین مالی سنتی تصور می‌کردند، پروژه‌ای مشترک که توسط شبکه وسیعی از مردم پراکنده در سراسر جهان اجرا می‌شد.

اما با بلوغ صنعت، شرکت‌هایی شبیه به شرکت‌های مالی سنتی شروع به توسعه ارزهای دیجیتال و بازاریابی تهاجمی کردند. علاقه مندان ارزهای دیجیتال را به این امید خریدند که ارزش آنها افزایش یابد. دولت صنعت نوظهور را نسخه‌ای از وال‌استریت کنترل‌نشده و مملو از تقلب و دستکاری می‌دانست. بر اساس تحقیقات Cornerstone، یک شرکت مشاوره، SEC در سال گذشته 46 اقدام اجرایی مرتبط با رمزنگاری را ثبت کرد.

طرح رمزنگاری SEC توسط یک پرونده دادگاه عالی در سال 1946 هدایت می شود که شامل سرمایه گذاری در باغ های پرتقال فلوریدا می شود. این مورد منجر به ایجاد تست هوی شد، یک استاندارد قانونی برای تعیین اینکه اگر چیزی سهام یا اوراق قرضه نیست، چه چیزی اوراق بهادار است.

بر اساس این چارچوب، یک محصول مالی زمانی به یک اوراق بهادار تبدیل می‌شود که فرصت سرمایه‌گذاری در یک «سرمایه‌گذاری مشترک» را با انتظار سود بردن از تلاش‌های افراد دیگر ارائه دهد. نمونه هایی از اوراق بهادار تحت پوشش تست هاوی شامل برخی از محصولات بیمه و حتی قراردادهای فروش است. چینچیلا.

طبقه بندی به عنوان یک اوراق بهادار با طیف گسترده ای از الزامات قانونی همراه است: شرکت هایی که اوراق بهادار ارائه می دهند باید افشای جزئیات را ارائه دهند و از رویه های پیچیده حمایت از سرمایه گذار پیروی کنند که انجام آنها ممکن است پرهزینه باشد.

گری جنسلر، رئیس SEC، علناً استدلال کرد که اکثر ارزهای دیجیتالی تحت آزمون Howey به عنوان اوراق بهادار واجد شرایط هستند، زیرا مردم در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند به این امید که شرکت‌های صادرکننده این ارزها قیمت‌ها را افزایش دهند. او به سادگی گفت که بیت کوین خارج از دسترس SEC است زیرا هیچ گروه مرکزی یا فردی آن را کنترل نمی کند.

تحت اختیارات قانونگذاری SEC، آقای Gensler این گزینه را داشت که مقررات جدیدی برای صنعت کریپتو ایجاد کند. اما او در عوض استدلال کرد که صنعت باید توسط قوانین موجود اداره شود و تصمیمات دادگاهی برای محافظت از سرمایه گذاران در برابر تقلب ایجاد شود.

صنعت کریپتو استدلال کرده است که این رویکرد بیش از حد گسترده است و می‌گوید باید یک قرارداد رسمی بین فروشنده ارز دیجیتال و سرمایه‌گذار برای ترتیبی که یک معامله اوراق بهادار را تشکیل می‌دهد، وجود داشته باشد.

ترزا گودی گیلن، شریک در BakerHostetler و مشاور سابق دعوی حقوقی SEC گفت: «رویکرد Gensler این بود که یک میخ مربعی را در یک سوراخ گرد قرار دهد. “اینها همه اوراق بهادار هستند.”

استراتژی آقای Gensler با آزمایش اولیه در شکایت SEC علیه صادرکننده ارز دیجیتال ریپل مواجه شد. در ماه ژوئیه، قاضی فدرال آنالیسا تورس در نیویورک حکم داد که ارز دیجیتال ریپل، حداقل زمانی که در مبادلات عمومی توسط سرمایه گذاران آماتور معامله می شود، واجد شرایط امنیتی نیست. قاضی تورس دریافت که این سرمایه گذاران انتظار نداشتند از اقدامات ریپل به عنوان یک تجارت سود ببرند.

این تصمیم در سراسر جهان رمزنگاری جشن گرفته شد. اما این هیجان چند هفته بعد در پرونده دیگری فروکش کرد، زمانی که قاضی نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار را مبنی بر اینکه ارزهای دیجیتال مختلف به عنوان اوراق بهادار واجد شرایط هستند تأیید کرد و بیشتر استدلال قاضی تورس را رد کرد.

این تقسیم خطرات را برای قضات ناظر پرونده های SEC علیه کوین بیس و بایننس که به عنوان بازار ده ها ارز دیجیتال عمل می کنند، افزایش داده است. در این موارد، SEC استدلال کرد که حداقل 20 ارز رمزنگاری شده به عنوان اوراق بهادار واجد شرایط هستند و به قضات این امکان را می دهد تا تصمیمات گسترده ای اتخاذ کنند که می تواند در سراسر جهان دارایی های دیجیتال اعمال شود.

جلسه استماع هفته گذشته پرونده کوین بیس در دادگاه فدرال منهتن پنج ساعت به طول انجامید و بیش از 500 نفر با آنها تماس گرفتند. حدود 250 نفر جلسه استماع Binance را در واشنگتن در روز دوشنبه تماشا کردند. هر دوی این جلسات حول محور کاربرد تست هاوی برای ارزهای دیجیتال بود.

وکلای Coinbase استدلال کردند که SEC در تلاش است تا هدف تست Howey را به سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال گسترش دهد. به گفته وکلا، بدون توافق قراردادی واضح بین خریدار و صادرکننده ارز دیجیتال، یک ارز دیجیتال با سایر «اقلام قابل جمع آوری» که می توانند در طول زمان ارزششان افزایش یابد، مانند کارت های بیسبال یا عروسک های Beanie Babies تفاوتی ندارد.

در این جلسه، قاضی کاترین پولک فایلا به نظر می رسد برخی از نگرانی های Coinbase در مورد بیش از حد SEC را تایید می کند و می گوید که کمیسیون می تواند “خیلی گسترده باشد.”

او به یک وکیل کمیسیون گفت: «همه ما می ترسیم که چون محدودیت های بسیار کمی در استانداردهای شما وجود دارد، برخی از وکلا ادعا کنند که Beanie Babies اوراق بهادار ثبت نشده هستند.

در پرونده بایننس، قاضی امی برمن جکسون در واشنگتن نسبت به مقایسه بین ارزهای دیجیتال و اسباب بازی های کلکسیونی تردید بیشتری داشت. اما او در مورد استراتژی SEC ابراز نگرانی کرد و وکلای دولتی را تحت فشار قرار داد تا حدود استدلال های خود را توضیح دهند.

این جلسات تنها چند روز پس از پیروزی بزرگ صنعت کریپتو، زمانی که SEC یک محصول جدید سرمایه گذاری بیت کوین را برای معامله در وال استریت تصویب کرد، برگزار می شود. آقای گنسلر برای جلوگیری از راه‌اندازی این عمل مبارزه کرده بود تا اینکه دادگاهی در ماه اوت علیه کمیسیون SEC حکمی صادر کرد و عملاً دست آژانس را مجبور کرد.

آقای گروال از Coinbase گفت: «این یک چیز قابل توجه بود که به مردم امید داد. اکنون خوش بینی واقعی در صنعت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *